Автомобилът днес
Автомобил на годината
Жури от водещи автожурналисти и специализирани медии в бранша в Европа определят всяка година „Автомобил на годината“ за Европа – титла, давана на определен модел сериен автомобил.
Смята се, че терминът „Автомобил на годината“ е въведен за пръв път от сп. Motor Trend през 1950 г. Има и национални призове от този род в отделните държави – САЩ, Великобритания, Япония и др., също и за България, награди на някои места – „Десетте най-добри“ и др.
„Европейски автомобил на годината“ е създаден през 1964 г. от колектив на автомобилни списания от различни страни в Европа. Организатори на наградата са изданията Auto (Италия), Autocar (Великобритания), Autopista (Испания), Autovisie (Холандия), L’Automobile Magazine (Франция), Stern (Германия) и Vi Bilägare (Швеция).
При гласуването журито се състои от автомобилни журналисти от публикации в цяла Европа. Представителството от всяка страна се основава на размера на автомобилния пазар в страната и автомобилната индустрия. Журито за 2012 г., напр., се състоеше от 59 членове от 23 държави.
Допустими автомобили са нови модели, пуснати на пазара в последните 12 месеца, без ограничение само до европейските. Но номинираните трябва да са достъпни в най-малко 5 европейски страни, с продажби най-малко от 5000. Оценяват се по дизайн, комфорт, безопасност, икономичност, обработка, изпълнение, функционалност, изискванията за опазване на околната среда, удовлетвореност на водача и цена. Техническите нововъведения и съотношението качество-цена са също важни.
С „Автомобил на годината“ за Европа са удостоени, както следва по години:
1964 – Rover 2000, 1965 – Austin 1800, 1966 – Renaut 16, 1967 – FIAT 124, 1968 – NSU Ro80, 1969 – Peugeot 504, 1970 – FIAT 128, 1971 – Citroen GS, 1972 – FIAT 127, 1973 – Audi 80, 1974 – Mercedes 450, 1975 – Citroen CX, 1976 – SIMCA 1307, 1977 – Rover 3500, 1978 – Porsche 928, 1979 – SIMCA Chrysler, 1980 – Lancia Delta, 1981 – Ford Escort, 1982 – Renault 9, 1983 – Audi 100, 1984 – FIAT Uno, 1985 – Opel Kadett, 1986 – Ford Scorpio, 1987 – Opel Omega, 1988 – Peugeot 405, 1989 – FIAT Tipo, 1990 – Citroёn XM, 1991 – Renault Clio, 1992 – Volkswagen Golf, 1993 – Nissan Micra, 1994 – Ford Mondeo, 1995 – FIAT Punto, 1996 – FIAT Bravo/Brava, 1997 – Renault Scenic, 1998 – Alfa Romeo 156, 1999 – Ford Focus, 2000 – Toyota Yaris, 2001 – Alfa Romeo 147, 2002 – Peugeot 307 SW, 2003 – Renault Megane, 2004 – FIAT Panda, 2005 – Toyota Prius, 2006 – Renault Clio III, 2007 – Ford S-Max, 2008 – FIAT 500, 2009 – Opel Insignia, 2010 – Volkswagen Polo V, 2011 – Nissan Leaf, 2012 – Opel Ampera.
Съществува и конкурс „Световен автомобил на годината”, а през 2009 г. е поставено началото и на „Женски автомобил на годината”. Победителят в World Car of the Year Awards за 2009 г. е хечбекът Volkswagen Golf VI, за 2010 – VW Polo, за 2011 – Nissan Leaf, а за 2012 – Volkswagen Up!
За Автомобил на ХХ в. е определен Ford T на Хенри Форд, наречен още „Желязната Лизи”.
„Автомобил на годината“ за България е приз, определян от български автожурналисти, както следва по години:
1998 – Toyota Corolla, 1999 – Peugeot 206, 2000 – Rover 75, 2001 – Opel Zafira, 2002 – Toyota Corolla, 2003 – Opel Vectra, 2004 – Toyota Avensis, 2005 – Skoda Octavia, 2006 – Citroen C4, 2007 – Ford S-Max, 2008 – Mazda 2, 2009 – Skoda Superb, 2010 – Opel Insignia, 2011 – Ford Focus, 2012 – BMW 3.