Архив

Калифорния се подготвя за битка с Тръмп

Повод – правилата за емисиите на автомобили

На сн.: схема на продажбите не електромобили в Калифорния. Bloomberg

На ил.: схема на продажбите на „чисти автомобили“ в Калифорния. Bloomberg

По autonews.com

Калифорния е готова да се бори, ако правителството на Тръмп се опита да отнеме правото й да остане твърда по отношение на емисиите, според най-високия регулаторен орган в щата.

Щатът има специална власт, съгласно Закона за чистотата на атмосферния въздух от 1970 г. – 1970 Clean Air Act, за да направи свои собствени правила за замърсяването и за парниковите газове. Съюзниците на президента Доналд Тръмп заявиха, че неговата администрация може да реши, че само федералното правителство може да регулира емисиите на автомобили и икономия на гориво, с изключение на Калифорния от това правило.

„Мисля, че ще има война с много щати, обединяващи се с Калифорния“, ако правото на щата бъде отменено, заяви Мери Никълс, председател на Съвета за управление на въздушните ресурси в Калифорния – California Air Resources Board, по време на срещата на високо равнище „Бъдещето на мобилността“, пред Bloomberg New Energy Finance в Пало Алто, Калифорния.

Съветът по въздушните ресурси, който е натоварен с определянето на нормативите за емисиите на най-голямата икономика в страната, се очаква да се разпадне тази година с противоречивите възгледи на Белия дом за автомобилните регулации.

„Ние защитаваме нашите политики, ценности и начин на живот“, каза Никълс в кулоарите на събитието, „но ние не търсим агресивни бойни действия с тази администрация“.

Администрацията на Тръмп скоро ще разкрие плановете си. Националната администрация по безопасност на движението по пътищата – The National Highway Traffic Safety Administration – ще предложи нови федерални стандарти за икономия на гориво за леки и лекотоварни автомобили до 30 март, докато Агенцията за защита на околната среда на САЩ ще реши до 1 април дали стандартите за емисиите от ауспуха за моделни години от 2022 до 2025 година да бъдат преразгледани.

Американските правила днес са съгласувани с Калифорния като част от сделка, наложена от регулаторите на Обама, за да се повиши средната икономия на гориво на новите леки и лекотоварни камиони до 2025 г.

Но, ако Тръмп омекотява федералните правила, Калифорния ще трябва да реши дали да запази непроменените по-строги правила. Това би подтикнало производителите на автомобили да се справят с една съвкупност от регулации. Бил Ухръм, помощник-администраторът на Службата по въздуха и радиация – Office of Air and Radiation – заяви, че администрацията на Тръмп работи в тясно сътрудничество с Калифорния, за да избегне това.

Калифорния не е проявила интерес към отпускане на строгата си позиция по отношение на замърсяването. Всъщност само преди няколко дни губернаторът Джери Браун съобщи, че планира да разполага с 5 милиона превозни средства с нулеви емисии по калифорнийските пътища до 2030 г., в сравнение с планираните 1,5 милиона през 2025 г. Щатът има законодателен мандат да намали емисиите на въглероден двуокис до 40% под нивата от 1990 г. до 2030 г.

Съветът за въздушни ресурси ще предложи през второто тримесечие, транзитните агенции в Калифорния да бъдат задължени да купуват автобуси с нулеви емисии, каза Никълс преди дни. Кметовете на някои от най-големите градове в щата написаха писмо до борда по-рано, насърчавайки стимули и регулаторни мерки, за да стимулират преминаването към електрически автобуси от такива, които изхвърлят дизелово гориво и емисии на природен газ.

„Калифорния, независима от Закона за чистотата на въздуха – Clean Air Act, има известна степен на контрол върху използването на улиците и магистралите си. Има някои положителни стимули, които можем да поставим на масата за пречистване на парка“, каза Никълс. „Ние всъщност мислим, че глобалното затопляне е огромен екологичен проблем, за който трябва да правим нещо.“