Архив

Европейската комисия иска да подкрепи производството на батерии с още милиарди

Европейската комисия обяви допълнително финансиране до три милиарда евро за разширяване на производството на батерии в ЕС. Освен това сега е потвърдено, че Комисията предлага държавите-членки да се съгласят да отложат предстоящите тарифи за електрически автомобили между Обединеното кралство и ЕС с три години.

europa.eu

Отлагането с три години вече беше разкрито предварително, като медии и агенции вече говореха за такава препоръка отbmw-ix1-produktion-production-batterie-battery-2022-03-min-1400x700 Европейската комисия. С позицията, обявена сега в съобщение на Европейската комисия, влизането в сила на правилата за произход на електрическите автомобили през 2027 г. (вместо 2024 г.) вероятно ще бъде чиста формалност. Това е така, защото е известно, че повечето страни от ЕС предпочитат решението, изисквано от автомобилната индустрия и британското правителство.

Комисията също така подчертава, че това е еднократно удължаване на настоящите разпоредби до 31 декември 2026 г. Предложението включва „клауза, която прави правно невъзможно Съветът за партньорство ЕС-Обединеното кралство да удължи този период допълнително, като ефективно заключва правилата на произход, който ще се прилага от 2027 г.“.

Що се отнася до допълнителното финансиране до три милиарда евро за производството на батерии, Комисията все още не е особено конкретна. „Най-устойчивите европейски производители на батерии“ ще се възползват от това за период от три години. „Това ще създаде значителни странични ефекти за цялата европейска верига на стойността на батериите, особено нейния сегмент нагоре по веригата, както и ще подпомогне сглобяването на електрически превозни средства в Европа“, пише Комисията.

Има само едно: „Специфичните финансови стимули за стимулиране на производството на батерии в ЕС“ имат за цел да „насърчат по-бърза и по-рентабилна подкрепа за производството на най-устойчивите батерии в държавите-членки“.

Скоростта на предишните програми за финансиране на ЕС наскоро беше многократно цитирана като пречка – когато производителите на батерии в Северна Америка са привлечени с лесно достъпни и понякога по-високи субсидии. ЕС се смята за твърде бавен в конкурентната среда с американския закон за намаляване на инфлацията и китайската стратегия за батерии.

Списание Politico вече беше написало във вътрешния доклад относно нововъзникващата препоръка на Комисията, че Брюксел също ще обяви „пакет от финансова подкрепа за европейската индустрия за батерии“, „за да разсее опасенията на някои държави-членки, че промяната на правилата може да увеличи зависимостта от китайските батерии ”.

Предложението на Комисията сега ще бъде официално обсъдено в Съвета. В тялото, в което са организирани страните-членки на ЕС, вече има признаци на одобрение, както беше споменато по-горе. След това с решение на Съвета ще се установи обща позиция на ЕС в Съвета за партньорство, най-висшият орган за вземане на решения на споразумението за търговия и сътрудничество.