Продажбите на електрически превозни средства по света

Китай – най-големият пазар10-4-768x408

Въпреки че пазарът на електрически превозни средства не нарастваше толкова бързо, колкото очакваха някои експерти, изглежда, че продажбите им най-накрая ще напреднат по света.

Норвегия, след като натрупа богатство чрез добив на нефт и газ, взе съзнателното решение да създаде стимули за гражданите си да купуват електрически превозни средства. В резултат на това страната е безспорен лидер в приемането на EV.

През 2018 г. една трета от всички пътнически превозни средства са били напълно електрически и този процент се очаква да се увеличи в близко бъдеще. Норвежкото правителство дори е поставило амбициозната цел да изисква всички нови автомобили да бъдат с нулеви емисии до 2025 г.

ev_chargingТози ентусиазъм за електромобилите се разпространява и в други страни в региона, които също се радват на висок процент на продажби на електромобили. Петте страни, в които електромобилите са най-популярни – Норвегия, Исландия, Швеция, Нидерландия и Финландия – представляват само 0,5% от населението на света. За да може приемането на този вид превозни средства да има реално въздействие върху глобалните емисии, страните с голямо население ще трябва да изберат електрическите.

Китай е най-големият пазар на електрически автомобили в света. Продажбите на нови енергийни превозни средства (NEV), произведени на местно ниво, възлизат на почти 3 милиона броя между януари 2011 г. и декември 2018 г. Тези цифри включват тежкотоварни търговски превозни средства като автобуси и камиони.

Продажбите на местни леки автомобили, произведени на вътрешния пазар, възлизат на над 1,2 милиона единици между 2011 и 2017 г., от които общо 579 000 са продадени през 2017 г.

Домашно произведените превозни средства в Китай представляват около 96% от общия брой на продажбите на електрически превозни средства. Към декември 2018 г. запасите на NEV се състоят от 2 369 088 напълно електрически превозни средства (79,4%) и 641 359 хибридни автомобила (20,6%). Най-продаваният електромобил през 2017 и 2018 г. е серията BAIC EC със 78 079 и 90 637 продадени единици съответно. Преди това най-продаваният плъгин е SUV с BYD Tang PHEV с 31 405 продажби през 2016 г.

Китайският брой от електрически автобуси, към декември 2016 г. е бил около 343 500 автомобила, от които почти 300 000 са BEV.  Китайските електрически автобуси нараснаха почти шест пъти спрямо 2014 г. и почти се удвоиха от 2015 до 2016 г.

През 2017 г. продажбите на нови енергийни превозни средства в Китай са 777 000 броя, което е с 53% повече от 2016 г., което се състои от 652 000 напълно електрически превозни средства (с 59,4%) и 125 000 хибридни автомобила (с 27,6%). Продажбите на нови леки автомобили, произведени в страната, възлизат на 579 000 единици, от които са 468 000 изцяло електрически коли и 111 000 хибрида с включване. Сегментът „plug-in“ постигна рекорден пазарен дял от 2,1% от продажбите на нови автомобили.

Китайското правителство прие през 2009 г. план да стане един от световните лидери в производството на електромобили. india_electric_vehicles_1000_667_80Планът има четири цели: създаване на водеща в света индустрия; енергийна сигурност; намаляване на замърсяването на въздуха в градовете; и за намаляване на въглеродните емисии. През юни 2012 г. Държавният съвет публикува план за развитие на местната промишленост. Планът поставя цел за продажби на 500 000 нови електромобили до 2015 г. и 5 милиона до 2020 г.

В Съединените щати продажбите на електрически превозни средства нарастват, но те все още са силно концентрирани в определени области. В около половината от щатите ел. двигателите представляват по-малко от 1% от продажбите на автомобили. От друга страна, Калифорния наближава 10%, което е важен етап за най-гъсто населения щат.

На национално ниво, продажбите на EV се увеличиха през 2018 г., като през декември се регистрираха почти два пъти по-голям обем от продажбите от същия месец на 2017 г. Част от този ръст в продажбите се дължи на Модел 3 на Tesla, който дойде на пазара през последното тримесечие на 2018 г.

Северно от границата, в Канада, ситуацията е подобна. Продажбите на EV се увеличават, но не достатъчно бързо, за да изпълнят поставените от правителството цели. Канада възнамеряваше да има половин милион електромобили на път до 2018 г., но пропусна тази цел с около 400 000 превозни средства.

Големият въпрос сега е дали скорошният скок на продажбите е временна тенденция, задвижвана от правителствените субсидии и демонстрация на Елон Муск, или сега EVs се превръща в основна опция за шофьори по целия свят.