Световна премиера: Разчистете сцената за Mercedes-Benz eActros 600
Mercedes-Benz Trucks празнува дебюта на своя акумулаторен електрически камион за дълги разстояния, eActros 600.
Продажбите на 40-тонния камион ще започнат по-късно тази година.
Серийното производство трябва да започне в края на 2024 г.
Превод от Мрежата
С увереност Daimler Truck поставя eActros 600 в светлината на прожекторите. Той беше представен на 10 октомври в Break Autohof Hamburg Nordheide на A7 в Егесторф, Германия.
Според базираната в Щутгарт компания моделът поставя началото на замяната на дизеловите камиони в сегмента. Тежкият електрически камион ще води пътя по отношение на технология, устойчивост, дизайн и рентабилност. Следователно разработчиците се отклониха от конвенционалния дизайн в доста точки – и това не се отнася само за специфичните за EV части.
Но нека да разгледаме листа с технически данни. eActros 600 има бруто комбинирано тегло до 44 тона. Със стандартно ремарке осигурява полезен товар от около 22 тона. Що се отнася до продажбите, основният акцент ще бъде върху Европа. Дължината на eActros е необичайна: като влекач той е дълъг 6,23 метра. Това е позволено благодарение на новото законодателство на ЕС.
Четири скорости за транспорт на дълги разстояния
eActros 600 има собствено разработена електрическа ос с два електрически мотора и четиристепенна скоростна кутия. Системата е проектирана за 800 волта и генерира 400 кВт непрекъсната и 600 кВт пикова мощност. Според Mercedes-Benz Trucks, задвижването е специално разработено за тежък транспорт на дълги разстояния – поради което е съзнателно оборудвано с четири предавки. Среднотоварният eActros 300/400, който вече е на пазара, комбинира два електрически мотора с двустепенна трансмисия.
Енергийното съдържание на батерията в eActros 600, което е решаващо за обозначението на типа, е около 600 кВтч. За да бъдем точни – това са 621 кВтч бруто, разпределени в три пакета по 207 кВтч. На ексклузивно медийно събитие в навечерието на световната премиера в главния завод във Вьорт ам Рейн научихме, че 95 процента от брутното съдържание може да бъде използвано.
Това е възможно благодарение на (заедно с CATL) адаптираните LFP клетки и помага „да не се мъкне ненужно тегло“, казва Майкъл Улф, ръководител на проекта R&D eActros 600. Всеки пакет тежи 1,5 тона, така че общото тегло на батерията е 4,5 тона. Междуосието на влекача беше разтегнато до четири метра, за да побере пакетите между осите. Това е първата причина за гореспоменатото увеличение на дължината на eActros.
600 ще се предлага и като вариант на платформено шаси с междуосие от 4,6 или 4,9 метра. Целта е да се „покрият всички обичайни версии за транспорт на дълги разстояния“, казва Улф.
Производителят определя пробега на 500 километра, а дневният пробег с междинно зареждане по време на законово предписаните почивки на водача се очаква да бъде „значително над 1000 километра“ – дори преди въвеждането на мегаватово зареждане. Рекуперацията, която може да бъде настроена на пет различни нива (включително шофиране с един педал), играе важна роля.
Междувременно споменатата по-горе LFP технология има дълъг експлоатационен живот: Daimler Truck се стреми към пробег от 1,2 милиона километра за десет години работа – аналогично на дизеловите камиони. След този период на употреба „здравословното състояние“ на батерията все още трябва да бъде над 80 процента.
CCS портът и бъдещият MCS порт са разположени от лявата страна на превозното средство зад кабината на водача. При MCS това е част от стандартизацията. Следователно всички превозни средства, поддържащи MCS, ще имат своя порт за зареждане на едно и също място в бъдеще. По желание клиентите могат да получат друг CCS порт от дясната страна на eActros 600.
ВОМ с диапазон на мощността между 22 и 90 кВт
Заслужава да се спомене и предната кутия под кабината. Това е технологичен модул с няколко блока за управление, високоволтови компоненти, електрически въздушен компресор и задвижвания, разработени за 600. Гамата включва електрическо-механично задвижване (напр. за самосвални полуремаркета, подвижни подови ремаркета или силозни ремаркета), както и електрически DC или AC PTO (напр. за хладилни кутии или ремаркета) с диапазон на мощност между 22 и 90 кВт.
Визуално Daimler Truck избра комбинация от дизайнерски елементи, определящи марката, и метод на конструиране, насочен към аеродинамиката. Кабината, например, е леко извита към предната част – до около осем сантиметра – и по този начин образува „обтекаема форма“. Това е втората причина за дължината на eActros.
Предницата е затворена, долната част е покрита, а А-колоните са оборудвани с въздушни дефлектори. Всички размери на пролуките са оптимизирани и автомобилът е „запечатан“ по най-добрия възможен начин, научихме на брифинга във Вьорт. Има и допълнителен пред-спойлер на покрива, разширени клапи на задния ръб в оптиката на платната и така наречените арки на колелата, фиксирани към шасито. Аеродинамичният пакет също се предлага с Led Matrix фарове и LED светлинна лента, която не е напълно непрекъсната поради регулаторни причини.
Нека да разгледаме характеристиките на зареждане на новия модел. eActros 600 е способен на CCS зареждане с до 400 кВт, но, разбира се, по-късно ще бъде способен и на мегават зареждане (MCS). Тъй като Daimler Truck иска да пусне 600 преди стандартът да бъде напълно разработен, производителят решава тази дилема с опционално предварително монтиране. С други думи, клиентите ще получат своя eActros 600 при поискване с контейнер за по-късен MCS порт и вече инсталирана технология за поддръжка. „Веднага щом стандартът бъде пуснат, съединителят за кацане ще бъде лесен за преоборудване“, ни казва ръководителят на проекта Тилман Морлок. След това батериите на 600 могат да бъдат заредени от 20 до 80 процента за около 30 минути с около един мегават мощност.
Mercedes-Benz Trucks обявява, че възнамерява да пусне на пазара кабината под името „ProCabin“. Според разработчиците стойността му на cW е с 9 процента по-ниска от настоящата кабина от серията Actros. Тъй като аеродинамиката не е специфичен за BEV проблем, констатациите от разработката също могат да бъдат прехвърлени обратно към бъдещи дизелови модели, казаха ни във Wörth.
Но фактът остава: „По-конкретно при акумулаторни електрически камиони при работа на дълги разстояния, подобрената аеродинамика е от решаващо значение, тъй като съпротивлението на въздуха е един от основните фактори, влияещи върху консумацията на енергия.“
Това ни води до прогнозираната рентабилност на електрическия колос. Базираната в Щутгарт компания твърди, че ще постави нови стандарти в рентабилността за операторите на автопаркове, „в дългосрочен план заменяйки повечето дизелови камиони във важния сегмент за транспорт на дълги разстояния“. Времевата рамка, в рамките на която клиентите могат да постигнат паритет на разходите с дизелов камион, зависи преди всичко от преобладаващите тол системи, цената на електроенергията и цената на дизела.
Daimler Truck изчислява, че във Франция (ниска цена на електроенергията) и Германия (планирани такси за камиони, базирани на CO2), моделът може да бъде по-изгоден от дизелов камион за дълги разстояния в рамките на средния експлоатационен живот на превозното средство от около пет години или след около 600 000 километра – въпреки изкупна цена, която е около два пъти и половина по-висока от дизеловия еквивалент. По принцип се очаква eActros 600 да спести добри 80 процента CO2 през целия си жизнен цикъл в сравнение с дизеловите камиони, въпреки че CO2 отпечатъкът от завода първоначално е по-висок за модела BEV поради батерията.
Обществената инфраструктура за зареждане е от съществено значение
Има обаче един недостатък. Daimler Truck заявява, че около 60 процента от пътуванията на дълги разстояния, управлявани от клиенти в Европа, са по-къси от 500 километра. В този случай инфраструктурата за зареждане в депото и пунктовете за товарене и разтоварване е достатъчна. Но: „За всички останали приложения непрекъснатото разширяване на обществената инфраструктура за зареждане е жизненоважно, за да направим електрическия камион жизнеспособен за превоз на дълги разстояния в цяла Европа.“ Това изявление явно е предназначено за политически представители.
Стартирането на продажбите на eActros 600 е планирано за по-късно тази година. Производителят не е по-точен на този етап. Цената също все още не е обявена публично. Серийното производство е планирано да започне в края на 2024 г. В момента все още се изгражда флот от около 50 прототипа. Наскоро се повозихме в един от тях – щракнете тук, за да прочетете нашия доклад за преживяванията. В следващата стъпка допълнителни прототипи ще отидат при първите клиенти за практически тестове.
Карин Родстрьом, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz Trucks, коментира откриването на първия тежкотоварен електронен камион на нейната компания по следния начин: „eActros 600 означава трансформацията на автомобилния товарен транспорт към CO2 неутралност като никой друг камион с три – заострена звезда. Характеризира се с изключително иновативна задвижваща технология, която може да предложи на нашите клиенти особено висока енергийна ефективност и следователно рентабилност. Това прави навлизането в е-мобилността още по-привлекателно за операторите на автопаркове.“
eActros 600 ще се произвежда на съществуващата поточна линия заедно с дизелови екземпляри във Вьорт. Mercedes-Benz Trucks вече прилага този принцип при eActros 300/400, като EV компонентите на този по-малък модел са монтирани в отделно хале. Според ръководителя на проекта Морлок, би трябвало да е възможно да се аутсорсват по-малко в случая с eActros 600. С други думи, ще има повече интеграция на EV компоненти в съществуващата линия. По принцип производителят залага на гъвкаво производство на една линия, тъй като количествата в BEV сегмента все още не са изгодни за отделно производство в началото.
Daimler Truck обещава холистично транспортно решение, състоящо се от технология за превозни средства, консултации, инфраструктура за зареждане и услуги, за да насърчи първите потребители. Един пример е мултимедиен кокпит (Interactive 2), инсталиран като стандарт, който непрекъснато информира водачите за състоянието на зареждане на батериите, оставащия пробег и текущата и средна консумация на енергия. Мениджърите на автопаркове могат също така да поискат цифрови решения за ефективно управление на автопарка си.
И: от средата на 2024 г. Mercedes-Benz Trucks планира да предлага зарядни станции чрез своите дилъри.