„Денят на Kia EV“: Световна премиера на EV5 и две EV проучвания
Корейският производител на автомобили Kia представи нов електрически модел и две концептуални проучвания на „Kia EV Day“, всички позиционирани под познатия EV6. Глобалната стратегия на Kia за електрически превозни средства сега включва разрастване на инфраструктурата за зареждане.
kianewscenter.com, kianewscenter.com (EV3 и EV4)
Трите нови електрически автомобила са малки до средни превозни средства. Производственият модел е EV5, за който дизайнът вече е известен – но все още не и техническите данни. Нови са Concept EV3 като предварителен преглед на електрически компактен SUV и Concept EV4 за среден електрически седан. С EV5 и следващите модели EV3 и EV4 Kia иска да покрие пазара на електрически автомобили на цени между 35 000 и 50 000 щатски долара.
EV5 ще се произвежда както в Китай, така и в Южна Корея – в малко по-различни версии. И двете версии обаче са базирани на E-GMP, т.е. 800-волтовата платформа на Hyundai-Kia.
Три варианта са обявени за Китай: „Стандартният“ модел има 64 кВтч батерия и 160 кВт задвижване на предната ос, което трябва да доведе до пробег до 530 километра в стандартния тест CTLC. „Long Range“ има батерия от 88 кВт и същия двигател от 160 кВт за 720 километра в китайския тестов цикъл. Има и „Long Range“ със задвижване на четирите колела, с 230 кВт системна мощност и 650 CLTC километра.
Kia казва, че три варианта „се разработват, като се обмислят потенциални корекции“. Батерията от 58 кВтч, позната от EV6, ще бъде инсталирана в стандартната версия, комбинирана със 160 кВт на предната ос. За Long Range и Long Range AWD, от друга страна, батерията ще има енергийно съдържание от 81 кВтч. Моторът от 160 кВт на предната ос е допълнен от двигател от 70 кВт на задната ос, което трябва да доведе до 225 кВт. Данните за производителността са подобни на други E-GMP модели. Само там по-мощният електромотор е разположен на задната ос, а агрегатът със 70 кВт е допълнително монтиран на предната ос. При EV5 обаче Kia е избрала за основа предното задвижване. По-късно ще има и особено мощен Kia EV5 GT, но автомобилният производител все още не дава повече подробности.
Kia все още не е дала никаква информация за мощността на зареждането – поне не и за корейския модел. За китайската версия се споменава време за зареждане от 27 минути за зареждане от 30 до 80 процента. Това би било много бавно в сравнение с известните досега скорости на зареждане с 800-волтовата система.
Това повдига въпроса дали EV5 е базиран на 400-волтова версия на E-GMP, но Kia не е споменала това досега. С 400-волтова система десет до 80 процента за 18 минути, познати от предишните модели, не биха били възможни, но автомобилът може да се предлага на много по-ниска цена.
Kia обаче обяви, че планира да разшири функцията V2L (външните устройства могат да се управляват с електричество от батерията) в пълна система превозно средство към мрежата (V2G). При въвеждането на V2G Kia ще се съсредоточи върху региони с необходимата инфраструктура за подаване на енергия от батерията към мрежата.
EV5 ще има и термопомпа. Kia казва, че батерията е проектирана „да функционира ефективно през всичките четири сезона, дори при изключително горещо и студено време“. Особено характеристиките при студено време бяха обект на критика при първите E-GMP модели.
С Concept EV3 Kia „цели да достави предимствата на Kia EV9 в компактен SUV“. По този начин, подобно на EV9 и EV5, проучването има донякъде ъглов дизайн, който стана отличителен за електрическите Kia. Единствената разлика е, че Kia вече има електрически компактен кросоувър в гамата си с Niro EV. Не се споменава дали производствената версия на Concept EV3 ще допълни или замени Niro.
Въпреки същия сегмент, има някои разлики. Тъй като Concept EV3 е базиран на изцяло електрическа
платформа с E-GMP, той не трябва да взема предвид компонентите на двигателя с вътрешно горене, необходими за HEV и PHEV версиите на Niro. По този начин предната част на Concept EV3 е по-къса, а предното стъкло е избутано по-напред. Това води до повече пространство вътре при същите външни размери. Kia говори за „изключителна практичност с трансформираща атмосфера и дизайн на купето“.
Въпреки това, технически данни за проучването – също като сравнение с EV5 и Niro EV – не се споменават. Батерия с 58 до 64 кВтч и 160 кВт мощност вероятно ще бъде минимумът, като се има предвид портфолиото, което вече е налично днес, и новата електрическа Kona от Hyundai.
С Concept EV3 Kia „цели да достави предимствата на Kia EV9 в компактен SUV“. По този начин, подобно на EV9 и EV5, проучването има донякъде ъглов дизайн, който стана отличителен за електрическите Kia. Единствената разлика е, че Kia вече има електрически компактен кросоувър в гамата си с Niro EV. Не се споменава дали производствената версия на Concept EV3 ще допълни или замени Niro.
Въпреки същия сегмент, има някои разлики. Тъй като Concept EV3 е базиран на изцяло електрическа платформа с E-GMP, той не трябва да взема предвид компонентите на двигателя с вътрешно горене, необходими за HEV и PHEV версиите на Niro. По този начин предната част на Concept EV3 е по-къса, а предното стъкло е избутано по-напред. Това води до повече пространство вътре при същите външни размери. Kia говори за „изключителна практичност с трансформираща атмосфера и дизайн в кабината“.
Въпреки това, технически данни за проучването – също като сравнение с EV5 и Niro EV – не се споменават. Батерия с 58 до 64 кВтч и 160 кВт мощност вероятно ще бъде минимумът, като се има предвид портфолиото, което вече е налично днес и новата електрическа Kona от Hyundai.
С Concept EV4 Kia навлиза и в сегмента на седаните от среден клас. Въпреки това, моделът не само трябва да бъде версията на Kia на Hyundai Ioniq 6, но с „мощните и въздействащи линии“ става ясно, че това е „друг седан, но изцяло нов тип EV седан, който стои като символ на иновация.” Но отново няма конкретни данни за задвижването. С Ioniq 6 Hyundai показа какво е възможно в седан, базиран на E-GMP. Дали Kia ще приеме или евентуално ще промени концепцията (вижте задвижване на предните колела от EV5) не е известно.
Това, което е ясно обаче е, че други части от електрическата стратегия ще бъдат разширени. Сега Kia се ангажира с „активно разширяване на глобалните мрежи за зареждане“, за да „помогне за справяне с продължаващото предизвикателство на надеждната и достъпна инфраструктура за зареждане“.
Kia се позовава на скорошното си съобщение, че ще използва системата за зареждане NACS на Tesla в Северна Америка. Въпреки това, той активно допринася за разширяването чрез алианса на северноамериканските производители с шест партньора (целта е 30 000 станции за бързо зареждане до 2030 г.) и участието си в Ionity в Европа.
Между другото, сега Kia планира да провежда „EV Day“ всяка година, показвайки нови електрически модели, проучвания и пионерски технологии. В допълнение, събитието ще се използва като платформа за „бъдеща EV стратегия и […] ангажимент за ускоряване на световния преход към EVs.”