Felicity Ace горя, но защо превозвачите на автомобили имат толкова много проблеми?
Изглежда, че пожарът е изгасен на превозвача на автомобили Felicity Ace в
Северния Атлантик и вероятно е започнало теглене
Корабът е превозвал 3965 Volkswagen, Porsche, Bentley и Lamborghini.
Товарът е бил самозастрахован, което означава, че VW ще поеме загубата
От 2002 г. насам има осем големи инцидента, при половината от които корабите се преобръщат
Възниква въпросът: по-опасни ли са автомобилните превозвачи от другите товарни съдове?
autoweek.com
След шест дни на пожар и бликащ бял дим, пламъците на борда на автомобилоносача Felicity Ace утихнаха, според новинарски доклади, цитиращи източници от португалския флот. Корабът веротяно има прикрепен теглич към него вече. Огънят е изгорял в няколко палуби на кораба, много от които съдържат електрически автомобили, захранвани от литиево-йонни батерии. Причината за пожара остава неизвестна.
Но инцидентът подчертава изненадващ списък от произшествия, включващи т. нар. „ро/ро“ кораби – името, което означава roll-on, roll-off, което описва метода за товарене и разтоварване на превозни средства върху и извън корабите превозвачи. От 2002 г. насам има осем големи инцидента с автомобилни превозвачи или средно един на всеки две години и половина.
Ето списък на осемте големи инцидента от 2002 г. насам:
2002 г. Автомобилният носач Tricolore е ударен и потопен в Ламанша, вземайки със себе си 2871 BMW, Volvo и Saab. Потъналият кораб се намираше в плитка вода и представляваше голяма заплаха за корабоплаването в района. Операциите по спасяване отнеха повече от една година, като Tricolore беше разрязан на девет секции с помощта на масивен верижен трион, инкрустиран с диаманти (индустриални диаманти, но все пак). Всяко парче от кораба беше изтеглено на повърхността и рециклирано. Всички коли бяха бракувани.
2004 г. Автомобилният превозвач Hyundai 105 се сблъсква с танкер край Сингапур. Регистрираният в Панама танкер MT Kaminesan, превозващ близо 280 000 тона суров петрол, пробива 165-футова дупка в страната на автовоза, който след това потъва с товар от 4191 нови автомобила Hyundai и Kia и 1000 употребявани японски коли, според Морска и пристанищна администрация на Сингапур.
2006 Автомобилният превозвач Cougar Ace, с 4700 Mazda на борда, изхвърля баластната вода от Алеутските острови, когато се преобръща. Беше изтеглено до Портланд и оправено, но всички Mazda бяха смачкани и рециклирани.
2012 г. Baltic Ace се сблъска с контейнеровоз и потъна на около 25 мили от брега на Ротердам, вземайки със себе си 11 моряци. Две години след потъването започнаха спасителни операции, подобни на тези, използвани за Tricolore. Корабът беше нарязан на осем парчета и изтеглен на шлепове, за да бъде бракуван. Товарът от 1400 Mitsubishi е унищожен.
2015 г. Hoegh Osaka, без достатъчно баластна вода в трюма и твърде много тежки Land Rovers, паркирани твърде високо на горните палуби, се претърколи настрани, докато завиваше към пристанището край бреговете на Англия. Корабът беше изтеглен до Саутхемптън, където беше върнат достатъчно изправен, за да може товарът му от 1400 превозни средства, включително Range Rovers, Jaguars и Mini, да може да бъде разтоварен.
2016 Автомобилният превозвач Modern Express теглеше товар от земекопни съоръжения и трупи, когато силните ветрове го преобърнаха в Бискайския залив между Франция и Испания. Когато времето се подобри, корабът е изтеглен до Билбао, Испания, където списъкът е коригиран и товарът е разтоварен. В крайна сметка беше взето решение за бракуване на кораба.
2019 г. Без достатъчно воден баласт, за да го задържи изправен, автомобилният превозвач Golden Ray се преобърна край бреговете на Джорджия с товар от 4200 Kia и Hyundais. Корабът и колите са обявени за пълна загуба.
2022 г. Felicity Ace, теглещ Volkswagen, Porsche, Bentley и Lamborghini, се запали на 1000 мили от португалския бряг близо до Азорските острови. До скоро все още беше на повърхността.
Това са осем произшествия с автомобилни превозвачи през последните 20 години или една на всеки две години и половина. Трябва ли да се притесняваме? Това много ли е? Lloyd’s of London изброи средно 50 големи корабни произшествия годишно през тригодишния период 2018-2020 г., или общо 150 за тригодишния период.
До вторник екипите на пожарната на Felicity Ace не пръскаха вода в корпуса, а по-скоро върху външната страна на корпуса, за да го охладят достатъчно, така че е по-малко вероятно пожарът да стопи стоманата и да причини потъване на кораба.
От вторник вечерта планът беше да тегли Felicity Ace до Бахамите. Що се отнася до колите на борда, вероятно всички ще бъдат бракувани, каза говорител на Volkswagen Group. Товарът е бил самозастрахован, което означава, че VW ще поеме загубата. Това може да изглежда много за вас или за мен, но VW продаде девет милиона коли миналата година, така че около 4000 представляват 0,04%. VW ще оцелее.
Необходимо е по-нататъшно разследване, за да се определи как е започнал пожарът и дали има по-безопасен начин за превоз на електрически автомобили. Имайте предвид, че бензиновите автомобили са много по-склонни да имат пожари, отколкото електрическите – 60 пъти по-вероятно е за обикновените автомобили на газ и 200 пъти по-вероятно, когато комбинирате бензинови автомобили и хибриди в сравнение с EV.
Независимо от това, автомобилите правят очарователен товар. Както каза един корабен инженер, с когото разговаряхме: „Тъй като бяха Lamborghini и Bentley, всички се вълнуват. Ако беше желязна руда, никой нямаше да се интересува.“