10 051 нови електрически коли в Норвегия
Регистрациите на електрически автомобили в Норвегия отново отбелязаха значително увеличение. Регистрираните през април 10 051 нови електрически автомобила представляват значителен плюс спрямо март и същия месец на миналата година. Има и нещо повече: Tesla Model Y вече не беше най-продаваната кола през април. На върха на моделната класация е Volvo EX30 с 1191 нови регистрации, следван от VW ID.4 (986) и VW ID.3 (749).
Изображение: Volvo
ofv.no
Спрямо март 10 051 новорегистрирани електромобила през април представляват увеличение с 1342 броя или 15,4 на сто. Спрямо април 2023 г. ръстът е още по-значителен. По това време са регистрирани около 7471 електрически автомобила, което означава, че регистрациите са се увеличили с 2580 автомобила или 34,5% през април 2024 г.
Във всички видове задвижване 11 241 пътнически автомобила са били новорегистрирани в Норвегия през април (+25,2% в сравнение с април 2023 г.), според пътния орган OFV. Следователно делът на „автомобилите с нулеви емисии“, както се нарича официално в Норвегия, е 89,4 процента. Въпреки това, тъй като превозните средства с горивни клетки играят само второстепенна роля, почти всички от 10 051 електрически задвижвани нови коли са електрически с батерии. Ако се включат и Plug-in хибридите, 91 процента от всички нови автомобили имат връзка за зареждане.
Това означава, че пазарният дял на изцяло електрическите автомобили се е увеличил значително през годината; през април 2023 г. той е бил „само“ 83,2 процента. Това става още по-очевидно, ако погледнете назад още дванадесет месеца: през април 2022 г. цифрата е била 74,1 процента.
Пазарният дял на PHEV от само 1,6 процента показва, че броят на този вид електрическите превозни средства в Норвегия продължава да намалява. През април само 178 нови PHEV се появиха на пътя, 75% по-малко в сравнение с април 2023 г. През текущата година (629 нови plug-in хибрида) спадът е подобен -71,9%. Пълните хибриди все още представляват 520 нови регистрации през април, докато превозните средства само с бензин все още имат пазарен дял от 1,2% със 136 автомобила.
През април обаче са регистрирани необичайно голям брой нови автомобили с дизелови двигатели (356 броя), което осигурява на дизела пазарен дял от 3,2 на сто. Въпреки това, на чисто вносен пазар като Норвегия, еднократните ефекти могат да играят важна роля. Например, когато пристигне кораб с нови автомобили, регистрациите на определени модели или производители могат да се натрупат за един месец.
Това може да се види и при преглед на статистиката за април по превозно средство: Tesla Model Y, който беше безспорен лидер през първото тримесечие, постигна само 701 нови регистрации през април, поставяйки го на четвърто място. На върха на моделната класация е Volvo EX30 с 1191 нови регистрации, следван от VW ID.4 (986) и VW ID.3 (749).
Квартетът е последван от Toyota bZ4X (519), Audi Q4 e-tron (407), MG4 (361) и след това доста тясна среда, състояща се от Hyundai Kona (315), Nissan Ariya (295), Ford Mustang Mach -E (295) и Honda e:Ny1 (283). За разлика от тях моделите, които все още са добре позиционирани през 2023 г., като Skoda Enyaq (133), Volvo XC40 или сега EX40 (154), изостават значително. В случая с EX40 пускането на пазара на по-компактния и по-евтин EX30 може да е убедило някои клиенти да сменят.