Архив

5 ноември 1921 г.: Звездата с ринга става световно известна търговска марка

Преди 100 години Daimler-Motoren-Gesellschaft кандидатства за защита на търговската марка на звездата на Mercedes с ринга

Емблемата се превърна в една от най-известните търговски марки в света

Още през 1909 г. DMG разполага с трилъча звезда, а Бенц поставя лавровия венец

Маркетинговата кампания за юбилея започна на 5 ноември 2021 г. в социалните мрежи

Източник: daimler.com

Щутгарт. Триизмерната звезда на Mercedes в ринга е символ на продължаваща история на успеха: Mercedes-Benz съвсемMercedes-Benz-Logo-History-700x641 наскоро запази челната си позиция като единствената европейска марка в челната десетка на „Най-добрите световни марки 2021“. В настоящата класация на известната американска бранд консултантска компания Interbrand, марката със звездата отново е на осмо място – и по този начин непроменена от 2018 г. – на осмо място. Стойността на марката се е увеличила с три процента до 50,866 милиарда щатски долара в сравнение с 2020 г. Следователно Mercedes-Benz остава най-ценната марка луксозни автомобили в света за шеста поредна година и единствена в челната десетка.

Запазената марка със своята огромна харизма празнува страхотен юбилей през 2021 г.: Звездата на ринга е на 100 години в тази форма. На 5 ноември 1921 г. Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) подава молба до патентното ведомство за защита на модел за тази и други варианти на своята търговска марка. Регистрирана е като търговска марка през август 1923 г.

Винтовата капачка за охлаждащата вода веднага се превръща в пиедестал за новия вид на марката Mercedes. Скоро тя се използва и в други части на леките автомобили и търговски превозни средства. Самата звезда – без околния пръстен – е известна от десетилетие. DMG кандидатства за защита на модел за него през 1909 г. и е вписан в регистъра на търговските марки през 1911 г.

Една много специална звезда на Mercedes с впечатляващ диаметър от пет метра в момента може да възхищава пред музея на Mercedes-Benz: звездата на кулата на гарата в Щутгарт е временно на заем, докато сградата на гарата се преустройва и ремонтира. От 2025 г. нататък тази забележителност на столицата на щата Баден-Вюртемберг отново ще блести на традиционното си място. Звезди с подобен размер блестят и се въртят върху множество сгради по света. Но рядко се доближавате толкова близо до тях, колкото в музея на Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz: сливане на компания и търговска марка през 1926 г

Сливането на DMG с Benz & Cie., за да образуват Daimler-Benz AG, също довежда до сливането на техните търговски марки: от лятото на 1926 г. нататък, триконечната звезда на DMG е оградена с лавровия венец на Benz – и оттогава отличава всеки Mercedes-Benz, напр в решетката на радиатора, на капака, на волана или на джантите. С успеха на новата автомобилна марка, този синоним на технологични иновации, инженерни умения и дизайн, определящ марката, започна да се радва на огромно ниво на признание в световен мащаб и придоби огромна репутация.

Историята на звездния и лавровия венец датира от миналия век. Още през 1899 г. австрийският бизнесмен Емил Йелинек, който живее в Баден близо до Виена, както и в Ница, използва името на дъщеря си Мерседес като псевдоним за екип и шофьор, когато използва превозни средства DMG. Малко по-късно името „Мерцедес“ става името на продукта на превозните средства, които Йелинек поръча от DMG. Регистрирана е като търговска марка на 26 септември 1902 г.

Терминът е последван от характерния символ: Пол и Адолф Даймлер, синовете на автомобилния пионер Готлиб Даймлер, починал през март 1900 г., си спомнят как баща им е добавил звезда към пощенска картичка, показваща семейния дом преди много години. DMG поема идеята и кандидатства за защита на модел за триизмерно начертано представяне на символа, проектиран от самия Адолф Даймлер.

Трилъчната звезда е била предназначена да символизира визията на Готлиб Даймлер за моторизация „на сушата, по водата и във въздуха“. На 24 юни 1909 г. DMG регистрира характерната звезда на Mercedes като търговска марка в Германското императорско патентно ведомство.

Независимо от това, конкуриращият Benz & Cie. регистрира надписа „Benz“, рамкиран от лавров венец, като търговска марка на 6 август 1909 г. През октомври 1910 г. е вписан в записите за символи. Лавровият венец – вместо зъбното колело, използвано дотогава – очевидно е предназначено да се отнася за значимите победи на компанията от Манхайм в автомобилния спорт.

Фактът, че и двамата производители са регистрирали новите си търговски марки през една и съща година, изглежда в ретроспекция като паралел на 1886 г. Защото именно тогава Карл Бенц и малко по-късно Готлиб Даймлер изобретяват своите автомобили, задвижвани от двигател с вътрешно горене.

Триконечната звезда в лавровия венец

След създаването на общността на интересите между Benz и Daimler в подготовка за корпоративното сливане на 1 май 1924 г., емблемите на двата най-стари производителя на автомобили първоначално стоят една до друга. На 18 февруари 1925 г. най-накрая сглобяват ефективните изображения. Така триъгълната звезда и лавровият венец, както и словесните марки Mercedes и Benz се сливат, за да образуват нова търговска марка. На 18 февруари 1925 г. са регистрирани новата емблема, а впоследствие и словесната марка “Mercedes-Benz”.

И до днес тази търговска марка остава почти непроменена. Като значка с подчертаната триъгълна звезда, тя украсява всички автомобили на Mercedes-Benz, с изключение на по-голямата звезда отпред на много превозни средства от тази марка, която стои самостоятелно.

Маркетингова кампания за юбилея

Кампанията за годишнината на марката стартира в социалните медии на Mercedes-Benz от 5 ноември 2021 г.

Снимката обяснява еволюцията на търговската марка Mercedes-Benz и потвърждава нейната харизма.