Архив

Спад в продажбите на Tesla, знак, че хватката й върху E.V. пазарът се подхлъзва

Продажбите на електрически автомобили на компанията спаднаха през първите три месеца на годината, въпреки че други автомобилни производители продадоха повече превозни средства, задвижвани от батерии.

Относително ниските продажби на Tesla са последният знак, че доминацията на компанията на пазара за електрически автомобили намалява.

The New York Times

nytimes.com, 2 април 2024 г.

Tesla изглежда губи контрола върху пазара, който всъщност създаде, след като отчете зашеметяващ спад натесла тримесечните продажби на 2 април, повдигайки нови въпроси относно ръководството на Илон Мъск в компанията.

Спадът на продажбите хвана инвеститорите неподготвени и дойде след като конкуренти като BYD от Китай и Kia и Hyundai от Южна Корея отчетоха увеличение на продажбите на електрически превозни средства, което предполага, че по-бавното общо търсене на модели, захранвани с батерии, не е единственото обяснение за проблемите на Tesla.

Tesla е пионер на пазара за електрически превозни средства със своя модел 3 седан и модел Y спортен автомобил, който доказа, че автомобилите, захранвани с батерии, могат да бъдат привлекателни, практични и печеливши.

Автомобилите направиха революция в автомобилната индустрия и принудиха утвърдените автомобилни производители да разработят свои собствени електрически модели.

Но пазарът се развива по начини, които може да не са в полза на Tesla. За разлика от първите потребители, които подхраниха възхода на Tesla, масовите купувачи може да бъдат отблъснати от нетрадиционния дизайн на автомобилите, включително минималистичен интериор и липса на бутони и превключватели. Почти всички функции в превозните средства на Tesla се управляват от голям екран на таблото.

Системата „прави напълно разсейващо регулирането на почти всичко в автомобила, докато се движите по пътя“, пише Consumer Reports в рецензия на 2 април на новата версия на Model 3.

тесла коронаTesla, която продава автомобили онлайн и няма много шоуруми, често е обект на оплаквания за лошо обслужване. Това може да предостави предимство на утвърдени автомобилни производители като Ford Motor и General Motors, които имат обширни дилърски мрежи и увеличават производството на електрически превозни средства.

Tesla изглежда не може да отговори на тези предизвикателства. Беше бавно да продължи първоначалния си успех с нови модели и г-н Мъск изглежда неангажиран. Той не реагира на 2 април на данните за продажбите на X, социалната медийна платформа, която той притежава и публикува в нея. Вместо това той хвърли бодли към ръководителите на Walt Disney Company, които обвинява, че са „събудени“.

„Tesla не може да стои неподвижна“, каза в имейл Бен Роуз, президент на Battle Road Research. „Китайските E.V. вече се налагат в Европа и не е ясно колко дълго ще им бъде забранено да влизат в САЩ.“

По-достъпните автомобили биха помогнали на Tesla да се хареса на по-широк спектър от купувачи, каза г-н Роуз.

Tesla заяви, че е доставила 387 000 автомобила по целия свят през първото тримесечие, което е спад от 8,5 процента спрямо 423 000 автомобила през същия период на миналата година. Това беше първият път, когато тримесечните продажби на Tesla паднаха на годишна база след скромния спад в началото на пандемията през 2020 г. Данните за продажбите също бяха значително по-ниски от прогнозите на анализатори от Уолстрийт, които очакваха скромно увеличение.

Разбира се, част от спада на продажбите може да е отразил производствени проблеми извън контрола на компанията, включително пожар във фабрика на Tesla близо до Берлин, който е резултат от умишлен палеж.

И автомобилите на компанията все още имат много фенове. Докато разглеждаха контролите на Model 3, Consumer Reports казаха, че най-новата версия осигурява по-добро возене от своя предшественик и има подобрено управление.

Но инвеститорите явно са разтревожени. Акциите на Tesla паднаха с повече от 30 процента тази година – включително спад от 5 процента на 2 април – поради опасения, че компанията е загубила инерция.

В Китай Tesla се изправя срещу BYD и десетки други конкуренти с амбиции за разширяване в световен мащаб. В Европа утвърдени производители на автомобили като Volkswagen и BMW представиха по-завладяващи модели, захранвани от батерии. А в Съединените щати продажбите на електрически автомобили не растат толкова бързо, колкото преди година, и много купувачи вместо това избират хибридни модели, които комбинират бензинов двигател с батерии и електрически двигатели.

Съперниците на Tesla продължават да отчитат увеличение на продажбите. BYD заяви на 2 април, че е продала около 300 000 електрически превозни средства, което е с 13 процента повече от същия период на миналата година. Компанията също така е продала 324 000 plug-in хибридни превозни средства през първото тримесечие, което е с 15% повече от миналата година.

BYD и други китайски автомобилни производители представиха бързо нови модели, често подбивайки цената на Tesla. Тези компании също все повече изнасят автомобили за Европа, Югоизточна Азия и Латинска Америка.

Kia, базирана в Южна Корея, съобщи на 2 април, че продажбите й на електрически превозни средства в Съединените щати са се увеличили повече от два пъти през първите три месеца на годината в сравнение с година по-рано, след като представи нов голям спортен автомобил, EV9. Дъщерната компания на Hyundai – Kia, , каза, че е продала повече от 10 000 електрически превозни средства през първото тримесечие в Съединените щати, което е ръст от 75 процента.

Toyota, най-големият производител на автомобили в света, не продава много напълно електрически автомобили. Но компанията каза, че продажбите в САЩ на електрифицирани превозни средства, категория, съставена предимно от хибриди, под марките Toyota и Lexus са се увеличили със 74% през първото тримесечие.

Tesla е пионер в масовия пазар на електрически автомобили, но нейната гама остарява. Единственият нов модел на компанията от 2020 г. насам е Cybertruck, футуристичен пикап, който беше пуснат в продажба в ограничен брой миналата година. Най-евтината версия, която Tesla казва, че може да достави тази година, започва от около 80 000 долара, което я прави недостъпна за повечето купувачи на автомобили.

Rivian, чийто пикап R1 се конкурира с Cybertruck, каза, че продажбите му, включително на камиона и други два модела, са се увеличили със 70 процента през тримесечието до 13 600 автомобила.

Tesla работи върху електрическа кола, която ще струва около 25 000 долара, но не се очаква моделът да се продаватесла2 в големи количества до 2026 г. Междувременно Tesla остава зависима от Model Y и Model 3 за по-голямата част от продажбите си.

Компанията многократно е намалявала цените, но анализаторите казват, че стратегията е намалила печалбите й, без да направи достатъчно, за да стимулира продажбите. Наскоро компанията повиши умерено цените на някои автомобили в САЩ и Китай. Моделът Y започва от близо 45 000 долара преди федерални и щатски данъчни облекчения, след увеличение от 1000 долара, обявено тази седмица.

Тримесечната цифра на продажбите показва, че мениджърите на Tesla „те се нуждаят от истинска стратегия за продажби и не могат да разчитат само на намаляване на цената“, публикува Гари Блек, управляващ партньор на Future Fund, инвестиционен посредник, на X.

Г-н Мъск, главният изпълнителен директор на Tesla, не е дал ясна индикация как компанията планира да възвърне инерцията. В същото време неговите поляризиращи изявления и подкрепата на десни теории на конспирацията отблъснаха много от левите клиенти, които е най-вероятно да купуват електрически автомобили.

Рафаел Касенс, жителка на Лос Анджелис, се отказа от взетия на лизинг Tesla Model Y миналата година и го замени с взето на лизинг електрическо BMW i4. Г-н Мъск беше една от причините тя да смени, каза тя.

„Честно казано, изобщо не го харесвам като индивид“, каза г-жа Касенс, която е регистриран демократ, но описва себе си като безпартийна. Тя каза още, че е получила лошо обслужване от компанията. „Отношението на компанията определено отразява собственика“, добави г-жа Касенс.

Поне още един голям автомобилен производител също се бори с продажбите на електрически превозни средства. GM на 2 април съобщи, че продажбите му в САЩ за първото тримесечие са спаднали с 1,5 процента, до голяма степен поради това, че доставките на батерийни автомобили са намалели с около една пета до около 16 000 автомобила.

Спадът в продажбите на акумулаторни автомобили е резултат от рязък спад в продажбите на Chevrolet Bolt, който G.M. спря да се произвежда в края на 2023 г. Продажбите на други електрически модели, които използват най-новата технология за батерии на GM, нараснаха, но не достатъчно, за да компенсират загубата на Bolt, който беше един от най-достъпните електрически автомобили в Съединените щати.