Архив

Търсенето на електрически автомобили в Европа намалява, тъй като клиентите очакват достъпни електроавтомобили

Търговците в Германия и Италия, както и проучванията на четири глобални фирми за анализ на данни казват, че зад по-бавното навлизане стои нещо повече от икономическа несигурност, като потребителите не са убедени, че електромобилите отговарят на техните нужди за безопасност, пробег и цена.

reuters.com/business/autos-transportation, 13 ноември 2023 г.

БЕРЛИН/ЛОНДОН, 13 ноември (Reuters) – След години на ускоряващ се растеж, продажбите наелмобили електрически автомобили в Европа изглежда навлизат в зоната на забавяне, тъй като шофьорите чакат по-добри, по-евтини модели, които ще излязат две до три години.

Продажбите на изцяло електрически автомобили в Европа са нараснали с 47% през първите девет месеца на 2023 г., но вместо да празнуват, автомобилните производители, включително Tesla, Volkswagen и Mercedes-Benz, звучат мрачно.

Високите лихвени проценти и потиснатият пазар отблъскват клиентите, предупредиха те, като приетите поръчки за електромобили на Volkswagen са наполовина в сравнение с миналата година.

Търговците в Германия и Италия, както и проучванията на четири глобални фирми за анализ на данни казват, че зад по-бавното навлизане стои нещо повече от икономическа несигурност, като потребителите не са убедени, че електромобилите отговарят на техните нужди за безопасност, пробег и цена.

„Основният проблем е несигурността“, каза Томас Нидермайер, 45-годишен, ръководител на семейна автокъща в Бавария.

„Мнозина предполагат, че технологията ще се подобри и предпочитат да изчакат три години за следващия модел, отколкото да купят превозно средство сега, което бързо ще загуби стойност.“

Да вземем Флавия Гарсия и Том Карвел от Единбург, Шотландия.

Тяхната 15-годишна ръчна Toyota Auris с прякор Мартина има нужда от смяна. С наближаването на забраната за бензинови и дизелови автомобили, двойката би помислила за EV, но се отблъсква от липсата на инфраструктура за зареждане, опасенията за живота на батерията и цената.

AutoTrader казва, че новите електромобили във Великобритания все още са средно с 33% по-скъпи от моделите, работещи с изкопаеми горива.

И повечето нови модели в процес на подготовка, насочени към потребители от начално ниво, няма да се появят на пазара най-рано преди 2025 г. – дотогава те ще се борят с разширена китайска гама от BYD до Nio в Европа.

„Искате да направите правилното нещо за околната среда, но изглежда, че се подготвяте за много скъпа инвестиция, която ще направи живота ви малко по-сложен“, казва Гарсия, 29-годишен – корпоративен медиен директор.

„Вероятно първо ще вземем хибрид“.

Критиците отдавна предупреждават, че липсата на достъпни електромобили в крайна сметка ще спре резкия ръст на продажбите, стимулиран от ранните потребители и корпоративните автопаркове.

По-слабото представяне през септември, проучванията на потребителските настроения и мрачните коментари от автомобилни производители и дилъри показват, че ерата на слаб растеж може да е настъпила.

Американските производители на автомобили, макар и по-назад в прехода към електромобили, също изпитват затруднения. Ford и GM наскоро предупредиха, че забавят пускането на пазара на по-евтини EV модели и оттеглят разходите поради по-слабото търсене и по-високите разходи в резултат на новите договори на United Auto Worker.

Но проблемът е цикличен.

Търсенето ще остане бавно, докато няма налични по-евтини електромобили, казва Фелипе Муньос от JATO Dynamics за забавянето на продажбите в Европа през септември.

Намерението за закупуване на електромобил е останало постоянно в Германия през последната година, показва проучване на компанията за потребителски изследвания The Langston Co – което означава, че въпреки че броят на продаваните електромобили нараства, броят на хората, които искат да купят електромобил, не расте.

Нарастващите продажби може просто да са знак, че производителите на автомобили, които се бореха да произвеждат електромобили поради затруднения във веригата за доставки, най-накрая могат да изпълнят резервни поръчки, а не знак за нарастващо търсене, каза мениджърът за прозрения на The Langston Co Бен ДюШарм.