Архив

Next.e.GO миналия месец фалира

Компанията навлезе в България с гръмки обещания, но скоро новините около нея заглъхнаха на фона на финансови предизвикателства

Economic.bg

Германският производител на електрически автомобили Next.e.GO Mobile SE (e.GO), който планираше да построи962b857b00e0c2d704221527c3444b6c-dsc01575 завод в българския град Ловеч, подаде молба за несъстоятелност.

Това се случва година и половина след като компанията стана публична на Нюйоркската фондова борса и на фона на последвалия приток на евтини електрически автомобили от Китай, същият тип, който базираната в Аахен e.GO планираше да произвежда.

Решението за завеждане на производство по несъстоятелност идва на фона на последните неблагоприятни развития и предизвикателства в сектора на електрическите превозни средства, нестабилността на капиталовите пазари, изострена от неотдавнашната ситуация около други участници в [този] сектор“, се казва в прессъобщение от e.GO.

Българите чуха за e.GO за първи път през лятото на 2021 г., когато бившият премиер Кирил Петков (тогава служебен министър на икономиката) изненадващо обяви, че германският стартъп ще инвестира 140 млн. евро в създаването на завод за електрически автомобили в Ловеч. Той вече трябваше да работи, а по план трябваше да дава работа на около 1000 души, произвеждащи 30 000 автомобила годишно.

Българската държава беше впрегната да действа бързо в подкрепа на „стратегическия“ играч. Компанията обаче замрази проекта и междувременно се фокусира върху изграждането на фабрика в съседна Северна Македония.

От наша страна направихме всичко необходимо“, каза за Economic.bg арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстър България и ръководител на проекта за завода на e.Go в България.

Притиснат от амбициозните си планове, Next.e.GO Mobile SE стана листнат на Нюйоркската фондова борса чрез сливане на SPAC с Athena Consumer Acquisition Corp. – компания от типа „празен чек“. Набраният капитал трябваше да послужи за разширяване на производството на германския стартъп, включително и в България.

Компанията се колебаеше дали да се опита да стане публична чрез IPO, но в крайна сметка се спря на опцията за сделка SPAC – дългогодишен метод, който придоби огромна популярност около 2020 г. Въпреки това, манията по този тип компании беше укротена от 2022 г. и когато e.GO реши да атакува Nasdaq чрез корпорация тип „празен чек“, обратната тенденция вече беше в ход с много SPACs, които се провалиха. Всичко това се случи и на фона на трусовете на фондовия пазар като цяло.

В същото време европейският пазар беше залят от евтини китайски коли. BYD в края на миналата година дори изпревари Tesla като най-големият продавач на електрически превозни средства в света, факт, който подпечата впечатляващия възход на азиатския автомобилен производител.

Next.e.GO признава, че „финансовите инструменти, базирани на собствен капитал, които са били обезпечени от компанията, не могат да бъдат изпълнени на очакваното ниво и с очакваното темпо“.

Преобладаващите пазарни условия, заедно с несигурността в сектора на електрическите превозни средства, допълнително възпрепятстваха способността на компанията да осигури алтернативно финансиране, както се изисква от местната регулаторна рамка.“

Основан през 2015 г., немският стартъп първоначално се сблъска със сериозни финансови затруднения, но след това беше спасен от холандската частна инвестиционна компания ND Industrial Investments, част от ND Group.