За електрически автомобили без Plug
Това е осъществимо благодарение на учена Никола Тесла
The New York Times
В началото на лятото в Барселона, Испания, Audi A8 quattro се превърна в символ на високотехнологичните автомобили: L.E.D. светлини, автономни сензори за помощ при шофиране, активно електромеханично окачване. И на пода под един от моделите – сива метална подложка.
Зрителите наблюдавали как подложката се вдига леко, почти докосвайки серпентина под предния мост. Без кабелите прототипът на A8 L e-tron хибрид изпраща енергия до своя блок от 104 батерийни клетки.
Това е осъществеми благодарение на Тесла – Никола, изобретателя, а не на автомобилната компания – който преди повече от век използвал електромагнитна енергия, за да прехвърли въздействие над „въздушна междина“ между две намотки.
Безжичното или индуктивното зареждане е следващата стъпка при хибридните и електрически автомобили, които един ден ще се зареждат по начина, по който мобилен телефон прави това. И по-нататък по пътя има възможност автомобилите в движение да бъдат зареждани „динамично“ по улицата.
Индукционното зареждане обаче е най-малко три години далеч от автомобилното приложение на масовия пазар, каза Джеси Шнайдер, който оглавява работна група с тази цел в Сдружението на автомобилните инженери. И, както повечето технологични постижения в тази индустрия, стандартите за безжичен трансфер на енергия ще трябва да бъдат одобрени като безопасни и сигурни от правителството.
Г-н Шнайдер заяви, че смята, че безжичното зареждане ще помогне да се преодолеят бариерите за електронните превозни средства, като направи това толкова просто, колкото ползването на обичайното място за паркиране и отпътуването. „В моя екип има 14 производители на автомобили и доставчици и имаме огромно усилие, за да изработим една стандартна методология“, каза той.
Проф. Шанхуй Фен и екип от студенти в Станфорд работят по безжичен трансфер на енергия към движещи се обекти. Досега те са могли да захранват движеща се крушка.
Porsche планира също така да предлага безжично зареждане на изцяло електрическия седан Misian Е и кросоувър. BMW обяви опция за безжично зареждане за своя 530e хибрид. Подобни опции се очакват за електрическия Nissan Leaf и хибрида Toyota Prius.
Автомобилните производители обикновено избягват да разкриват подробности за плановете си за безжично зареждане. Марк Данке, говорител на американското представителство на Audi, заяви, че все още не е видял спецификациите на американския A8 e-tron. И говорител на Nissan няма коментар относно „бъдещи планове за продукти“.
Въпреки че „чистите електрическите“ автомобили представляват малка част от продажбите в Съединените щати, г-н Шнайдер и други изследователи са уверени, че потребителите в крайна сметка ще се възползват от безжичния трансфер на енергия. Те очакват намаляване на разходите и насочване към правителствени стандарти като програмата за нулеви емисии в Калифорния.
Г-н МакКей от Continental заяви, че е убеден, че двигателите, задвижвани с бензин, ще съществуват заедно с електрическите поне през следващото десетилетие. Но в същото време той смята, че технологията за безжично зареждане става по-ефективна от гледна точка на разходите и е необходима, за да се отговори на изискванията за емисии, въвеждани по целия свят.
Досега учените от Станфорд начело с професор Фен са успели да изпратят постоянна мощност на движеща се крушка. Неговият екип не е единственият, който се занимава с проблема за зареждането в движение. Производителят на чипове Qualcomm има проект Halo DEVC (динамично електрическо зареждане на превозни средства), който включва 100-метрова писта, издигната във Версай, близо до Париж. Индукционните зарядни устройства, вградени в пътното платно, позволяват превозно средство – в случая електрически Renault Kangoo van – да се задейства, докато се движи. Цената на пистата е била субсидирана от Европейската комисия.
Qualcomm Incorporated чрез своето дъщерно дружество Qualcomm Technologies,
Inc, демонстрира динамичното зареждане на електрическите автомобили (DEVC), което позволява на автомобилите да се зареждат по време на шофиране. Въз основа на технологията за зареждане на безжични технологии Qualcomm Halo ™, Qualcomm Technologies проектира и изгради безжична DEVC система, която може да зарежда електрически автомобил (EV) динамично до 20 киловата при скорости на магистралата.
Qualcomm Technologies също демонстрира едновременно зареждане, при което две превозни средства на една и съща писта могат да се зареждат динамично едновременно.