Peugeot e-208 може да бъде първият модел, базиран на STLA Small
Според доклад на испанската медия Stellantis планира да започне да произвежда електрически автомобили, базирани на платформата STLA Small, в своите заводи в Испания през 2026 г. Вече има и предполагаем моделен график – както и първоначални прогнози за броя на единиците.
latribunadeautomocion.es, 08.02.2024 г.
Както порталът La Tribuna de Automoción твърди, че е научил от „надеждни индустриални източници“, заводът в Сарагоса ще бъде първият, който произвежда следващото поколение на Peugeot e-208 от декември 2026 г., последвано от следващия Opel Corsa Electric от май 2027 г. В завода във Виго новият Peugeot e-2008 ще слезе от производствената линия от септември 2027 г.
Според доклад на El Mundo Stellantis обеща на работническия съвет на Виго през ноември 2023 г., че ще произвежда малки електрически автомобили, базирани на STLA Small там от 2027 или 2028 г. Новият модел e-2008 от Виго е очевиден избор, тъй като сегашното поколение, базирано на e-CMP, вече се изгражда там.
Въпреки че производството на малките електромобили на новата платформа в Сарагоса и Виго вече стана ясно (въпреки че Stellantis все още не го е потвърдило официално), няма подробности за възможен график или количества. Това се промени: според La Tribuna de Automoción Stellantis ще произведе 335 000 бройки от 208 и Corsa в Сарагоса през 2028 г. – първата пълна година за новата Corsa и 2008 – и 182 000 Peugeot 2008 във Виго.
Трябва да се отбележи, че това са производствените данни за цялата серия, т.е. включително двигателите с вътрешно горене. Въпреки това, тъй като пътните карти на отделните марки Stellantis поставят ясни цели за пълната електрификация на новата гама автомобили, повечето от тях вероятно ще бъдат електромобили. Това би трябвало да е така поне за Opel, тъй като базираната в Рюселсхайм компания ще бъде чисто EV марка от 2028 г., според настоящите планове.
Според доклада ще има 150 000 бройки от Corsa Electric през 2028 г., докато Peugeot e-208 се очаква да достигне 185 000 автомобила – след 158 000 единици през 2027 г. Ако тези цифри са верни, това също означава, че Stellantis планира основно с тези два модела от Сарагоса. С 335 000 автомобила през 2028 г. заводът вече ще бъде близо до производството си през 2023 г. (365 739 единици). Тогава ще има малко място за маневриране за друг модел. Lancia Ypsilon, която скоро ще отпразнува своята премиера, също скоро ще слезе от производствената линия в Сарагоса, базирана на настоящия EV CMP. La Tribuna de Automoción спекулира, че Lancia може да бъде преместена в италианския завод Stellantis, когато заводът премине към STLA Small.
С тази производствена прогноза Stellantis също предполага значително увеличение на продажбите на модели. Като се има предвид развитието на пазара, La Tribuna de Automoción цитира и други източници, които се съмняват, че Stellantis ще продаде 335 000 малки коли от Сарагоса. Други „индустриални източници“ предполагат, че автомобилният производител ще продаде 216 000 автомобила през 2028 г.
Докато бъдещето на малката Lancia все още е неясно, нещата вече стават по-конкретни за другите две настоящи серии модели от Сарагоса: Citroën C3 Aircross и Opel Crossland също в момента все още слизат от производствената линия в Испания, базирани на CMP. Въпреки това, техните наследници вероятно ще бъдат превърнати в платформата CMP Smart Car – и по този начин позиционирани като подчертано достъпни EV. C3 Aircross ще бъде малко по-голямата версия на ë-C3, а Crossland също ще използва тази платформа като евтин модел за разлика от Mokka Electric. Моделите интелигентни автомобили CMP ще се произвеждат в завода Stellantis в Търнава, Словакия.
Както бе споменато по-горе, нищо от това все още не е потвърдено от Stellantis – вероятно поради причини за преговори. Това е така, защото автомобилният производител все още обсъжда точния размер на субсидиите с испанското правителство. Ако сделката бъде финализирана, окончателното одобрение на Stellantis трябва да последва скоро.