Архив

Да имаш и караш електромобил вече е по-евтино

Пазарът в Обединеното кралство5184

The Guardian

Електрическите автомобили вече са по-евтини, отколкото бензиновите или дизеловите автомобили в Обединеното кралство, САЩ и Япония, показват нови изследвания.

По-ниската цена е ключов фактор за бързото нарастване на продажбите на електрически автомобили в момента, твърдят изследователите. В момента цената се дължи отчасти на държавна подкрепа, но електрическите автомобили се очаква да станат най-евтината възможност без субсидии за няколко години.

Изследователите анализираха общите разходи за притежание на автомобили в продължение на четири години, включително покупната цена и амортизацията, горивото, застраховката, данъчното облагане и поддръжката. Те бяха изненадани, че чистите електрически автомобили са най-евтините на всички пазари, които разглеждат: Великобритания, Япония, Тексас и Калифорния.

Чисто електрическите автомобили имат много по-ниски разходи за гориво – електричеството е по-евтино от бензина или дизеловото гориво и разходите за поддръжка са по-малки, двигателите са по-лесни за поддържане и помагат за спиране на автомобила, спестявайки спирачните накладки. В Обединеното кралство годишните разходи са около 10% по-ниски от тези за бензиновите или дизеловите автомобили през 2015 г., последната анализирана година.

4958Хибридните автомобили, които не могат да бъдат включени и привличат по-ниски субсидии, обикновено са малко по-скъпи от бензиновите или дизеловите автомобили. Хибридите са значително по-скъпи – купувачите ефективно плащат за два двигателя в една кола, твърдят изследователите. Изключението в случая е Япония, където хибридите с плъгини получават по-високи субсидии.

„Бяхме изненадани и насърчени, защото, докато увеличаваме производството, чистите електрически автомобили ще стават все по-евтини и очакваме батериите да паднат“, каза Джеймс Тейт, който е провел изследването, публикувано в списание Applied Energy с Кейт Палмър и колеги от университета в Лийдс, Великобритания.

Чисто електрическите автомобили получават субсидия за продажби от около £5000 в Обединеното кралство и Япония и £6500 в САЩ. „Субсидиите в момента са скъпи, но те се очаква да отпаднат“, каза Тейт. Той смята, че електрическият автомобил като Nissan Leaf ще стане толкова евтин, че ще се притежава и ще работи като бензинова кола без субсидия до 2025 г. Renault очаква това да стане в началото на 2020-те години.

Натискът за въвеждане на електрически автомобили, които произвеждат по-малко въглеродни емисии, затоплящи климата, е придружен от опасения за замърсяването на въздуха, особено от дизеловите автомобили. В Обединеното кралство, където токсичният въздух е в незаконни нива в повечето градски райони, продажбите на дизелови автомобили са спаднали с 30% през последната година, докато продажбите на електрически автомобили са се увеличили с 37%.

При сегашните темпове продажбите на електрически автомобили могат да bmw-i3-charging-on-autolib-station-in-paris-trimmedнадминат дизеловите автомобили още през май 2019 г., според анализа на Мат Финч в отдел „Енергийно и климатично разузнаване“ във Великобритания: „Тази дата е невероятна, тъй като явно е само след 18 месеца.“ Тейт каза: „Предизвикателството е дали производителите имат капацитет да осигурят необходимите автомобили. Търсенето значително надхвърля предлагането.“

Опасенията, свързани със замърсяването на въздуха, са особено остри в Китай, който в момента е най-големият пазар за електрически автомобили и расте бързо, главно задвижван от местни производители, включително BYD, Geely и Beijing Auto. „Китай ще бъде лидер на този пазар“, каза Тейт. Стив Гудинг, директор на фондация RAC, обаче заяви, че пазарът на електрически автомобили в Обединеното кралство все още е малък:  „В Обединеното кралство има 32 милиона коли – само около 120 000 са ултра-чисти [електрически].“

Той също така предупреди, че в бъдеще правителствата могат да започнат да облагат електрическите превозни средства, за да възстановят големите суми, загубени от падането на горивото. „И цената [на собствеността] не е всичко“, каза той. „Нуждаем се от обществена мрежа за зареждане, която да е обширна, надеждна и да предлага презареждане за кратко време от собствениците на автомобили.“

Правителството обяви 200 млн. лири за финансиране на тази инфраструктура на 22 ноември.

Най-продаваните чисто електрически автомобили в Обединеното кралство Nissan Leaf – 22 250 продадени с четири врати започват от 21 500 паунда – след субсидията на правителството в размер на 4500 паунда – и имат реален обсег от около 100 мили. BMW i3 – с 8800 продадени започва от £28 840, с диапазон от 125 мили, или над 200 мили с допълнителен удължител. Tesla Model S – с 6283 продадени започва от £ 65 000 и прави 0-60 мили в час за 4.2 секунди, с обхват от около 250 мили. Renault Zoe – с 6227 продадени Zoe започва от £14 250, но има задължително наемане на батерия от £49 на месец отгоре. Диапазонът е около 70 мили в студено време, 100 в топло. Nissan e-NV200 е с 2742 продадени. Това е ван и започва от малко над 20 000 паунда, включително субсидия и ДДС и обхватът е около 70 мили.

Източник на данните: Кумулативни продажби до октомври 2017 г.,

EV-volumes.com