Архив

Volkswagen и Ford ще правят алианс

Автомобилната индустрия се трансформираford_vw

The New York Times

Традиционните производители на автомобили са изправени пред нарастващ натиск през последните години от бързото развитие на технологиите и възникващите съперници.

За да се избегне изоставането, някои се обединяват.

Volkswagen и Ford, два от най-големите производители на автомобили в света, обявиха, че ще създадат стратегически съюз, в който евентуално ще обединят сили за редица проекти като разработването на микробуси.

„Пазарите и търсенето от страна на клиентите се променят с невероятна скорост“, каза Томас Серан, ръководител на стратегията на Volkswagen в изявление, публикувано преди дни. „За да се адаптираме към предизвикателната среда, от първостепенно значение е да спечелим гъвкавост чрез съюзи.“

Сделката не включва никакви финансови ангажименти от нито една компания, засега. Съобщението идва след като BMW и Daimler, два дългогодишни конкуренти от Германия, заявиха през март, че ще обединяват бизнеса си за споделяне на автомобили.

Традиционните автомобилни производители като Ford, Volkswagen и други все повече инвестират в нови технологии, като автономни и електрически автомобили, както и услуги като споделяне на автомобили. Но те рискуват да бъдат засегнати от технологични гиганти. Партньорската компания на Google, Alphabet, направи важни стъпки при автомобилите без шофьор и има многократно по-висока пазарна стойност от тази на Ford и Volkswagen, докато Tesla, производителят на електрически автомобили, има пазарна капитализация по-голяма от тази на много стари компании.

vw-ford-alliance-800x480Търговските автомобили – категория, която включва микробуси и ванове – предлагат възможност. Ford отбелязва в последните си тримесечни резултати, че търговските автомобили, както и по-големите камиони и товарни автомобили като пикапи, се очаква да съставляват почти 90% от портфейла на компанията в Северна Америка до 2020 г. Търсенето на нови автомобили също нараства в Европа, според Европейската асоциация на производителите на автомобили.

Но производителите на автомобили ще трябва да балансират растежа на пазара на микробуси срещу по-строги стандарти за емисии. Предложените цели от Европейската комисия, например, рязко намаляват средното допустимо ниво на въглеродни емисии за автомобили и камиони в региона.

Ford вече е изпробвал хибридни микробуси в Лондон. Автомобилите могат да променят настройките при местоположението си и да преминат към електрически режим, когато са в район с ниски емисии. Те се използват от бизнеса, както и от Столичната полиция. През май Ford  каза, че ще проведе и тестове във Валенсия, Испания.

„Ние виждаме развиващите се нужди на клиентите в световен мащаб, а тези нужди са в сферата на свързаните услуги и избора на задвижване“, каза Майкъл Бауман, говорител на Ford в Европа. Потребностите на клиентите се „променят драматично“, добави той.

Партньорството ще даде възможност на двете компании да се възползват от очаквания ръст в търсенето на микробуси за доставка с електрическо задвижване, смята Питър Уелс, професор по бизнес в Центъра за изследване на автомобилната индустрия в Кардифския университет в Уелс. Фирми като Ikea и DHL вече се ориентират към електрически превозни средства, а други се очаква да последват примера им.

Партньорството между Ford и Volkswagen е едно от няколкото, предприети от традиционните производители на автомобили. В допълнение към алианса между Daimler и BMW, който заедно с аудиторията на Volkswagen доминира на световния пазар за луксозни автомобили, Fiat Chrysler работи с Google за авткономни автомобили; General Motors инвестира в Lyft; и Volvo направи шаси за Uber.

Volkswagen се съгласи през април да работи с Hino Motors, марката на Toyota за камиони, за да си сътрудничи за автономни камиони. Volkswagen вече притежава дял от Navistar в Северна Америка и заяви, че ще обмисли придобиването на компанията. Също така притежава дял в китайския производител на камиони Sinotruk. А Audi каза неотдавна, че ще работи с Hyundai за споделяне на технологии и компоненти за електрически автомобили.