Продажбите на електрически автомобили ще растат, но достъпността е на фокус, казва IEA
Продажбите на електрически автомобили ще достигнат 17 милиона тази година, в сравнение с 14 милиона през 2023 г., което подбива търсенето на петрол за автомобилния транспорт.
reuters.com/business/autos-transportation, април 2024 г.
ЛОНДОН, април (Reuters) – Продажбите на електрически автомобили ще нараснат силно през 2024 г.
въпреки икономическите затруднения на някои пазари, прогнозира Международната агенция по енергетика (МАЕ) във вторник, но достъпността и инфраструктурата за зареждане ще бъдат ключови за бъдещия растеж.
Продажбите на електрически автомобили ще достигнат 17 милиона тази година, в сравнение с 14 милиона през 2023 г., като повече от един на всеки пет автомобила, продадени в световен мащаб, ще бъде електрически, което подбива търсенето на петрол за автомобилния транспорт.
Очаква се десет милиона от тези превозни средства да бъдат продадени в Китай.
„Ниските маржове, променливите цени на металите за батерии, високата инфлация и постепенното премахване на стимулите за закупуване в някои страни предизвикаха опасения относно темповете на растеж на индустрията, но данните за глобалните продажби остават силни“, каза базираният в Париж енергиен наблюдател в своя Глобална перспектива за електрически превозни средства.
Продажбите през първото тримесечие на тази година са се увеличили с 25% спрямо същия период на миналата година. Въпреки че този процент е непроменен спрямо първото тримесечие на 2023 г. в сравнение със сравнимия период през 2022 г., той идва в допълнение към по-голямата база от превозни средства, каза МАЕ.
Покупките през първото тримесечие са еквивалентни на общите продажби за цялата 2020 г., се отбелязва в него.
Все пак делът на електрическите автомобили от общите покупки ще варира значително според региона, представлявайки около една на всеки девет покупки на превозни средства в Съединените щати, една на всеки четири в Европа, но почти половината в Китай, прогнозира МАЕ.
Усвояването в Европа се възпира от „общо слабата перспектива за продажбите на леки автомобили и постепенното премахване на субсидиите в някои страни“, се казва в съобщението.
Tesla намалява цените на ключови пазари, включително Китай и Германия, тъй като е изправена пред все по-ожесточена конкуренция на пазара за електрически автомобили.
Достъпността в сравнение с традиционните превозни средства остава ключова за растежа на сектора, добавя се, като цените отново варират значително според региона.
Автомобилите с вътрешно горене остават по-достъпни от техните електрически еквиваленти в Европа и Съединените щати, докато в Китай почти две трети от електрическите автомобили, продадени миналата година, са били по-евтини от традиционните им еквиваленти.
„Електрическите коли като цяло стават по-евтини, тъй като цените на батериите падат, конкуренцията се засилва и производителите на автомобили постигат икономии от мащаба“, каза МАЕ, като същевременно отбелязва, че в някои случаи – с коригиране на инфлацията – цените са стагнирали или дори са се повишили леко между 2018 г. и 2022 г.
Посрещането на нарастващото търсене с инфраструктура за зареждане също ще представлява ключово предизвикателство, добави IEA, като мрежите за зареждане трябва да нараснат шест пъти до 2035 г.