Архив

Китай вероятно детронира Япония като най-големия износител на автомобили в света през 2023 г.

Общият износ на автомобили от Китай се оценява на 5,26 милиона единици за цялата миналата година

reuters.com/business/autos-transportation

ПЕКИН/ШАНХАЙ, януари (Reuters) – Очаква се Китай да изпревари Япония като най-големият

Колите се движат по пътя по време на сутрешния час пик в Пекин

Колите се движат по пътя по време на сутрешния час пик в Пекин

износител на автомобили в света през 2023 г., съобщи Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA) на 9 януари, докато BYD, Chery и други местни автомобилни производители направиха големи крачки в чужбина .

Най-големият автомобилен пазар в света също стана най-големият износител на автомобили за първи път през 2023 г., като CPCA обяви на пресконференция, че износът на автомобили е скочил с 62% до рекордните 3,83 милиона автомобила. Данните на японските митници показват, че износът на пътнически автомобили е 3,5 милиона за първите 11 месеца на годината, с изключение на превозни средства втора употреба.

Общият износ на автомобили от Китай се оценява на 5,26 милиона единици за цялата миналата година, оценени на около 102 милиарда долара, докато износът на Япония за цялата година се прогнозира за около 4,3 милиона единици, според асоциацията.

Числата предлагат най-новата индикация за глобалната сила на износа на автомобили, в която Китай се е превърнал, базирайки се главно на силата на своите пъргави производители на електрически автомобили. BYD изпревари Tesla Inc като най-големия продавач на електромобили в света през четвъртото тримесечие, макар и базирано най-вече на продажбите в Китай.

Нарастващото китайско влияние в чужбина предизвика ужас в някои правителства, които се страхуват от последиците от тази тенденция върху местните производители на автомобили.

През септември Европейската комисия започна разследване на произведените в Китай електрически превозни средства заради субсидии, които те може да са получили, което беше наречено от Пекин като „протекционистко“. Администрацията на Байдън в Съединените щати обсъжда повишаване на митата върху някои китайски стоки, включително електромобили, съобщи Wall Street Journal миналия месец.

Tesla, която изнесе 344 078 произведени в Китай електрически превозни средства, също допринесе за бума на износа.

Вътрешният автомобилен пазар в Китай, най-големият в света, се подобри през 2023 г., като продажбите на автомобили се повишиха с 5,3% до 21,93 милиона за трета поредна година на растеж на фона на тежка ценова война, тъй като производителите на автомобили се опитваха да ухажват потребителите, обезпокоени от колебливото икономическо възстановяване.

Продажбите на изцяло задвижвани от батерии превозни средства в Китай се повишиха с 20,8% миналата година след скок от 74,2% през 2022 г. Продажбите на plug-in хибриди, по-достъпни икономически от чисто електрическите, нараснаха с 82,5% миналата година след скок от 160,5% година по-рано.

Очаква се вътрешните марки в общите продажби на Китай да се увеличат допълнително до 63% през 2024 г. от 56% миналата година, подкрепени от укрепването на разпознаваемостта на марката в сегмента на EV и бързото електрифициране на индустрията, каза автомобилният анализатор на UBS Пол Гонг на кръгла маса във вторник.

BYD, която е 7,98% собственост на Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет, се разшири агресивно в Югоизточна Азия и Европа, въпреки че повечето от доставките й са в Китай, където стимулира продажбите със сериозни стимули за дилърите.

Tesla обаче работи по-ефективно в Китай, продавайки много повече коли на магазин от BYD.

Френските автомобилни марки загубиха най-много позиции през тази година в Китай със спад на продажбите от 41%, според данни за първите 11 месеца на годината. Продажбите на японски автомобили се понижиха с 10,7%, докато американските марки отбелязаха спад от 1,4%. За разлика от тях, продажбите на автомобили в Германия са нараснали с 2,5%, докато тези на китайски автомобили са скочили с 15,7%.

Очаква се конкуренцията да се разгорещява още повече.

Популярният китайски производител на смартфони Xiaomi (1810.HK) свали обвивката на първото си електрическо превозно средство миналия месец и незабавно обяви, че се стреми да стане един от петте най-големи автомобилни производители в света.