MAN ще приеме поръчки за eTruck в края на октомври
MAN ще отвори книгите за поръчки за своя електрически MAN eTruck на 30 октомври 2023 г. Първите бройки ще бъдат доставени на избрани клиенти през 2024 г. Подготовката за мащабно производство е в ход на няколко места – включително за важен компонент.
mantruckandbus.com
Според марката продажбите започват на „първите пазари“ в края на октомври. MAN не уточнява кои държави ще са това. Германия обаче със сигурност ще бъде сред тях. Производителят не споменава и цените за електрическия камион за дълги разстояния. DB Schenker и Duvenbeck ще бъдат сред първите клиенти.
За производството на MAN eTruck компанията обяви важен крайъгълен камък успоредно с датата на стартиране на продажбите: тя направи първа копка за предстоящото широкомащабно производство на батериите. От 2025 г. нататък до 100 000 високоволтови батерии ще бъдат правени в обекта в Нюрнберг, особено за MAN eTruck, но също така и за електрически градски автобуси и в бъдеще за междуградски автобуси.
Производството вече е в ход в малък мащаб, но за 2024 г. то ще бъде сравнително малки обеми с доставки до „избрани клиенти“. MAN поръча първите предсерийни модели електрически камиони за логистиката на своя завод. Ръчното дребномащабно производство на батерии ще бъде заменено от съоръжение с площ от 16 000 квадратни метра, което ще създаде 350 работни места.
Изминаха около две години от решението до церемонията по първата копка на новата сграда за батерии M50 в Нюрнберг. MAN инвестира около 100 милиона евро в завода – за новата сграда, необходимата логистика, инфраструктура, сгради и производствени мощности.
Фактът, че мащабното производство на батерии няма да започне, докато MAN eTruck не бъде пуснат в продажба, не е проблем, според MAN. Производителят така или иначе не очаква по-големи количества от електрическия камион, произведен в Мюнхен до 2025 г. Тогава се очаква да бъде финализиран стандартът за мегаватово зареждане MCS, за който MAN eTruck вече е подготвен.
С бързо зареждане по време на 45-минутната почивка на водача би трябвало да са възможни ежедневни пробегове между 600 и 800 километра, „а в бъдеще дори до 1000 километра“, казва MAN. За целта трябва да има достатъчно MCS зарядни станции, така че водачът да може да пристигне с възможно най-изтощена батерия и да използва напълно обхвата на камиона. Въпреки това, MAN eTruck ще може да изпълнява и други типични транспортни задачи със стандарта за зареждане CCS още през 2024 г.
За да гарантира, че електрическите камиони могат да заменят днешните дизелови превозни средства възможно най-бързо, MAN иска да натрупа необходимия опит и основа своя собствена транспортна компания, LoadFox Transport Solutions GmbH, през декември 2022 г. LoadFox използва eTruck между германските обекти в Мюнхен, Дахау, Нюрнберг и Залцгитер от началото на октомври, а маршрутите до полските заводи в Краков и Стараховице ще бъдат добавени по-късно.
„Чрез целенасоченото събиране на данни и опит в практическата употреба можем значително да ускорим разработването и проверките на качеството на хардуера и софтуера за бъдещи продукти и услуги с LoadFox“, казва Флориан Хагеман, управляващ директор на LoadFox GmbH.