Архив

Лондон значително разширява зоната с ултра ниски емисии ULEZ

ULEZ вече е 18 пъти по-голяма от първоначалната зонаgrossbritannien-uk-london-ulez-2020-01-min

Източник: reuters.com, london.gov.uk, fleetnews.co.uk, msn.com

Лондонското столично управление разшири зоната с ултра ниски емисии (ULEZ) до северните и южните части на околовръстния път. Разширената ULEZ вече е 18 пъти по-голяма от първоначалната зона в центъра на Лондон.

Обявено още през юни 2018 г. – за 2021 г. – разширяването до тези точни размери означава, че ULEZ вече покрива градската зона на Тотнъм на север и Брикстън в южната част на столицата на Обединеното кралство. В изявление от кабинета на кмета Садик Хан се казва, че на 380 квадратни километра зоната сега обхваща около една четвърт от градската зона на Лондон, като в нея живеят 3,8 милиона души.

Зоната с ултра ниски емисии не е зона с нулеви емисии, така че превозните средства с вътрешно горене все още ще могат да се движат в тази зона – при определени условия. Бензиновите автомобили от стандарта за емисии Euro4, въведен през 2005 г., и дизеловите автомобили от Euro 6, въведен през 2015 г., не са засегнати, нито електрическите автомобили. По-старите превозни средства трябва да плащат 12,50 паунда (около 14,80 евро) на ден, за да влязат в зоната – нарушителите са глобени до 160 паунда (190 евро).

Според кмета Хан много граждани вече са направили подготовка: 87 процента от автомобилите, влизащи в зоната на ULEZ, сега отговарят на изискванията, в сравнение с само 39 процента, когато беше обявено за първи път през 2017 г. „В центъра на Лондон ULEZ вече помогна се намали токсичното крайпътно замърсяване с азотен диоксид почти наполовина и доведе до намаления, които са пет пъти по-големи от средните за страната“, каза Хан.

В същото време, когато ULEZ се разширява в Лондон, правилата за таксата за задръствания в столицата на Обединеното кралство се затягат. Plug-in хибридите вече няма да бъдат освободени от таксата за задръствания, сега са освободени само превозни средства с чисто акумулаторно електричество и горивни клетки. Таксата за задръствания се начислява през цялата година (с изключение на Коледа) между 7 сутринта и 22 часа в допълнение към таксата ULEZ. В момента това е £15 (€17,80). BEV и FCEV в момента са освободени от таксата за задръствания до 25 декември 2025 г.

Представител на Greater London Authority заяви преди мярката, според британските медии, че те ще сложат край на освобождаването от PHEV „в признание на този момент, че превозните средства (независимо от емисиите) допринасят за задръстванията и ние искаме да насърчим преминаването към ходенето пеша, колоездене и градски транспорт”. Премахването на 100-процентната отстъпка за BEV и FCEV също (което би било логично предвид мотивите) очевидно не беше политически приемливо.