Архив

Чешкият лидер настоява ЕС да преосмисли забраната за двигатели с вътрешно горене

Нацията зависи от автомобилната индустрия за повече от една четвърт от промишленото производство

Понастоящем Skoda произвежда само един електромобил в Чехия - SUV Enyaq, който се произвежда в Млада Болеслав

Понастоящем Skoda произвежда само един електромобил в Чехия – SUV Enyaq, който се прави в Млада Болеслав

Bloomberg

Чешката република ще поиска големи промени в плана на Европейския съюз за намаляване на въглеродните емисии, тъй като настоящото предложение ще навреди на ключовата автомобилна индустрия, каза премиерът Андрей Бабиш.

Предложената забрана за двигатели с вътрешно горене до 2035 г. е „глупост“ и лидерите на държавите-членки ще имат труден дебат относно пакета за климата, каза Бабиш в онлайн дебат с лидерите на опозицията преди изборите следващия месец.

„Убеден съм, че трябва да се промени значително“, каза Бабиш. „Това унищожава производителите на автомобили и ние сме против това предложение. Следващото правителство ще трябва да се справи с него, защото не можем да диктуваме на хората какви автомобили да купуват.“

Предложението за забрана на автомобили с двигатели с вътрешно горене през следващото десетилетие е част от амбициозния план за климата, който ЕС внедри през юни, за да трансформира всяко кътче на своята икономика. Сега се очакват години на тежки преговори, преди 27 -те членове на блока да могат да превърнат плана в реалност.

Борбата за електрически превозни средства се превърна в притеснение за страната с 10,7 милиона души, където автомобилното производство съставлява повече от една четвърт от промишленото производство и наема почти 700 000 души пряко и косвено. „Нацията е дом на марката Skoda на Volkswagen Group, която има две автомобилни фабрики в страната.“, каза Бабиш. Toyota и Hyundai също произвеждат автомобили в Чехия.

Не за първи път Бабиш, медиен, селскостопански и химически магнат, изразява загриженост относно целите на ЕС за намаляване на въглерода.

Той твърди, че това ще застраши конкурентоспособността на силно индустриализираната и силно използваща въглища икономика на Чешката република и обеща да направи въпроса с автомобилната индустрия приоритет, след като поеме ротационното председателство на ЕС през втората половина на 2022 г.

Партията ANO на Бабиш постави въпроса в центъра на кампанията си преди изборите от 8 до 9 октомври. ANO води социологически проучвания, като се възстанови след спадането на популярността му, когато Чехия претърпя едно от най-смъртоносните огнища на COVID-19 в света като част от населението по-рано тази година.

Чешкият премиер каза също, че въглеродните кредити трябва да имат фиксирани цени и не трябва да се търгуват като стока на пазарите.