Пазарът на Китай нараства с 9,5 милиона електрически коли и plug-in хибриди през 2023 г.
Продажбите на електрически автомобили и plug-in хибриди в Китай отново се повишиха значително в края на 2023 г. 1,19 милиона нови единици в статистиката от декември увеличиха общите годишни продажби в Китай до около 9,5 милиона plug-in коли.
cnevpost.com, volkswagengroupchina.com.cn, ir.xiaopeng.com,
ir.nio.com, carnewschina.com, carnewschina.com, autonews.gasgoo.com, autonews.gasgoo.com
След като месечната граница от един милион новорегистрирани нови енергийни превозни средства (NEV) беше надхвърлена за първи път през ноември, продажбите на NEV се покачиха до около 1,19 милиона единици през декември, според данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM) – an ръст от 46 на сто спрямо декември 2022 г. и 16,1 на сто спрямо предходния месец. От тях около 825 000 са електрически автомобили с батерии (+32% на годишна база, +18% спрямо ноември) и 364 000 plug-in хибриди (+93% на годишна база, +13% спрямо ноември). CAAM регистрира 2000 продажби на превозни средства с горивни клетки през декември.
От всички задвижвания, 3,16 милиона автомобила са продадени в Китай през декември, което е увеличение от 23,5% в сравнение с декември 2022 г. и 6,3% в сравнение с ноември. Това води до дял на NEV от 37,7% от общия пазар (+34,5% спрямо ноември).
Като цяло през 2023 г. в Китай са продадени почти 6,7 милиона BEV и около 2,8 милиона PHEV, т.е. общо близо 9,5 милиона коли със свещи. Това представлява увеличение от 38 процента в сравнение с 2022 г. Общите продажби на превозни средства в Китай през 2023 г. бяха 30,1 милиона единици, надхвърляйки границата от 30 милиона за първи път. Малко под едно от всеки три продадени превозни средства през 2023 г. (31,6 процента) е NEV.
BYD остава лидер на пазара на електрически автомобили и plug-in хибриди с нови рекордни продажби през декември. BYD продаде 340 178 plug-in коли само през този месец, 190 754 от които бяха BEV и 149 424 PHEV. През 2023 г. като цяло BYD надхвърли границата от 3 милиона, която си беше поставила. Той продаде 1 574 822 BEV и 1 438 084 PHEV – или 3 012 906 автомобила с връзки за зареждане.
Tesla е продала 94 139 електрически автомобила, произведени в Китай през декември, включително 62 158 Model Y и 31 981 Model 3s. В Китай са продадени точно 75 805 електрически автомобила Tesla, а 18 334 са изнесени. През 2023 г. Tesla е продала 603 664 електрически превозни средства в Китай и е изнесла 344 078.
Различните марки на Geely са продали 487 461 NEV през 2023 г., което е увеличение от 48 процента в сравнение с предходната година. По този начин новите енергийни превозни средства представляват почти една трета от годишните продажби на Geely. Great Wall Motor, която също обединява няколко марки (включително Ora и Wey), постигна годишни продажби на NEV от 261 546 единици (+98% на годишна база).
Volkswagen също не предоставя данни за декември, но заявява, че е доставил 191 800 чисто електрически автомобила в Китай през 2023 г. – 23,2% повече в сравнение с 2022 г. ID.3 представлява повече от 75 700 единици, ID.4 за около 61 700, а Семейство Audi e-tron за 31 025 броя. Групата е продала 3,236 милиона превозни средства в Китай с всички задвижващи системи през годината, така че делът на BEV е малко под 6 процента. Volkswagen не коментира дела на продадените PHEV.
Новият партньор на Volkswagen Xpeng продаде 20 115 BEV през декември, 78% скок в сравнение с декември 2022 г. За цялата година Xpeng регистрира продажби на 141 600 автомобила (+17% на годишна база). Nio записа малко по-ниски продажби през декември с 18 012 BEV (+14% на годишна база), но завърши пред Xpeng за цялата година с 160 038 продадени BEV (+31% на годишна база). Zeekr приключи декември с 13 476 доставени BEV и годината с 118 685 продадени (+65% на годишна база). Като дъщерно дружество на Geely, цифрите на Zeekr също са включени в статистиката на Geely, спомената по-горе.
Leapmotor и Aito са компании, които предлагат на пазара чисто електрически автомобили, plug-in хибриди и модели за удължаване на пробега. Leapmotor постигна рекордните 18 618 доставки през декември (+119% на годишна база) и 144 155 автомобила през 2023 г. (+30% на годишна база). Подкрепената от Huawei марка Aito регистрира 24 468 продажби през декември и 94 380 продадени автомобила за годината. Цифрите са достъпни и от BAIC BJEV, подразделението NEV на BAIC Group. Той продаде 20 815 единици през декември и около 92 000 единици през цялата 2023 г. (+84% на годишна база).