Архив

Шокът за веригата от доставки, правени в Китай, става глобален

Светът – в първата си рецесия след финансовата криза преди повече от десетилетие

Наскоро сглобените превозни средства се съхраняват в разпределителен двор в празен автомобилен завод Vauxhall в Англия на 17 март.

Наскоро сглобените превозни средства се съхраняват в разпределителен двор в празен автомобилен завод Vauxhall в Англия на 17 март.

Bloomberg

Световните вериги за доставки са изправени пред спиране, за разлика от всеки път, наблюдаван в съвременното мирно време, тъй като усилията за овладяване на огнището на коронавирус засегнаха всичко – от медни мини в Перу до производителите на сферични лагери в индустриалния център на Германия.

През последните няколко дни кризата по веригата на доставки, която започна по-рано тази година с китайските фабрики, се разпространи в ключови индустрии на други места, които издържаха на въздействието до този момент.

Спирането допринася за нарастващото убеждение, че светът се е плъзнал в първата си рецесия след финансовата криза преди повече от десетилетие.

„Това е един вид непрекъснато природно бедствие“, каза Итън Харис, ръководител на глобалните икономически изследвания в Bank of America. „По отношение на въздействието върху глобалното производство, спирането извън Китай вероятно ще стане по-голямо от въздействието от Китай.“

Шокът за веригите за доставки, каза Харис, е по-дълбок и по-разширен от търговските войни през последните две години и вероятно ще бъде по-продължителен от бурите, земетресенията или наводненията, които са били източник на стрес за големите индустрии в миналото. Той очаква, че спирането на фабриката ще продължи до май и евентуално по-дълго.

Засилвайки удара за компаниите, първоначалният шок от доставките се е преплел с кризата на търсенето в Европа, САЩ и други големи икономики, тъй като на работниците и потребителите им е наредено да останат у дома.

В Европа Volkswagen Group и други автомобилни производители са затворили монтажните линии, за да помогнат за намаляване на разпространението на вируса и за справяне с недостига на части и затрудненията поради ограничения при пътуване в рамките на Европа.

Докато правителствата в региона обещаха да защитят транспорта на стоки, тъй като границите са затворени за други несъществени пътувания, прекъсванията на трафика започнаха да ескалират.

Автомобилната индустрия е особено уязвима от прекъсвания на веригата на доставки. Стремежът към електрически превозни средства добави сложност, тъй като производството на акумулаторни клетки изисква постоянен поток от материали като литий и кобалт.

Антон Поснер, главен изпълнителен директор на веригата за доставки и консултантска компания Mercury Resources, заяви, че ходът на General Motors Co., Ford Motor Co. и Fiat Chrysler Automobiles за временно спиране на американските заводи ще се отрази не само чрез доставчиците им на готови части, но и на стомана, алуминий и транспорт.

„Имаме кораби, които зареждат стомана в Европа през следващата седмица, и трябва да се отправят към САЩ, но ще има ли превози със закриването на индустрията?“ попита той. „Кой ще държи инвентара, ако няма консумация?“