Архив

Преди 40 години: Валтер Рьол печели световната титла с Opel Ascona 400

Двойна победа: Рьол с Ascona 400 печели легендарното рали Монте Карло, последвано от титлата при пилотите в Световния рали шампионат

Юбилей: Най-добрият рали пилот от своето поколение празнува 75-ия си рожден ден на 7 март

Герой: Рьол е легенда в моторните спортове

Рюселсхайм. Opel и рали състезанията ги свързва дълга история. ADAC Opel e-Rally Cup, се заражда от легендарните ралиdd2260e1aa11ea72e42281042d7b7f9651fec086 автомобили и пилоти на Opel от 70-те и 80-те години. След успехите с Kadett GT/E и Ascona A, връхната точка идва през сезон 1982, когато Валтер Рьол печели Световният рали шампионат с Opel Ascona 400, автомобил със  задно предаване, изпреварвайки силната конкуренция с коли със задвижване с четири колела. Въпреки изключителните инженерни постижения по това време, качествата на изключителният пилот са ключови, за да се сбъдне мечтата за титлата. Сега, точно 40 години след успехите на Рьол с Opel Ascona 400, брилянтният пилот със силен характер ще отпразнува още един юбилей. На 7 март 2022 г. Валтер Рьол – описан в „Историята на Opel Rally“ като „тактик, боец и железен стратег, обожаван от феновете си и плашещ опонентите си“ – ще навърши 75 години!

Opel казва: „Поздравления, Валтер Рьол!“

70-те години: Opel и Рьол празнуват първите си успехи

Роден в Регенсбург през 1947 г., Валтер Рьол обича спорта от ранна възраст: футбол, гребане, ски и преди всичко автомобилните спортове. През 1973 г. тогава 26-годишен той се състезава за Opel и заедно с Йохен Бергер отборът печели Европейския рали шампионат. Автомобилът с когото се състезават и печелят титлата е Opel Ascona A. През следващата година Рьол печели първото рали от световно първенство. Талантливият млад шофьор и богатата на традиции марка се разделят през 1977 г. В този момент никой не подозира, че най-големият им съвместен спортен триумф тепърва предстои.

„Мисия Монте Карло“: Победа в първия кръг на WRC

Валтер Рьол се завръща в Opel през 1982 г. В този период Йохен Бергер е мениджър на екипа на отдела за моторни спортове на Opel. Пилотът Кристиан Гайстдьорфер също има решаващ принос за успеха на „Мисия Монте Карло“. С Opel Ascona 400 екипажът на главния инженер Карл-Хайнц Голдщайн проектира рали автомобил, който по това време се смята за една от най-надеждните машини. Автомобилът със задно предаване с мощност до 191 kW/260 к.с. (повече информация за автомобила в края на текста) е перфектно настроен за пилота Рьол, за да докаже уменията си срещу Audi Quattro със задвижване на всички колела на 50-то издание на рали Монте Карло.

В биографията на Рьол „Aufschrieb“ Голдщайн описва как комбинацията от доказан автомобил и решителен и опитен шофьор е в пълен синхрон. „Преди последната вечер той имаше преднина от само 31 секунди пред Хану (Микола/Ауди). Тогава Валтър избра Col de Madonne като точка. Тази нощ той предприе всички рискове и подкара Мадона на абсолютния лимит. Това разби бойния дух на Хану. Рьол печели легендарното състезание за втори път, за първи път с Opel. Перфектно начало на сезон 1982.

Рали Кот д’Ивоар: Напрегнат дуел до края

Световното рали първенство през 1982 г. се превръща в истински спектакъл и се помни и до днес от мнозина. Оспорваният двубой е между Рьол с автомобил Opel Ascona 400 и Мишел Мутон с Audi Quattro. Рали колите със задвижване на четирите колела имат предимство при сняг, чакъл и насипни настилки, но Рьол, който е стратег със стоманени нерви, изчаква най-подходящите моменти, за да спечели точки със своя Opel.

Търпението и стратегията се изплащат. Предпоследният кръг от шампионата, 5000-километровото рали Кот д’Ивоар е решително за световната титла при пилотите. Opel Ascona 400 се представя отлично за разлика от конкурентите. Както Клаус Булман коментира в „Историята на Opel Rally“: „Резултатът от този световен шампионат е справедлив. Opel отбеляза две, Audi седем победи в световното първенство. Но докато Микола и Мутон често се проваляха зрелищно, Рьол показа качества на стратег. Неговият рекорд печелейки отлични позиции е уникален в историята на спорта и заслужава най-високо признание. Със сигурност успехът се дължи на един необичаен пилот, но със сигурност и на достойнствата на добрия отбор и Opel Ascona 400, може би най-надеждната рали кола на своята ера!” С тази уникална комбинация Opel и Рьол/Гайстдьорфер успешно се налагат срещу конкурентите автомобили със задвижване на всички колела и осигуряват титлата на Световното първенство при пилотите с непобедимите 109 точки.

Ясно, кратко и точно: Героят зад волана Валтер Рьол

Рьол е известен със своя перфекционизъм и точност. Той се стремеше да докаже, че е най-добрият рали пилот в света – с всяка кола. За разлика от другите, той оставаше в рали колата си до последно, разучавайки бележките за трасето на следващия етап от състезанието. Като пилот, Валтер Рьол е боготворен от феновете на моторните спортове по целия свят. Като безкомпромисен спортист, без страх да изрази мнението си, той се радва на най-високо уважение от привържениците си. Може би най-точно описание за легендарния пилот е написаното в  британското списание “Motor Sport” през 2002 г. от бившия пилот на рали и директор на моторните спортове в British Leyland, Джон Девънпорт. Той представя Рьол по следния начин: “Много специална смесица от възвишен талант, непоклатим фокус и брутална честност.“

Поздравления за 75 години, Валтер Рьол!

1982 Световен рали шампионат OpelAscona 400 Група 4602754e25509ebda10ab4e2c06f58da1b59d0c5d

Корпус:     Модел с две врати

Двигател:   Четирицилиндров бензинов, 95 мм отвор, 85 мм ход, 2420 cc работен обем, двойни горни разпределителни вала, алуминиева цилиндрова глава, 16 клапана, два двойни карбуратора Weber, Електронно запалване на Bosch, сух картер

Производителност:      До 191 kW/260 к.с. при 7000 об/мин, макс. въртящ момент 280 Nm при 5 500 мин

Трансмисия:       5-степенна скоростна кутия Getrag, еднодисков съединител, диференциал с ограничено приплъзване, 3.18:1-5.3:1

Макс. скорост:    до 225 км/ч (в зависимост от крайното задвижване)

Предно окачване: двоен носач, винтови пружини, стабилизатор, Газови амортисьори Bilstein

Задно окачване:  5-линкова ос, винтови пружини, Газови амортисьори Bilstein

Спирачна система:       двоен кръг с вентилирани дискове, диаметър на диска отпред 290 мм, отзад 278 мм, хидравлична ръчна спирачка

Кормилно управление:         зъбна рейка и пиньон

Джанти:     15” лети джанти на Opel; Гуми Michelin с ширина 5-10” в зависимост от условията

Електрическа система: 12 V с високопроизводителен генератор

Вътрешност:       седалки Recaro, шест точкови предпазни колани, пожарогасител, предпазен резервоар за гориво в багажника

Тегло:        приблизително 1050 кг, без екипажа