BYD обмисля изграждането на фабрика за електромобили в Германия
BYD обмисля изграждането на своя трети европейски автомобилен завод в Германия. Твърди се, че политическите рамкови условия и желаната известност на марката, както и високите разходи за труд и енергия играят роля в плюсовете и минусите.
cnevpost.com, reuters.com
Това съобщи Reuters, позовавайки се на запознат човек. Фактът, че се планира трети завод в Европа, беше обявен в началото на март. По-конкретно, мениджърът на BYD Стела Ли каза на Bloomberg по това време, че решение за местоположението на третия завод за автомобили може да бъде взето през следващата година и половина. Първите два завода се изграждат в Унгария и Турция. BYD все още не е съобщила къде може да бъде разположена третата фабрика.
Според Reuters обаче Германия е един от предпочитаните кандидати. Вътрешен човек, цитиран от информационната агенция, дори казва, че Германия е първият избор на BYD, въпреки че това потенциално местоположение се обсъжда противоречиво вътрешно поради високите разходи за труд и енергия в страната, ниската производителност и ниската гъвкавост. Аргументът в полза на Германия е, че BYD вероятно иска да стъпи в Западна Европа, за да повиши познаваемостта и приемането на марката си сред европейските клиенти.
Според инструкциите на китайското правителство към собствените му производители да не инвестират в страни, които са гласували в полза на специалните тарифи на ЕС срещу електрически автомобили от Китай, потенциалните местоположения във Франция и Италия, наред с други, са елиминирани за BYD, според вътрешния източник. Германия, от друга страна, гласува „не“.
Друг политически фактор за BYD ще бъде смяната на правителството в Германия. Следващото германско правителство се очаква да бъде много благоприятно за бизнеса. Следователно китайската компания предполага, че то ще има желание да подкрепи автомобилния сектор като най-големия източник на доходи в страната.
През януари Reuters съобщи, че китайски служители и производители на автомобили все повече проверяват германските фабрики, които могат да бъдат затворени – „особено обектите на Volkswagen“. Въпреки това е също така ясно, че окончателното решение на BYD за трети завод ще зависи преди всичко от данните за продажбите в Европа и използването на капацитета във фабриките на BYD в Унгария и Турция.
Мениджърът на BYD Стела Ли не коментира пред Bloomberg кога третият завод на нейната компания в Европа може да заработи. Въпреки това може да се направи груба оценка: компанията обяви първия европейски завод в Унгария в края на 2023 г., като производството е планирано да започне в края на 2025 г. – приблизително две години време за изпълнение. Ако BYD продължи по подобен начин с третия автомобилен завод в Европа, първата кола може да бъде произведена през втората половина на 2028 г. след решение за местоположението в края на лятото/есента на 2026 г. Това обаче са спекулации и не са потвърдени от компанията.
Стела Ли остана неясна относно друг план: BYD също планира да произвежда батерии за електрически превозни средства в Европа, каза високопоставеният мениджър в доклада на Bloomberg. Все още обаче се обсъжда както възможното местоположение, така и точният момент.
Логиката зад възможното разширяване на европейското производство е ясна: ако превозните средства се произвеждат в Европа, няма да се прилагат нито редовните вносни мита, нито високите специални мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай в ЕС, които влязоха в сила през 2024 г. Въпреки митата и/или инвестициите в европейски заводи, пазарът на ЕС остава привлекателен за китайските производители, тъй като те могат да изискват по-високи цени от тези в Китай. Там от известно време се води ожесточена ценова война.