Архив

Бонд карал първо 1931 Bentley 4,5 л

Преди да мине на Aston Martin…

Преди Джеймс Бонд да стане талантливия таен агент на сребърния екран, той е измъчван и развратен убиец от романите на Ян Флеминг. И в тези книги той карал Bentley.

В първия роман 007 на Флеминг, „Казино Роял“, публикуван през 1953 г., Бонд се ориентира в един 4.5 литров  Bentley от 1931. Автомобилът не бил толкова лъскав, нито секси и не се знаело още, че Бонд ще стане известен, но моделът е сред най-добрите автомобили на деня си и просто нещо, с което да се придвижваш навсякъде със стил.

За ранните Bentley било характерно, че водачът носел ръкавици и очила. Уолтър Бентли построил първата си спортна кола, 3 литра, през 1919 г. Наследникът на този ранен модел бил именно 4,5-литровият, който първоначално се появил в аспираторна  форма. Презаредената версия обаче направила  колата добра, макар и да нямала особено успешни постижения, като нейните  сестри – спечелили 24-часовата надпревара в Льо Ман през 1924, 1927, 1928 и 1929 г.

Джеймс Бонд е почти синоним на Aston Martin, а с най-новото му пътуване, Aston Martin DB10, е великолепно еднократно превозно средство, създадено специално за предстоящия филм Spectre. Моделът припомня славния DB5 от Goldfinger, кола, която е почти толкова емблематична, колкото самия 007.

В „Казино Роял“, това Bentley е „единственото лично хоби“ на Бонд. „Бонд го караше трудно и добре, и с почти чувствено удоволствие.“ пише  Флеминг.

Построен от сър Хенри „Тим“ Биркин, един от известните „Bentley Boys“, който се състезавал с колите в Льо Ман, оригиналният компресиран двутонов автомобил се основавал на състезателната кола на 24 часа в Le Mans. Той произвеждал 240 к. с. от четирицилиндров двигател с четиристепенна несинхронизирана ръчна трансмисия. Компресорът, който принуждавал повече въздух в двигателя да генерира повече мощност (за това е наричан Blower), бил огромен и лесно забелязван в предната част на колата, между фаровете.

Най-високата скорост е била в диапазона 120 mph, впечатляваща за епохата. Около 1929 г. и 1931 г. са произведени само 55 компресорни автомобила.

Въпреки успеха на Blower, Уолтър Оуен Бентли, основател на компанията, всъщност бил доста разочарован от колата. Той категорично не харесвал принудителната индукция и вярвал, че няма заместител на аспираторната версия. Но в този момент той загубил контрол над компанията си и е бил безсилен да спре работата на Биркин.

Защо е преминаването от Bentley на Aston Martin по-късно?

Според „Топ Гард“, Флеминг получил писмо от фен, което насърчило автора да „има смисъл да го прави с прилична машина“. Предложили  Aston Martin DB3. Флеминг направил смяната през 1959 г. в Goldfinger, а когато известният филм се появил през 1964 г., продуцентите осигурили по-актуалния DB5. Останалото, както се казва, е история.

Blower Bentleys може да донесе над един милион долара в наши дни, като известният DB5 може да спечели доста повече. DB5, използван в Goldfinger и Thunderball, се продаде за 4 млн. долара на търг преди няколко години…