Архив

Европейската комисия одобрява 1,8 милиарда евро за Deutschlandnetz

Deutschlandnetz беше предложен за първи път от германското правителство през август 2021 г. и трябва да включва инсталирането на зарядни станции на приблизително 900 места в Германия.

europa.eu

Европейската комисия даде разрешение на германското правителство да субсидира изграждането на 8500 точки заLadepark-Deutschlandnetz-Leitstelle бързо зареждане със сума от 1,8 милиарда евро. Мярката предвижда зарядни станции на всеки 15 до 30 минути шофиране.

Deutschlandnetz беше предложен за първи път от германското правителство през август 2021 г. и трябва да включва инсталирането на зарядни станции на приблизително 900 места в Германия. Фокусът ще бъде поставен върху тези области, които нямат точки за зареждане с висока мощност (HPC) или където съществуващите точки не са достатъчни за посрещане на очакваното търсене.

Одобрението, което сега е дадено от Комисията, е друга важна стъпка след приключването на така наречения „преглед на държавната помощ“ и зелената светлина от Брюксел.

През август тази година някои оператори на зарядни точки (CPO) подадоха жалби срещу предложения Deutschlandnetz до Генералната дирекция за конкуренция на Европейската комисия. С вече предоставеното одобрение Комисията прецени, че схемата е „необходима и подходяща за насърчаване на развитието на инфраструктура за бързо зареждане в голям мащаб“, както беше предвидено, когато германското правителство предложи Deutschlandnetz.

Комисията казва: „Германия е въвела достатъчно предпазни мерки, за да гарантира, че схемата има ограничено въздействие върху конкуренцията и търговията в рамките на ЕС.“ Установява, че: „Схемата е отворена за всички компании, работещи в сектора, и бенефициентите ще бъдат избрани след открит, прозрачен и недискриминационен процес на наддаване. Освен това германските власти ще гарантират, че начисляваните цени са в съответствие с тези, начислявани от сравнима съществуваща инфраструктура.

Deutschlandnetz беше иницииран от предишния федерален министър на транспорта Андреас Шойер (CSU) и сега се продължава от неговия наследник Volker Wissing (FDP). Съгласно тази схема федералното правителство не насърчава отделни станции за зареждане или паркове, а по-скоро кани търгове за паркове за зареждане, които да отговарят на неговите изисквания, а в замяна федералното правителство допринася за изграждането и оперативните разходи за осем години.

Едно от условията е да има все още неопределена горна граница на цената за ad hoc таксуване. Предполага се, че това е „лимит за дишане“, за да може също така да се реагира на цената и пазарните условия – а не на фиксираната ценова граница от 0,44 €/kWh, която беше спомената в по-ранни доклади.

Комисията казва, че преките безвъзмездни средства и периодичните плащания (предназначени за покриване на част от оперативните разходи) трябва да имат „стимулиращ ефект“, „тъй като бенефициентите не биха направили съответните инвестиции без публичната подкрепа“.

Одобрението на Комисията съгласно закона за държавната помощ премахва друго важно препятствие за Deutschlandnetz. Кои точно фирми ще бъдат подпомогнати, ще се определи чрез два търга. Търгът за регионалните лотове стартира през октомври 2021 г., а търгът за лотовете по магистралата беше стартиран през декември 2021 г.