Архив

PSA иска възстановяването от GM на част от сделката

GM излъгал французите за емисиите на CO2 при Opel

Изп. директор на General Motors Мари Бара заедно с Карлос Таварес (в средата)

Изп. директор на General Motors Мари Бара заедно с Карлос Таварес (в средата)

Ройтерс

PSA Group, който плати на General Motors 1,3 млрд. евро за Opel, сега иска около половината от парите, след като е открила реалните количества на емисиите на CO2 на автомобилите на немската марка, и излагането на опасността от европейски глоби, предаде Ройтерс.

PSA (PEUP.PA), която завърши придобиването в края на юли, заяви по-рано този месец, че ще трябва да премести моделите на Opel в собствената си по-ефективна технология по-бързо от планираното, за да намали емисиите на въглероден диоксид, които ще бъдат въведени постепенно от 2020-21 г., подкрепени от тежки санкции.

Френският производител на автомобили заяви пред GM (GM.N), че смята, че американците дължат повече от половин милиард евро и възнамерява да предяви иск, основаващ се на това, че е заблуден от стратегията на Opel по отношение на емисиите, казаха двама души, запознати с въпроса.

PSA иска 600-800 милиона евро, според източник.

Компаниите обсъдиха оплакванията, повдигнати от PSA, която все още не е започнала официално предявяване, твърдят близки източници и на двата производителя.

„Ние не сме наясно с каквото и да било искане, подадено от PSA по отношение на бъдещите цели за CO2 и не можем да спекулираме по въпроси, които не са повдигнати с нас“, каза говорителят на GM Дейвид Калдуел. Той отказа да каже дали са обсъдени емисиите на Opel.

„PSA предприеха задълбочен процес на надлежна проверка, включващ техните служители и много експерти и адвокати“, каза Калдуел. „Предоставихме им съществена информация.“

Говорителят на PSA Белтланд Блейс отказа да коментира. Акциите на групата спаднаха с 3,9% до 17,30 евро, докато на GM се понижиха с 2,1% на 43,98.

Производителите на автомобили се опитват да намалят въглеродните емисии до крайния срок 2021 г., когато техните индивидуални ограничения, наложени от ЕС, ще паднат до средно 95 грама на километър от 130 грама днес. Намаляването на продажбите на дизела усложнява задачата им, тъй като потребителите преминават към бензинови коли с по-малко гориво.

opel-peugeot_827x510_41487156468От предизвикателството произлизат големи инвестиции в по-малки двигатели и нови технологии за задвижване от батерии до акумулаторни хибриди. За тези, които пропуснат целите си, ще имат глоби от 95 евро на превозно средство, на излишък от грама CO2, които могат да достигнат до стотици милиони евро годишно.

PSA смята, че GM е представила погрешно състоянието на Opel по отношение на емисиите на СО2 и траекторията на емисиите по време на преговорите и дължимата грижа преди сделката за придобиване през март и официалното закриване на 31 юли.

Главният изпълнителен директор Карлос Таварес публично намекна много.

Сред неприятните изненади беше планът за спазване на CO2, който разчиташе на значителни продажби на електрическите автомобили Opel Ampera-e, американски внос, базиран на Chevrolet Bolt на GM, на загуба, достигаща 10 000 евро на превозно средство.

„Тяхното техническо решение е икономически невъзможно и би довело до огромни загуби“, казаха от френска страна.

В рамките на PSA, Opel вече е спрял продажбите на Ampera-e в Норвегия, които представляват по-голямата част от 1500-те доставки на модела до този момент, и увеличението на европейските цени с още 5700 евро.

Базираният в Париж PSA може да се бори да убеди адвокатите на GM – и в крайна сметка арбитражния комитет – че не е бил добре запознат със слабите емисии и перспективи на Opel.

„Хората, които са работили за затварянето на сделката, осъзнават доста бързо, че има големи несъответствия“, каза източник. PSA сега изтласква електрически или plug-in хибридни версии на Opel Corsa, Grandland X и Crossland X, които не са част от първоначалния план, представен през март. Цялата гама на Opel ще бъде преработена с архитектурите и двигателите на френския автомобилен производител до 2024 г., три години по-рано от първоначално планираното, каза президентът на френската група Таварес на 9 ноември.

Компанията плати за Opel 650 млн. евро в брой и още 670 млн. гаранции, които по-късно се превръщат в акции на PSA. PSA и BNP Paribas (BNPP.PA) закупиха и оперативно финансиране на Opel в отделна сделка от 900 милиона евро. Договорът за придобиване, публикуван в регулаторните заявки на GM, предвижда компенсации, ако някоя от страните е била подведена. Твърдения, които не са уредени чрез преговори, се отнасят за арбитраж.

За данъчни цели плащането на PSA ще се счита за приспадане от покупната цена. Тя също така ще се добави към европейска сметка за излизане, която вече надхвърля 6 милиарда долара за GM, без приходите от продажбата. Това отразява такса от 5,5 милиарда долара и вноска от 3 милиарда евро за пенсиите на Opel, като се изключват още милиарди пенсионни задължения.

По време на преговорите американците забраниха на служителите на Opel да разговарят с PSA и настояха, че исканията на френския производител на автомобили ще бъдат обработвани от щабквартирата в Детройт. „Един от въпросите, който беше зададен, бе дали Opel може да изпълни целта си за емисиите за 2021 г.“, заяви един френски участник. „И отговорът беше „да“.“.