Архив

50 години Fiat 128

Обявен е за Европейски автомобил на годината 1970Fiat_128-Sedan-4dr_(1969)_Front-view

Това е малък семеен автомобил от италианската Fiat automotible за модела година 1969-1985 г. в седан с две или четири врати и с три врати варианти комби. (С пет врати, комби се произвежда в Аржентина от 1971 г., но никога не е била предлагано в Европа) С две врати спортно Coupe (128 SL) се присъединява към гамата през 1971 г., за да бъде заменено през 1975 г. от с три врати спортно купе (128 3P).

С инженерство от Данте Джиакоза и проектиране на двигателя от Аурелио Лампреди 128 предлага сравнително просторен обем за пътниците му и за товарите – пробив в иновациите е предният мотор з предни задвижващи колела – оформление, прието по-късно от почти всички производители в света.  Енцо Ферари е управлявал 128 за свой личен автомобил. Моделът е избран за Европейска кола на годината за 1970.

Автомобилът се сглобява в Ривалта, Торино – Италия, Казабланка – Мароко, Хомагама – Шри Ланка, Богота – Колумбия и в Хелван – Египет. Негов предшественик е Fiat 1100, а наследник – Fiat Ritmo. Двигателите  1116 куб.см. I4 и 1290 куб.см. I4 са отпред, задвижват предните колела. Предаването е с 4 -степенна, ръчна скоростна кутия. Колесната база е 2445 мм. Дължината на каросерията въпреки това е малка – 3850 мм, при ширина – 1590 мм и височина – 1340 мм. Собственото тегло е 750-770 кг.

MHV_Fiat_128_02107 000 автомобила са произведени от Fiat през периода 1969-1985 г., включително произведени по лиценз и тези от Zastava, до 2001 г.

Задвижване на предните колела преди това е било въведено на малки, евтини коли с британския Mini, проектирани от Алек Исигонис. Като проектиран от Данте Джиакоза, 128 има напречно разположен двигател с неравни шахти на тунела – стратегически изпитани на предишния модел на производство на Primula на дъщерното дружество Autobianchi. Оформлението позволява на двигателя и скоростната кутия да се намират рамо до рамо, без да обменят смазочен флуид.

Компактният и ефикасен с оформлението си напречно разположен двигател, с кутия монтирана до двигателя за задвижване на предните колела чрез офсетово крайно задвижване и карданен вал с неравна дължина, по-късно става стандарт при конкурентите.

Новият 1.1 литра Fiat SOHC двигател, проектиран от известния дизайнер на двигатели – Аурелио Лампреди,  включва железен блок, куплиран с алуминиева глава заедно със задвижван от ремък един разпределителен вал и мощност 49 к.с .

Кормилният механизъм на 128 е оформен по подобие на 124 и 125 и включва рейка и пиньон, има предни дискови спирачки, независимо задно окачване, с напречен ресор  и с една подпора  предно окачване с вграден antiroll бар.

Втората серия (1976 г.) Fiat 128 е с нови правоъгълни фарове.

Първоначално 128 е на разположение като седан с две врати, седан с четири врати или комби. Автомобилът е бил достъпен Fiat_128_rear_20080127само с CC 1116 двигател на старта, въпреки че 2 врати – само 128 Rally издание стартира през 1971 г. с мотор 1290 CC. 128 диапазон претърпя фейслифт през 1972 г., с участието на ревизирана решетка. През 1975 г. 128 3Т (3 врати) Berlinetta заменя Sport Coupe. През 1976 г.  обхватът получава нови брони, фарове, стопове правоъгълни и арматурно табло, както и модификации на двигателите.

Производството на всички 128, с изключение на 1100 куб.см. захранвания  модел приключва през 1979 г. след въвеждането на Fiat Ritmo/Strada през 1978 г. През 1980 г. производството на триврат Panorama комби отпада от обхвата и 128 производството най-накрая приключва през 1985 г.

Британският Motor  тества Fiat 128 през април 1970 г., малко след старта си в Обединеното кралство. Автомобилът има максимална скорост от 137,4 км в час и ускорение от 0-97 км в час за 15,5 сек. Разходът на гориво е 10,3 л/100 км. Това го поставя зад съвременния Morris 1300 на максимална скорост, но успешно напред на ускорение. Двата съвпадат за икономия на гориво. Тестващите хвалят интериора на Fiat за пространство и отлично представяне. Вятърът и шумът по пътищата са били ниски, но шумът от двигателя не е бил.

128 е в основата на Zastava 128 (седан с четири врати) и Zastava 101 (пет врати и пет врати хечбек), произведени от  Zastava Automobili  в Сърбия. На 128 базираните Zastava бяха достъпни в цяла Европа през 70-те.

В Аржентина 128 е произвеждан през 1971-1990 г. като седан с четири врати или пет врати, комби. През 1983 г. колата получава фейслифт с нови фарове, задни светлини и предна решетка, която е на пазара като Super Europa. В Колумбия, 128 е произвеждан от Compañía Colombiana Automotriz  в Богота. В Испания, SEAT произвеждат своя собствена версия на 128 3Т Berlinetta модел (31 893 копия). В Шри Ланка, Fiat 128 е произвеждан от Motor