Повече електромобили, отколкото дизели, продадени в ЕС през 2023 г.
Според индустриалната асоциация ACEA над 1,5 милиона електрически коли ще бъдат новорегистрирани в ЕС за 2023 г., с 37% повече в сравнение с 2022 г. Новите дизелови регистрации ще изостанат. Най-популярният модел във всички задвижващи системи беше Tesla Model Y.
acea.auto, carscoops.com
Според статистиката на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) през миналата
година в ЕС са регистрирани общо 1 538 621 акумулаторни електрически автомобила. В сравнение с 2022 г. (1 123 444 регистрации на BEV), това представлява увеличение от 37 процента. Имаше и 813 480 новорегистрирани plug-in хибриди. Това е малко по-малко от предходната година (874 777 – 7 на сто).
По отношение на всички задвижващи системи, автомобилният пазар в ЕС нарасна с 13,9% миналата година в сравнение с 2022 г., достигайки общ обем от 10,5 милиона единици по отношение на регистрациите, според ACEA. Всички пазари в ЕС регистрират повече регистрирани автомобили с изключение на Унгария (-3,4%), като Италия (+18,9%), Испания (+16,7%) и Франция (+16,1%) отбелязват най-големи скокове.
Делът на BEV на пазара на нови автомобили на ниво ЕС през 2023 г. е 14,6% – зад бензиновите автомобили (35,3%) и хибридите (25,8%), но пред дизеловите автомобили (13,6%). Ако хибридите са разбити и се изключат plug-in хибридите, тази категория представлява 7,7%, а хибридите без опция за външно зареждане – 17,1%. Според Dataforce 2023 най-успешният модел в Европа при всички видове задвижване е Tesla Model Y с 254 822 продадени бройки, пред моделите с вътрешно горене Dacia Sandero (235 893) и VW T-Roc (206 438).
Растежът на пазара на електрически автомобили в ЕС се движи от страни като Белгия (93 285 нови регистрации на BEV, +148%), Дания (62 759 BEV, +104%) и Португалия (36 390 BEV, +102%) със силен относителен ръст. В абсолютни числа Германия (524 219 BEV, +11%), Франция (298 219 BEV, +47%), Холандия (113 981 BEV, +56%) и Швеция (112 208 BEV, +18,1%) са отговорни за по-голямата част от Продажби на BEV.
Пионерите в електромобилността Норвегия (104 587 BEV, -24,4%) и Обединеното кралство (314 684, +18%) също са в шестцифрения диапазон, но не са членове на ЕС, нито пък държавите от ETFA Исландия и Швейцария.
ACEA също публикува класация на производителите, но не прави разлика между различните типове задвижвания по отношение на продажбите. Volkswagen Group е продала 2 753 053 единици от всички задвижващи системи в ЕС през 2023 г., което е увеличение от 18% в сравнение с 2022 г. и пазарен дял от 26%. Като чисто производител на електрически автомобили, цифрите на Tesla сами по себе си са значими от гледна точка на eMobility: американската компания регистрира 279 042 електрически коли, регистрирани в ЕС (2022 г.: 147 457, +89,2 процента), което й осигурява пазарен дял от 2,6 процента.
В съобщението си ACEA също така хвърля светлина върху декември 2023 г.: Твърди се, че силният дял на BEV от 18,5 процента от задвижващия микс през декември е допринесъл за това електрическите автомобили с батерии да заемат по-голяма част от пая (споменатите 14,6 процента) в диаграмата за годината като цяло и все още изпреварващи дизеловите коли.
Като цяло автомобилният пазар в ЕС отбеляза лек спад от 3,3% през декември с 867 052 продадени бройки, което се дължи главно на силния декември 2022 г. Както е известно, това явление беше особено тежко в Германия. Следователно декември беше и първият месец на спад на ниво ЕС след 16 последователни месеца на растеж.