Архив

Китайският производител BAIC купи 5% от Daimler

Съюз с германската група срещу конкурента Geelydaimler-china

По Reuters и др.

Китайската компания Beijing Automotive Group Co Ltd (BAIC) е купила 5-процентен дял в Daimler за около 2,5 млрд. евро, според анализатори, целящи да укрепят партньорството на автомобилостроителя с германската автомобилна група за луксозни автомобили и да попречат на конкурент Geely да подкопае алианса.

Председателят на BAIC Хю Хейи заяви в изявление, че инвестицията е предназначена да укрепи връзките на компанията с Daimler, която от 2013 г. е притежавала дял в ръководството на китайския производител в Хонконг, BAIC Motor.

Китайският автомобилен производител Geely, който притежава Volvo Cars и Lotus, придоби 9,69% дял от производителя на Mercedes-Benz Daimler за 9 млрд. долара в началото на 2018 г. в знак на глобалните амбиции на групата.

„BAIC вижда Geely като заплаха. Съвместното предприятие между Daimler и BAIC е в основата на бизнеса на групата,” каза Джон Зенг, управляващ директор на изследователската група LMC Automotive Shanghai.

Пазарът на пътнически автомобили в Китай, най-големият в света по продажби на нови превозни средства, се сви през миналата година за първи път от 90-те години на миналия век поради намаляване на субсидиите за купувачи и слабото доверие на потребителите.

Продажбите продължават да намаляват през първата половина на 2019 г. Но луксозните чуждестранни марки са по-малко засегнати от спада от по-евтините марки, което прави китайските производители все по-зависими от чуждестранни съвместни предприятия за печалби.

През миналата година Mercedes-Benz продаде повече от 650 000 автомобила в Китай и малко под 350 000 през първата половина на 2019 година.

Въпреки че BAIC произвежда двигатели с вътрешно горене на Daimler в Китай, участието на Geely в немския производител на автомобили представлява дългосрочна заплаха.

През март Geely и Daimler създадоха съвместно предприятие, което ще прави електрически автомобили Smart в Китай, за да се продават в световен мащаб.

Укрепването на партньорството с Daimler ще помогне на BAIC да преодолее спада в Китай, като се има предвид силната позиция на Mercedes в все още нарастващия премиум край на пазара, според Automotive Insights, консултантска компания в Шанхай.

Председателят на Daimler Ола Келлениус заяви в изявление, че компанията е доволна, че BAIC вече е дългосрочен инвеститор в Daimler. „Китайският пазар е и остава решаващ стълб на нашия успех – не само за продажбите, но и за нашата разработка и производство на продукти,” каза г-н Каллениус.

Автомобилите с марка Mercedes, продавани в Китай, се произвеждат или чрез съвместно предприятие BAIC, създадено през 2005 г., или чрез отделно предприятие в провинция Фудзиен, където BAIC притежава 35-процентен дял. Двете компании управляват и съвместен център за изследвания и развитие в Пекин.