Архив

ЕС продължава с китайските мита за електромобили след разделени гласове

Комисията казва, че има необходимата подкрепа за тарифите

Казва, че ще продължи преговорите за ценообразуване с Пекин

Повече държави подкрепят митата, отколкото се противопоставят, много въздържали се

Случаят е най-големият търговски сблъсък на Комисията с Китай от десетилетие

Пекин заплаши с ответни мерки, ако митата продължат

reuters.com/business/autos-transportation

БРЮКСЕЛ, октомври (Reuters) – Европейският съюз ще настоява за високи мита върху произведените в Китай електрически превозни средства, каза изпълнителният директор на ЕС преди дни, дори след като най-голямата икономика в блока Германия ги отхвърли, излагайки на показ разногласия около най-големия си търговски спор с Пекин след десетилетие.

Предложените мита върху електромобилите, произведени в Китай, до 45% ще струват на производителите на1 автомобили милиарди допълнителни долари, за да внесат автомобили в блока, и се предвижда да бъдат наложени от следващия месец за пет години.

Комисията, която наблюдава търговската политика на блока, заяви, че ще се противопостави на това, което смята за несправедливи китайски субсидии след едногодишно антисубсидийно разследване, но също така каза, че ще продължи преговорите с Пекин.

Възможен компромис може да бъде определянето на минимални продажни цени.

При основно гласуване преди дни 10 членки на ЕС подкрепиха митата, а пет гласуваха против, а 12 се въздържаха, казаха източници от ЕС.

Щеше да е необходима опозиция от квалифицирано мнозинство от 15 членове на ЕС, представляващи 65% от населението на ЕС, за да се блокира предложението. Reuters съобщи, че мярката вероятно ще бъде приета с подкрепата на Франция, Италия и Полша.

Най-голямата икономика в региона и основен производител на автомобили, Германия, гласува против предложението, казаха източници.

Изпълнителният орган на ЕС заяви, че е получил „необходимата подкрепа“ за приемане на тарифите, въпреки че ще продължи разговорите с Пекин за намиране на алтернативно решение.

Ноа Баркин, старши съветник в Rhodium Group, каза, че това е голяма победа за Комисията след остър натиск от страна на Германия и Китай и е засилила ролята на Брюксел в преговорите, въпреки че шансовете за сделка са малки.

„Рискът е, че Пекин изпитва необходимост да отговори на митата със собствени ответни мерки, които торпилират шансовете за решение чрез преговори“, каза той.

2Гласуването неотдавна отразява разделенията относно търговските отношения на ЕС с Китай. Някои нации искат твърда позиция срещу това, което смятат за прекомерни държавни субсидии, и имат предвид провала на ЕС да наложи мита върху китайските слънчеви панели преди десетилетие. Китай има дял от над 90% от фотоволтаичния пазар на ЕС.

Други страни искат да насърчат китайските инвестиции или се страхуват от търговска война между двете страни.

Акциите на европейските производители на автомобили Renault (RENA.PA), отваря нов раздел и Volkswagen (VOWG_p.DE), отваря нов раздел, се повишиха с надеждата, че тарифите ще им помогнат да се конкурират с китайските конкуренти на родния им терен, когато глобалното търсене пада.

Загрижеността сред някои местни играчи обаче нарасна, че митата ще стимулират китайските компании да ускорят плановете си за изграждане на производствен капацитет в региона.

В това, което вече беше възприето като ответна мярка, Пекин тази година започна свои собствени проучвания на вноса на бренди, млечни и свински продукти от ЕС. Европейските производители на коняк и свинско са обезпокоени.

„Френските власти ни изоставиха. Не разбираме защо нашият сектор се жертва по този начин“, заяви френската асоциация на коняка.

Китайското правителство също така обсъди повишаване на митата за внос на бензинови превозни средства с големи двигатели, което ще удари най-тежко германските производители.

Министерството на търговията на Китай изрази силна съпротива срещу планираните мита на ЕС, като ги нарече „несправедливи, несъответстващи и неразумни“, нарушаващи правилата на Световната търговска организация, въпреки че не спомена никакви контрамерки. Тя вече отправи предизвикателство към СТО.

Главният изпълнителен директор на BMW Оливър Зипс описа гласуването като „фатален сигнал за европейската автомобилна индустрия“. Geely Holding изрази „дълбоко разочарование“ от решението на Комисията.

Унгарският премиер Виктор Орбан заяви, че ЕС се е насочил към „студена икономическа война“ с Китай.

Френската автомобилна асоциация PFA обаче каза, че е добре, че членовете на ЕС са подкрепили митата, добавяйки, че е в полза на свободната търговия, стига да е справедлива.

Stellantis каза, че секторът е под натиск от амбициозни планове за намаляване на въглеродните емисии и3 „китайската глобална търговска офанзива“.

За потребителите тарифите може да означават по-високи цени на EV, подкопавайки целта на ЕС да бъде въглеродно неутрален до 2050 г.

Групата за кампания „Транспорт и околна среда“ заяви, че ЕС не трябва да отлага целите за намаляване на CO2 за 2025 г., както искат някои производители на автомобили, тъй като това ще доведе до стагнация на производството на електромобили в ЕС.

„ЕС рискува да получи най-лошото от двата свята, ако забави целите за CO2 за 2025 г., като същевременно ограничи достъпните модели, внасяни от Китай“, се казва в него.

Позицията на ЕС спрямо Пекин се втвърди през последните пет години. Той гледа на Китай като на потенциален партньор в някои области, но също и като на конкурент и системен съперник.

Комисията казва, че свободният производствен капацитет на Китай от три милиона електромобила годишно е два пъти по-голям от пазара на ЕС. Предвид 100% тарифи в Съединените щати и Канада, най-очевидният изход за тези електромобили е Европа.

Като част от продължаващите преговори с Китай, Комисията може да преразгледа ценови ангажимент – включващ минимална цена за внос и обикновено ограничение на обема.

Такъв пример е Volvo Cars, която е мажоритарна собственост на Geely. Компанията се надява да избегне високите тарифи при вноса на своите произведени в Китай електромобили чрез постигане на ценово споразумение.

Тарифите на ЕС варират от 7,8% за Tesla до 35,3% за SAIC и други компании, за които се смята, че не са сътрудничили на разследването на ЕС. Тези тарифи са в допълнение към стандартните 10% мита за внос на автомобили в ЕС.

Лоран Рюсман, партньор в RB Legal, който защити индустрията на ЕС в случая със слънчевите панели преди десетилетие, беше скептичен относно ефективността на мерките.

„Беше толкова трудно дори да получим тези мерки“, каза той. „Това е по-добро от слънчевите панели, но достатъчно ли е, за да спаси една индустрия?

Графиката показва как Испания е особено изложена на китайските проучвания на вноса на свинско месо, както и на млечни продукти.

Графиката показва как Испания е особено изложена на китайските проучвания на вноса на свинско месо, както и на млечни продукти.