Архив

Citroën & партньори електрифицират гръцкия остров Халки

Подобни проекти вече съществуват за други местаcitroen-griechenland-greece-2021-01-min

media.stellantis.com, ekathimerini.com

Заедно с партньори Citroën иска да превърне гръцкия остров Халки, разположен в югоизточното Егейско море, в енергийно автономен еко-остров без емисии. В средносрочен план всяко превозно средство на Халки трябва да бъде заменено с електрическа кола.

С подписването на меморандум за разбирателство между гръцкото правителство, френското посолство и бизнес партньорите, превръщането на малкия остров в моделен регион без емисии започна.

Освен Citroën, в проекта като партньори участват неговият гръцки вносител Syngelidis, френската строителна и инфраструктурна група Vinci и енергийната компания Akuo Greece. Подобни проекти вече съществуват за по-големите острови Фернандо де Нороня в Бразилия, Бел-Ил-ен-Мер във Франция и Порто Санто в Португалия. Renault – френският конкурент на Citroën – ръководи и трите проекта. VW Group и гръцкото правителство, от друга страна, се договориха преди година да изградят „пионерска система за мобилност“ на средиземноморския остров Астипалея. За тази цел сегашната транспортна система на острова трябва да бъде превърната в електрически превозни средства и регенеративна енергия.

Халки е остров с площ от 27 квадратни километра с брегова линия от около 34 километра. Той образува община със съседния остров Алимия и няколко други необитаеми острова. Пейзажът е предимно безплоден и планински. Само пристанищният град Ембориос е обитаван: там живеят малко под 500 души. Халки сега е първият от няколкото острова в Егейско море, които гръцкото правителство иска да се превърне в еко зона.

Според Citroën, властите на Халки първоначално ще бъдат снабдени с автопарк от шест напълно електрически превозни средства: две електронни превозни средства Ami за полицията и бреговата охрана, два ë-C4 и един ë-SpaceTourer за общината, и един ë-Jumpy за местната енергийна общност на Халки. Автомобилният производител предоставя две от тези превозни средства чрез безплатен лизинг за 48 месеца. След това Citroën казва, че ще изкупи обратно превозните средства и след това ще ги дари на общността на Халки. В средносрочен план всяко превозно средство на Халки трябва да бъде заменено с електрически автомобил, въпреки че не са дадени конкретни годишни цифри за планираната смяна.

„Наистина се радваме да си сътрудничим с остров Халки по този изключителен проект“, каза главният изпълнителен директор на Citroën Винсент Коби. „Това сътрудничество е напълно в съответствие с духа на Citroën, иновативна и смела марка, тясно свързана с хората в ежедневието и тяхната мобилност. Ние сме ангажирани да направим електрификацията достъпна за всички и сме много горди, че допринасяме за превръщането на Халки в остров, който ще бъде автономен, интелигентен и устойчив.”

Citroën и Syngelidis Group са отговорни за електрификацията на целия автопарк на острова. Вграден в цялостен план за развитие на интелигентна и неутрална по отношение на климата мобилност, който включва изграждането на мегаватова фотоволтаична централа, на жителите и бизнеса на острова ще бъде предложена възможността да закупят електрически превозни средства с нулеви емисии на достъпни цени, казват от Citroën. Ще бъде налична широка гама от опции за електрическа мобилност, „от леки четириколесни до автомобили и леки търговски превозни средства“.

След завършване на проекта Халки официално ще стане първият еко-остров в Гърция. От Citroën обаче не уточняват продължителността на проекта.