Stellantis ще направи електрическия Fiat 500 по-достъпен
Stellantis обяви планове за преразглеждане на платформата на Fiat 500 Electric. По-конкретно, Групата планира по-достъпна версия на малкия електрически автомобил с нова батерия и ново електрическо задвижване.
stellantis.com
Stellantis инвестира 100 милиона евро, за да „увеличи потенциала на емблематичния Fiat 500e“, според прессъобщението на автомобилния производител. Говори се и за подобряване на клиентското изживяване с по-достъпната версия и разширяване на производството на модела. От Stellantis все още не са предоставили подробности как точно ще изглежда тази ревизия, какви данни ще има новият модел и най-вече колко ще струва.
В Обединеното кралство цената на електрическия 500 с батерия от 23,8 кВтч започва от £28 195. С по-голямата батерия от 42 кВтч цените започват от £31 195.
Има обаче и оферта, която Fiat пусна миналото лято, за да балансира отменената субсидия за електронна мобилност от британското правителство. Има и версиите с каросерия 3+1 и кабриолетът, всяка от които е малко по-скъпа от модела с три врати с два варианта на батерията.
Fiat 500 Electric и неговото разклонение, Abarth 500e, се произвеждат в завода Mirafiori в Италия. Надграждането на продукта с по-евтин модел се споменава само бегло в прессъобщението, тъй като фокусът всъщност е върху самото производство. Това е така, защото Stellantis вече също започна да произвежда електрифицирани трансмисии с двоен съединител (eDCT) за нови хибридни превозни средства на своите марки в Мирафиори. До 600 000 eDCT годишно ще се произвеждат на това място в допълнение към производството в Мец, Франция.
С новото съоръжение за производство на хибридни скоростни кутии към завода се добавя още един проект. Stellantis инвестира общо 240 милиона евро в обекта, за да развие завода в „глобално уникален и добре оборудван център за функционални области като дизайн, техническо развитие и технологии, производство, верига за доставки и рециклиране“. „„Mirafiori Automotive Park 2030“ представлява визията за трансформиране на Stellantis в технологична компания за устойчива мобилност. Сайтът, един от трите най-важни центъра на Stellantis в световен мащаб, обхваща всички етапи на автомобилното производство – от дизайна до рециклирането“, казват от компанията.
Въпреки продължаващата трансформация, заводът е изправен пред големи предизвикателства в ежедневната си дейност. В миналото производството на електрическия Fiat 500 трябваше да бъде съкращавано отново и отново, отчасти поради липса на компоненти като батерии или поради търсене. В допълнение към електрическия 500 (като Fiat и Abarth), Maserati GranTurismo и Maserati GranCabrio също се произвеждат там. Stellantis посочва, че повече от 90 процента от тези превозни средства се изнасят, като по този начин подобряват външнотърговския баланс на Италия. От 12 февруари обаче в завода е въведена съкратена работа, която сега е удължена до 20 април.
Наскоро се появиха слухове, че Stellantis иска да подобри използването на капацитета в завода в Торино, като произвежда до 150 000 евтини електрически коли годишно от 2026 или 2027 г. от своя китайски партньор Leapmotor, които след това ще бъдат продавани от европейските дилъри на Stellantis.
Това не се споменава в прессъобщението за началото на производството на eDCT – по-скоро обратното. „Успоредно със стартирането на производството на eDCT, днешното обявяване на допълнителна инвестиция от 100 милиона евро обслужва амбицията за по-нататъшно подобряване на привлекателността и достъпността на Fiat 500e, за да се разшири клиентската база, като по този начин се разшири производствената дейност на Mirafiori,“ казва главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес. „Както демонстрирахме днес, възнамеряваме да защитим нашата лидерска позиция в Италия срещу всяка конкуренция, включително китайските производители, независимо от подкрепата, от която могат да се възползват в страната.“