Lexus загатва електрическия кросоувър RZ
Новият модел ще бъде първият Lexus, който използва платформата e-TNGA на Toyota
RZ ще влезе в продажба в Европа и Япония до следващата година
Lexus
Първото изцяло електрическо превозно средство на Lexus на платформата e-TNGA на Toyota ще бъде RZ – кросоувър.
RZ ще използва технологията за задвижване на четирите колела, за да „предостави завладяващо и възнаграждаващо изживяване при шофиране по пътя, установявайки нова референция в сегмента“, каза ръководителят на Lexus Europe Спирос Фотинос.
Една от малкото технически подробности, публикувани от Lexus за RZ, беше системата за задвижване на всички колела на автомобила, която се нарича „Direct4“. Системата управлява електрическия мотор на всяка ос, за да превключва между предно, задно задвижване или задвижване на всички колела „с миг на око“, каза Фотинос.
Системата ще осигури „невероятни характеристики при завиване и поведение на пътя“, добави той.
RZ ще има и системата за управление по проводник, която вече е показана в предстоящия изцяло електрически кросоувър на Toyota bZ4X, който също използва платформата e-TNGA.
Системата за управление по проводник ще позволи на Lexus да използва подобен волан в стил като bZ4X, който може да превключва съотношенията, за да осигури чувствително управление при висока скорост и по-малко завои по време на маневри с ниска скорост.
„Ползата е, че воланът вече не трябва да е кръгъл“, каза Фотинос в очевидно отнасяйки нещата към Tesla, която е монтирала колело в новия Model S без управление с променливо съотношение.
Различната форма на волана ще даде на водачите по-ясна представа за инструментите. „Това ще ни позволи да отидем още по-далеч в нашата философия на дизайна на кабината на Tazuna, като групираме всички команди в полезрението на водача, за да увеличим безопасността и удобството“, каза Фотинос по време на медийно събитие в Брюксел във вторник.
Отзад RZ има светлинна лента, минаваща по цялата ширина на автомобила под спойлер, който се намира в подножието на задното стъкло.
RZ седи по-ниско от традиционния кросоувър, като същевременно запазва формата и опаковката на кросоувъра, каза Фотинос пред Automotive News Europe.
За акумулаторно-електрическите автомобили „изискванията за аеродинамика са по-важни, отколкото за по-конвенционален продукт. Това е, което движи елегантността на формата“, каза той. „Но със сигурност опаковката е на (кросоувър) територия.“
В Европа такова превозно средство обикновено се нарича SUV, но в САЩ се класифицира като кросоувър.
Напълно електрическите автомобили обикновено тежат повече от автомобилите с двигател с вътрешно горене поради тежките си батерии, така че аеродинамичната форма помага за намаляване на съпротивлението и увеличава обхвата на шофиране.
Елементите от стила и технологията на RZ бяха визуализирани от концепцията LF-Z, показана през март, която също използваше волан.
Концепцията LF-Z имаше „преувеличени“ елементи на RZ, каза Фотинос.
Твърди се, че концепцията използва 90-киловат-часов литиево-йонна батерия за пробег от 596 км (370 мили) в рамките на тестовия цикъл WLTP, използван в Европа.
Фотинос не даде подробности за размера или обхвата на батерията на RZ, но колата може да използва същия 71,4 кВтч литиево-йонен пакет като bZ4X, който дава WLTP обхват от 500 км.
RZ ще влезе в продажба в Европа и Япония до следващата година. Продажбите в САЩ ще дойдат по-късно, но ръководителите на Lexus не дадоха времева линия.
В момента Lexus продава само един изцяло електрически автомобил – UX 300, захранвана от батерии версия на компактния SUV UX, който беше пуснат в продажба миналата година. Електрифицираните му предложения включват и хибридна версия на средния SUV NX.