Архив

Пренебрегнатите герои на Peugeot

Марката Peugeot е на повече от 210 години. Което е много. И не, не е нужно да сте гений по математика или любител на историята, за да разберете, че това прави френския производител на автомобили значително по-стар от първата кола.

©PSA

Peugeot прекара първите си няколко години в производство на мелнички за сол и черен пипер и инструменти, но1 за щастие премина към автомобили, иначе нямаше да имаме легенди за шосейни автомобили като 205 GTI.

С икони като 205 GTI  Peugeot  вдигнаха голям шум, когато бяха нови, но едва ли ще чуете шепот за тези дни.

Автомобили като Quasar от 1984 г. са на снимката тук – версия с форма на суперавтомобил на могъщия рали автомобил Group B 205 T16.

Присъединете се към нас, докато празнуваме 21 по-малко запомнени класики от историята на Peugeot….

  1. 405 T16

2©PSA

Peugeot беше два пъти шампион на WRC с лудия 205 T16 със средно разположен двигател, но след като Група B беше забранена, насочи вниманието си към събития като Париж-Дакар и Пайкс Пийк.

405 T16 използва ходовата част на Group B 205 в шаси, разтегнато, за да пасне на пропорциите на новия 405 седан на Peugeot.

С Ари Ватанен на волана Peugeot постави нов рекорд на Пайкс Пийк през 1988 г.: ще намерите невероятно видео на опита, наречен Climb Dance в YouTube.

  1. 405 Mi16

©Haymarket Automotive3

Peugeot беше известен със своите хотхечове през 80-те години на миналия век, но също така направи и лош спортен седан под формата на 405 Mi16.

Глава с двойна гърбица върху 1,9-литровия блок, използван в най-големия от моделите 205 GTI, генерира 158 к. с. – доста сериозна мощност за времето – и съперниците не можеха да се доближат, когато пътят завиваше.

  1. L45

4© Bonhams

Тълпа от 90 000 гледа как Jules Goux печели 1913 Indianapolis 500 зад волана на 7,6-литров L76 Peugeot и печели $20k за себе си.

Усъвършенстваната 16v dohc „четворка“ на Peugeot му помогна да поддържа средна скорост от 76,59 мили в час и постави шаблон, който други автомобили Indy следваха за години напред.

По-малкият L45, на снимката, стана трети на Инди през 1916 г., беше резервната кола на Peugeot на Гран при на Лион през 1914 г. и беше продаден през ноември 2017 г. за £5,6 милиона.

  1. Тип 1

©David Monniaux/Wikimedia Commons5

Само 27 години преди тази победа на Indy Peugeot произвежда първата си кола. Семейният производствен бизнес на Peugeot започва през 1810 г. и произвежда кафемелачки, велосипеди и инструменти през 19 век.

Но през 1886 г. Peugeot представя първата си кола или по-точно моторизирана триколка. Триколесно задвижвано с пара, 1886 Type 1 имаше кормилно управление и максимална скорост от 16 мили в час.

  1. Тип 2

6©PSA

До 1890 г. Арман Пежо се отделя от семейния бизнес, за да създаде нова автомобилна компания Peugeot и нов автомобил Peugeot.

Type 2 премина от парна към бензинова мощност, след като Peugeot договори използването на новите двигатели с вътрешно горене на Готлиб Даймлер, които бяха построени от Panhard. Това не беше GTI, но представляваше огромно подобрение спрямо Type 1.

  1. 505 GTI

©PSA7

Но Peugeot залепи значката GTI на някои невероятни превозни средства, включително огромните си 505 седани и комбита.

Мощността идва от 2,2-литров двигател и задвижва задните колела, което прави това единственото Peugeot GTI със задно задвижване.

 

  1. 505 Дангел

8© Алф ван Бийм/Wikimedia Commons

Но още по-странен от 505 GTI е този 505 Dangel. Базираният в Елзас Dangel преобразува 505 Break (комби) в задвижване на четирите колела и подобри окачването, идеално за клиенти, които изискват истински възможности за пътуване навсякъде от своите Peugeot.

 

 

  1. Bébé

©RM Sotheby’s9

Втората кола на Peugeot, носеща емблемата Bébé, беше  проектирана от човек, който щеше да стане синоним на автомобили, които почти никой не може да си позволи: Еторе Бугати.

Малкият 855-кубиков четирицилиндров двигател произвежда 10 к.с., което му осигурява максимална скорост малко под 40 мили в час.

 

  1. 504

10©Haymarket Automotive

Този списък е изцяло за забравените Peuegots, но беше невъзможно да забравим седана 504 и комбито през 70-те и 80-те години.

Peugeot построи над 3 милиона екземпляра от победителя в Европейска кола на годината ’69, което ги направи често срещана гледка дълго след приключването на европейското производство през 1983 г.

Те са по-рядко срещани в наши дни, освен в Африка, където можете да си купите нов, местно сглобен 504 до 2006 г.

  1. 406 купе

©Haymarket Automotive11

„Все още искате това Ferrari?“, попита корицата на списание Autocar през май 1997 г., когато изпробва 406 Coupé.

Е, разбира се, че го направихме, но за тези, които не можеха да се простират до Ferrari 456, 406, друг красив четириместен GT от перото на Pininfarina, направи привлекателна алтернатива в реалния свят.

 

  1. 309 GTI-16

12©Haymarket Automotive

Винаги засенчен от малкия си брат 205, 1,9-литровият 309 GTI е забравена класика на Peugeot сам по себе си.

Но феновете на Peugeot на пазарите с ляв волан могат да си купят 309 с 16-клапанов двигател със 158 к.с. от седана 405 Mi16.

 

  1. P4

©David Monniaux/Wikimedia Commons13

Ако P4 изглежда познато, това е защото всъщност е Mercedes-Benz G-Wagen, оборудван с двигател Peugeot 604 и завършен в завода на PSA в Сошо.

P4 е резултат от търсенето на френската армия за нещо, което може да замени джиповете Hotchkiss M201 от Втората световна война, използвани от 40-те години на миналия век.

  1. 601C Eclipse

©Kévin Pourtout/Wikimedia Commons14

Когато Mercedes-Benz удиви света с прибиращия се твърд таван на малкия си роудстър SLK през 1996 г., малко хора си спомниха, че Peugeot – с помощта на производителя на каросерии Pourtout – беше първият в това преди добри 60 години.

 

  1. 206 НК

©Haymarket Automotive15

След като насочиха Mercedes към SLK, Peugeot създаде свое собствено модерно купе-кабрио под формата на 206 CC.

Това базирано на супермини две плюс две генерира огромен интерес, продава се добре, а двигателят GTI на версията 2.0 осигурява прилична работа. Но сега те са до голяма степен забравени и имат отлична стойност.

  1. 306 D-Turbo

16©Haymarket Automotive

Преди Ford Focus да се появи през 1998 г., Peugeot 306 беше малката семейна кола, която трябваше да победи. Дори основните модели бяха забавни за шофиране, но топлият XSi и горещият GTI-6 (без да забравяме съкратеното Rallye като издънка) наистина бяха бунт.

Но може би най-значимата от бързите версии беше D-Turbo с 90 к.с. Това не беше първият дизелов хотхеч – VW стигна дотам по-рано с Golf GTD – но именно 306 затвърди идеята в мозъците ни, че дизелът може да бъде забавен.

  1. 404

©PSA17

Представен през 1960 г., проектираният от Pininfarina седан 404 се радваше на дълъг живот (все още се произвеждаше по лиценз през 1991 г.) и уважението на известния Енцо Ферари, който използваше Peugeot като свои лични автомобили в продължение на години.

Той също беше малко легенда в моторните спортове сам по себе си, печелейки Safari Rally четири пъти между 1963 и 1968 г., а през 1965 г. този странно изглеждащ едноместен 404 постави нов дизелов рекорд за скорост със средна скорост от 99 мили в час за 3106 мили (5000 км). ) на Monthléry Autodrome.

  1. 402

18©MartinHansV/Wikimedia Commons

Със своя завладяващ стил, вдъхновен от арт деко, и фарове, скрити зад радиаторна решетка с форма на щит, 1935 402 създава футуристичен стил за автомобилите на Peugeot, който ще продължи през 30-те години на миналия век.

 

  1. 204

©Haymarket Automotive19

Peugeot е добре известен с това, че прави колите с предно задвижване забавни, но не създава първия си преден двигател до 1965 г.

Пъргавият и просторен 204 беше добре оценен и Peugeot измести над 1,5 милиона на вътрешния си пазар, но вносните мита възпрепятстваха успеха му на пазари като Обединеното кралство.

  1. 605

20©PSA

Две години след успешното лансиране на 405, Peugeot приложи същата стилистична рецепта, за да създаде своя 605 голям брат.

Пътните тестери бяха впечатлени, но повечето купувачи смятаха, че изглежда твърде много като 405 за предполагаем луксозен автомобил. Все пак той остава в производство в продължение на 10 години.

  1. 205 Rallye

©Класически и спортен автомобил21

205 Rallye за GTI това, което е Porsche 911 RS 2.7 за турбото. Създаден, за да хомологира рали колите на Peugeot под 1300 кубика, Rallye получи гнездата и спортните седалки на GTI, но смени инжекционния си 1600 кубиков двигател с високооборотен 1294 кубиков агрегат с два въглехидрата Weber.

Предлагаше се само с ляв волан и не се продаваше в Обединеното кралство – 205 Rallye Brits получиха просто раиран 205 XS.

  1. Концепция Oxia

22©PSA

Наречен на регион на Марс, този технологично напреднал концепт от 1988 г. е еволюция на по-ранния Quasar.

Той включва каросерия от въглеродни влакна и 2,8-литров V6 с двойно турбо, което му позволява да постигне зашеметяващата скорост от 217 мили в час в ръцете на тестов пилот на Peugeot на тестовата писта Nardò в Южна Италия.

И това не беше единственото Peugeot с 200 мили в час: френската компания спечели Льо Ман три пъти между 1992 и 2009 г.