Как електрическите превозни средства ускоряват края на ерата на петрола
На конференцията за климата COP28 в Дубай
Глобалните продажби на електромобили сега съставляват около 13% от всички продажби на превозни средства и вероятно ще нараснат до между 40%-45% от пазара до края на десетилетието, според IEA.
reuters.com/business/autos-transportation
декември (Reuters) – На конференцията за климата COP28 в Дубай имаше много спорове относно бавния темп на намаляване на потреблението на изкопаеми горива за борба с изменението на климата. Но една положителна страна, която делегатите могат да посочат, е нарастващият парк от електрически превозни средства в световен мащаб, който вече прави изненадващо голям пробив в търсенето.
Нарастващите продажби на електрически превозни средства през последните години накараха синоптиците да ускорят прогнозите си за това кога глобалното потребление на петрол ще достигне своя връх, тъй като публичните субсидии и подобрената технология помагат на потребителите да преодолеят понякога впечатляващите цени на стикерите за автомобили, захранвани с батерии, според експерти от индустрията.
Базираната в Париж Международна енергийна агенция (IEA), група от 29 индустриализирани нации, очаква световното потребление на петрол да достигне своя зенит в края на това десетилетие при 103 милиона барела на ден, след като прави редовни корекции от прогнозата си за 2017 г. за почти Пик от 105 милиона барела на ден през 2040 г.
„Промяната в играта беше политическата подкрепа за преминаването към електрификация, което доста значително намали търсенето на петрол от транспортния сектор, който беше основният двигател на растежа на глобалното търсене на петрол“, каза Апостолос Петропулос, ръководител в IEA.
Петролният гигант BP повиши своите прогнози за глобалното пиково търсене на петрол, докато правителствата както на Съединените щати, така и на Китай – двата най-големи потребители на петрол в света – намалиха прогнозите си за вътрешно потребление.
Транспортът е отговорен за около 60% от световното търсене на петрол, като само Съединените щати представляват около 10%, според МАЕ. Този дял трябва да спадне, тъй като IEA очаква електромобилите да изтрият около 5 милиона барела на ден от световното търсене на петрол до 2030 г.
Глобалните продажби на електромобили сега съставляват около 13% от всички продажби на превозни средства и вероятно ще нараснат до между 40%-45% от пазара до края на десетилетието, според IEA.
Това е благодарение на комбинация от все по-строги стандарти за ефективност и субсидии, въведени от различни правителства по света след Парижкото споразумение от 2015 г. за задържане на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий (2,7 градуса по Фаренхайт) над прединдустриалните температури.
Последните мерки за субсидиране включват данъчния кредит от $7500 на Закона за намаляване на инфлацията за закупуване на нов EV, приет миналата година и предназначен да помогне за компенсиране на високите цени на стикерите.
Въпреки че тези цифри са големи, IEA каза, че продажбите на електромобили ще трябва да бъдат още по-високи – от порядъка на 70% от пазара до 2030 г. – за да се спази целта на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето.
Не е сигурно дали продажбите могат да достигнат тези висоти.
Производителите на електромобили, включително General Motors (GM.N), Ford и Stellantis през последните седмици забавиха или отказаха планове за ускоряване на производството на фона на нарастващите разходи за труд и признаци, че по-високите лихвени проценти забавят растежа в Съединените щати .
В по-дългосрочен план обаче намаляващите разходи за батерии за електромобили карат някои изследователи да се чувстват оптимисти.
По-евтино в Китай
Скоростта на бъдещото приемане на EV ще зависи силно от цените на EV и наличието на станции за зареждане, според експерти от индустрията. Китай има предимство и в двата случая.
Средното електрическо превозно средство в Китай е струвало 31 165 евро (33 964 долара) в средата на 2023 г., според британската изследователска фирма JATO Dynamics. Най-евтиният електромобил в Китай е с 8% по-евтин от най-евтиния еквивалентен автомобил, задвижван с бензин, установи JATO. Това е благодарение на огромните държавни субсидии и лесната наличност на редкоземни елементи, които са от решаващо значение за производството на електромобили.
Електрическите автомобили имат около една четвърт от пазара в Китай и се очаква страната да води глобален растеж.
За разлика от това в Съединените щати средната цена за EV е повече от $53 000, според автомобилната изследователска компания Kelley Blue Book, с около $5000 повече от бензинова кола.
Съединените щати също изостават доста зад Китай по общ брой обществени станции за зареждане. Бяла книга, финансирана от индустрията, публикувана през октомври от Института за електрификация, отбелязва, че Съединените щати имат около 52 000 обществени станции за зареждане, Европа около 400 000 и Китай около 1,2 милиона.
Въпреки това се очаква електромобилите да нараснат до 50% от новите регистрации на автомобили в САЩ до 2030 г., според IEA, тъй като шофьорите са привлечени от подобряващата се технология, падащите цени и перспективата за избягване на нестабилните цени на бензиностанциите.„Промяната в политическата страна може да забави прехода“, каза Петропулос от МАЕ, имайки предвид опасенията сред някои производители на електромобили, че изборите в САЩ догодина могат да доведат до нов набор от политики. „Но в крайна сметка преходът се случва сега.“