Архив

Австрийска пионерска система за зареждане на електрически таксита

За разлика от индуктивното зареждане, зареждането Easelink включва физически контакт междуe-taxi-austria-oesterreich-induktives-laden-inductive-charging-2021-01-min-888x444-1 електрическото превозно средство и статичния източник на зареждане

Във Виена и Грац „eTaxi Austria Project“ стартира мащабен тест, за да тества нов тип технология за зареждане на зарядно устройство през следващите две години. Със системата Easelink електрическите таксита могат да се зареждат с връзка към зарядно устройство в таксиметровата станция. Подходът обещава много за операторите на автопарка.

За разлика от технологиите за индуктивно зареждане, процесът на зареждане на Easelink включва физически контакт между електрическото превозно средство и статичния източник на зареждане чрез така наречения конектор, който се спуска от долната част на превозните средства и се свързва с подложката за зареждане в земята.

Проектът eTaxi Austria е изцяло австрийска инициатива. Общо десет таксита и 66 електрически превозни средства се подготвят за проекта във Виена и Грац. Технологията за проводимо зареждане, наречена Matrix Charging, идва от Easelink, компания със седалище в Грац.

Изходна мощност на променлив ток от 11 кВт с ефективност на предаване над 99 % ще бъде предавана на австрийските таксиметрови стойки. Easelink казва, че неговото решение за зареждане на Matrix „впоследствие ще поддържа до 22 кВт AC, 50 кВт DC при 400 волта и 100 кВт DC при 800 волта“. VW ID.4 и наскоро пуснатият Hyundai Ioniq 5 ще служат като пилотни превозни средства във Виена и Грац. Easelink предоставя на двата модела решение за модернизиране, което „вече може да бъде монтирано в повечето електрически превозни средства, налични на пазара днес“, посочва Херман Стокингер, основател и главен изпълнителен директор на Easelink. Във Виена осем щанда и 56 превозни средства се подготвят за проекта, в Грац има два щанда и десет превозни средства. В допълнение, две класически зарядни устройства за HPC ще бъдат добавени в Грац „като резервно ниво“.

easelink-matrix-charging-2019-01-888x444Пилотният проект eTaxi Austria ще управлява 66 таксита в пълна експлоатация в разширена пилотна фаза, ориентирана към клиента, преди системата да излезе на пазара. Проектът ще продължи до 2024 г., но вече през тази година първата серия с модифицираната версия на Matrix Charging също трябва да бъде достъпна за клиентите. В допълнение към комплекта за модернизация, Easelink казва, че в момента работи „с водещи производители и доставчици на автомобили по серийно приложение на Matrix Charging“. С други думи, нови превозни средства или части от превозни средства също ще бъдат доставени с решението франко завод в бъдеще.

Easelink все още не иска да съобщава цена за крайните клиенти. Австрийските компании обаче обещават, че „структурата на разходите на технологията ще позволи използването на Matrix Charging във всички ценови сегменти на превозните средства“. По този начин автоматичното зареждане ще бъде възможно извън премиум сегмента.

Според Easelink вече текат тестове с производители и доставчици на автомобили, доставчици на инфраструктура и оператори на автопаркове като част от проекти за сътрудничество. От лятото на 2020 г. системата вече се използва от компания за споделяне на електрически автомобили в публични пространства в Грац, а от тази пролет също има партньорство за развитие с Австрийския автомобилен, мотоциклетен и туристически клуб (ÖAMTC). Съвсем наскоро системата за зареждане можеше да бъде изпитана в платформа за електрически превозни средства от доставчика Schaeffler от IAA Mobility в Германия. В края на миналата година Easelink дори отчете интерес от Китай.

Производителят е насочен както към операторите на автопаркове, така и към частни лица с решението си. Индустрията на такситата е идеална в този контекст, тъй като прекъсванията за пътувания до следващата станция за зареждане могат да бъдат избегнати по този начин. Чрез премахване на обемисти зарядни станции и кабели, инфраструктурата за зареждане може да се разгърне в гъсто застроени зони, без да се изисква допълнително пространство.

Подложките за зареждане на паркинга са здрави и не изискват поддръжка и могат да бъдат инсталирани в обществени пространства, както и в частни гаражи. Те могат да издържат натоварване на колелата до 2,5 тона и имат автоматичен механизъм за почистване. Във Виена и Грац подложките за зареждане вече са поставени директно на таксиметровите стойки.

В Австрия инициативата е значима с това, че алпийската нация иска само да разреши таксита с задвижвания с нулеви емисии от 2025 г. Цял консорциум стои зад внедряването на eTaxi Austria. В допълнение към Easelink, основният екип се състои от Виенската и Щирската търговска камара, енергийните компании Wien Energie и Energie Graz, Агенцията за енергия в Грац, компаниите tbw research GesmbH, Taxi 40100 и Taxi 31300, както и „vibe vas движи ‘и Quintessenz Organisationsberatung. Други участващи партньори са ÖAMTC и производителят на автомобили Hyundai.

Проектът се финансира и от Австрийския фонд за климата и енергетиката в рамките на програмата за изпълнение на мобилност с нулеви емисии. От прогнозирания обем на проекта от 7,5 милиона евро, публичният сектор ще допринесе 2,2 милиона евро.

В хода на гореспоменатите проекти за сътрудничество Easelink вече може да посочи редица поддръжници на своята технология. Пол Гредлер Оксенбауер, мениджър на групата за решения за зареждане в енергийната група Wien Energie, заявява, че „чрез децентрализираното изграждане на инфраструктурата за зареждане и високото време на свързване на превозните средства с точките за зареждане, интегрирането на обслужващата мрежа в градската електрическа мрежа може да бъде постигнат“.

А Кристиан Клейна, експерт по електрическа мобилност в ÖAMTC, съобщава – „Нашият опит в тестването на Matrix Charging в рамките на e-флота на ÖAMTC показа, че Matrix Charging е изключително подходящ като технически безопасно и стабилно решение за проекта eTaxi“.

Easelink работи по своята автоматизирана технология за проводимо зареждане от 2015 г. и е осигурила „множество патенти и търговски марки“ в процеса. В момента в компанията работят 24 души и са разположени в Грац/Австрия и Китай. Easelink участва и в няколко органа по стандартизация на технологиите за зареждане, като например инициативата за интерфейс за зареждане (CharIn), Международната електротехническа комисия (IEC) и Международната организация по стандартизация (ISO).

easylink.com, etaxi-austria.at (уебсайт на проекта)