Китай произвежда по един милион нови енергийни превозни средства на месец
Продажбите на електрически автомобили и plug-in хибриди в Китай надминаха милионната граница на месечна база за първи път през ноември. Според данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), продажбите са достигнали около 1 026 000 нови енергийни превозни средства миналия месец.
cnevpost.com (CAAM), cnevpost.com (BYD), cnevpost.com (Tesla), gasgoo.com (GAC), ir.xiaopeng.com, ir.nio.com, cnevpost.com (Leapmotor), cnevpost.com (Zeekr), cnevpost.com (Aito), gasgoo.com (Deepal), gasgoo.com (BAIC BJEV), gasgoo.com (Voyah)
Това означава, че около 70 000 автомобила повече са продадени през октомври в сравнение с предходния рекорден месец октомври 2023 г., което представлява увеличение от 7,3 на сто. В сравнение с ноември 2022 г. настоящият резултат съответства на увеличение от около 30 процента – тогава са продадени 786 000 New Energy Vehicles. Данните на CAAM са продажбите на едро на производителите – в допълнение към колите, продадени в Китай, те включват и превозни средства, произведени в Китай, но изнесени.
Както е известно, новите енергийни превозни средства включват plug-in хибриди, електрически автомобили с батерии и автомобили с горивни клетки – въпреки че последните също играят много малка роля в Китай с 1000 продадени бройки през ноември. Разбити по други типове задвижване, 702 000 акумулаторни електрически превозни средства (BEV) и 323 000 plug-in хибриди (PHEV) са продадени в Китай.
702 000 BEV в изолация също са нов рекорд. Спрямо октомври те представляват ръст от 8,7 на сто (646 000 BEV) и 13,5 на сто спрямо ноември 2022 г. За плъгин хибридите това е с 4,2 на сто повече от октомври и с 89,5 на сто повече от ноември на предходния година.
Във всички видове задвижвания автомобилният пазар в Китай е нараснал с 4,1% спрямо октомври и с 27,4% спрямо същия месец на миналата година до 2,97 милиона продадени коли. Така делът на NEV се повиши до 34,5% (в сравнение с 33,5% през октомври), а изцяло електрическите автомобили достигнаха пазарен дял от 23,6%. Както и през предходния месец, цифрата за PHEV е 10,9%, докато 1000 FCEV представляват пазарен дял от 0,034%.
Сред производителите пазарният лидер BYD показва последователност. За ноември са регистрирани 301 378 леки автомобила NEV (+31% на годишна база), включително 170 150 BEV и 131 228 PHEV. Това поставя производителя малко над резултата от октомври (301 095 NEV), когато премина границата от 300 000 за първи път. Бяха изнесени общо 30 629 автомобила New Energy от BYD. Тази цифра също е равна на резултата от октомври.
За да постигне целта си от три милиона продадени NEV през 2023 г., BYD все още трябва да продаде 317 000 NEV през декември. В момента производителят възлиза на 2 683 374 единици, 64,8% повече от предходната година.
Статистиката на Tesla за ноември показва 82 432 BEV, продадени в Китай, от които американският производител е изнесъл 16 928. 65 504 автомобила, продадени в Китай, съответстват на увеличение от 4,8% на годишна база и 129% в сравнение с октомври, когато повече коли бяха продадени извън Китай (43 489), отколкото в Китай (28 626). Това е в съответствие с модела на Tesla за производство на автомобили за износ в Шанхай през първата половина на тримесечието и за вътрешния пазар през втората половина.
GAC Group регистрира 50 231 продадени NEV през ноември (+48,9% на годишна база), от които 41 567 единици (+44,5% на годишна база) са от марката електрически автомобили GAC Aion. По този начин групата държи на разстояние стартъпите и другите марки електрически автомобили, които все още са близо една до друга.
Китайският стартъп и партньор на VW Xpeng се класира на четвърто място. С доставени 20 041 автомобила компанията отново надхвърли границата от 20 000, което представлява увеличение от 245% в сравнение с предходната година. През октомври само новият електрически SUV G6 регистрира 8750 продажби. Въпреки че производителят Nio, който също е представен в Европа, успя да увеличи продажбите си с 12,6% на годишна база, той все още изостава от Xpeng с 15 959 автомобила през ноември.
Между двете компании са високо летящите Aito и новият партньор на Stellantis Leapmotor. Aito, премиум марката NEV от Seres и Huawei, скочи от 12 700 продажби през октомври до 18 827 – увеличение от 127,93% на годишна база и 48,2% в сравнение с октомври. Leapmotor достигна 18 508 продажби след 18 202 автомобила през октомври, нов рекорд и увеличение от 130 процента на годишна база.
Zeekr е почти непроменен с 13 104 BEV (октомври: 13 077), което е с 19 процента над цифрата от предходната година. Марката Geely беше изпреварена през ноември от марката Changan Deepal с 16 157 продажби на NEV. За разлика от тях, данните за продажбите на BAIC BJEV (9 590, +58 на годишна база) и марката Voyah NEV на Dongfeng (7 006, +365 на годишна база) останаха четирицифрени.