Новата Skoda Octavia RS Wagon е това, от което някога ще имате нужда
Универсалният автомобил добавя мощност, за да съответства на новия Golf GTI.
Със 191 900 доставени бройки миналата година Octavia затвърди мястото си на най-продаваната Skoda. Сега се забелязва промяна за 2024 г., която носи ревизии на стила, по-голям дисплей и рационализирана гама двигатели. Чешката марка също така дебютира с флагманския RS модел, допълнен с по-практичния стил на каросерията комби и малко допълнителен ефект.
По-просторна алтернатива на наскоро актуализирания Volkswagen Golf, Octavia получава нови матрични LED фарове, които изглеждат малко разтопени. Те имат адаптивни дълги светлини без заслепяване и ще бъдат опция за по-ниските нива на оборудване, но стандартни за RS. Последният е загубил отделните долни светлини, които Skoda монтираха вътре в бронята след фейслифта на второто поколение Octavia RS, пуснат през 2009 г.
Същата задна част до голяма степен се пренася, въпреки че опционалният дизайн на задните светлини вече излъчва атмосфера на Audi. 2024 Octavia се предлага с освежен набор от лети джанти, вариращи по размер от 16 до 19 инча, заедно с дръзки цветове като Phoenix Orange и Mamba Green. Шрифтът, използван за марката и модела, е дискретно преработен, докато RS логото отпред и отзад вече е по-голямо.
Очаквано, купето е до голяма степен пренесено, с изключение на нова информационно-развлекателна система с увеличен екран с 13,0-инчов диагонал. Дори базовият режим вече има 10,0-инчов цифров инструментален панел и двузонов автоматичен климатроник. Skoda обнови тапицерията и опциите за тапицерия, като същевременно запази вентилираните и масажиращи предни седалки, предлагани срещу допълнително заплащане.
Изненадващо, гамата от двигатели има някои впечатляващи емисии, защото не се споменава за plug-in хибрид, въпреки че Golf eHybrid остава наоколо. Освен това Octavia RS ще се предлага само с бензинов двигател, което означава, че 2.0-литровият дизел, който се предлагаше с предно и задвижване на всички колела, вече не съществува.
Отпадането на 2.0 TDI в спортната версия не е изненада, като се има предвид как дизелите са изпаднали в немилост в Европа. Толкова много, че чисто електрическите автомобили изпревариха дизелите в Европа миналата година за първи път, според данни, публикувани от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
Ефективният дизел е нишов модел и с по-строгите регулации за емисиите, смъртта на Octavia RS, работеща с нафта, има смисъл. В крайна сметка свързаният с механиката Golf GTD също го няма. Skoda също не казва нито дума за Octavia RS iV plug-in хибрид, въпреки факта, че VW ще продължи да продава Golf GTE.
Обикновената Octavia загуби трицилиндровия 1.0 TSI двигател, което означава, че гамата сега започва с по-големия 1.5 TSI. Четириместният агрегат се предлага в стандартна и мека хибридна конфигурация и можете да избирате между 114 к.с. и 220 Нм или 148 к.с. и 250 Нм. Неелектрифицираните варианти се предлагат с шестстепенна механична скоростна кутия, докато тези с 48V технология получават седемстепенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Моделите 1.5 TSI са изключително с предно задвижване.
Флагманът Octavia RS само с предно задвижване използва модернизиран 2.0 TSI двигател, който сега произвежда
261 к.с., допълнителни 20 к.с. в сравнение с модела преди фейслифта. Той съответства на ръмженето на новия Golf GTI и предлага 370 Нм, въртящ момент, който остава непроменен. Педалът на съединителя го няма никъде, повтаряйки хотхеча на Волфсбург само с DSG.
През 2025 г. Skoda ще представи бензинова версия със задвижване на четирите колела с 2.0 TSI, набрана до 201 к.с., насочена към двете оси чрез DSG. Това е увеличение с 13 к.с. в сравнение с предишния модел, предлаган с този двигател. Въртящият момент остава същият – 320 Нм.
Междувременно все още се предлага дизелов двигател, 2.0 TDI със 114 к.с. и 300 Нм или 148 к.с. и 360 Нм. Първият се придържа към ръчна скоростна кутия, докато вторият е само автоматичен, като и двата имат настройка FWD.
Занапред Skoda коригира структурата на тапицерията, като продава Octavia 2024 в Essence, Selection, Sportline и RS вкусове. Не е наличен луксозен Laurin & Klement.
Тъй като VW вече обяви, че следващото поколение Golf ще бъде изцяло електрическо, може да гледаме към финалната актуализация за Octavia в ерата на двигателите с вътрешно горене. Откакто премина под шапката на VW Group, Skoda достави повече от седем милиона бройки от най-популярния си автомобил в четири поколения. Към това число можем да добавим 360 000 екземпляра от оригиналната Octavia със задно задвижване, продадена между 1959 и 1971 г. Подобно на Octavia електрическо комби е планирано да влезе в продажба през 2026 г.