110 години от пускането на Ford T

 „Автомобилът на ХХ в.”hot-rod

Конструиран като масов евтин автомобил, той се появява през 1908 г. Заради конструкцията и качествата си получава прякора „Желязната Лизи”. Двигателят е 4-цилиндров, с мощност 22 к. с. и с работен обем 2850 куб. см.

През първата година на производство са пуснати 19 000 коли от модела, през 1914 г. те са вече 308 000. В 1916 г. цената му е $360. От този момент за милиони хора в Америка, а по-късно и в други страни, започва нов живот. Автомобилът престава да бъде достижение за отбрани и се превръща в средство за придвижване.

Ford Model T е проектиран от Уилс Чайлд Харолд и унгарските имигранти Джоузеф А. Галамб и Юджийн Фаркаш. Максималната скорост е 64-72 км в час, разходът на гориво – 18-11 л на 100 км. Двигателят е в състояние да работи на бензин , керосин или етанол. Първоначално моторът се задвижва от манивела, после се въвежда електрически стартер.

ford_tМодел Т е със задвижване на задните колела. Дроселовата клапа се контролира с лост на волана. Автомобилът се управлява сложно с три педала. С левия и с лост на пода се включват предавките. Не е имало отделен педал на съединителя. С десния се задействат задните барабанни спирачки. Окачването отпред и отзад е на полу-елипсовидни пружини. Колелата първоначално са дървени, със стоманени заварени спици, после се поставят и гуми – започва се с пневматични, а през 1925 г. се появят и балонни.

Ford Т се произвежда до 31 май 1927 г. или 19 години, и от него са произведени 15 007 033 екземпляра. По-късно резултатът е подобрен от „Фолксваген Бръмбар” – над 21 млн.