Volkswagen ID. 1, ще бъде строен в Португалия
Дни след разкриването на прототипа, наречен ID. EVERY1, Volkswagen обяви, че версията на серийния модел ще излезе от производствената линия в Португалия от 2027 г. Заводът има най-голям икономически смисъл, казва автомобилният производител.
yahoo.com (Португалия), autocar.co.uk
„Колата ще бъде произвеждана в нашата фабрика в Палмела в Португалия“, каза шефът на марката VW Томас Шефер пред репортери в централата на групата в северния германски град Волфсбург.
Причината компактната електрическа кола да не се произвежда в Германия е проста: тя е твърде скъпа. И като ID. 1 ще се продава само за „около“ 20 000 евро, производителят на автомобили трябва да е много внимателен към разходите. Това е и причината ID.2all, за който се казва, че ще излезе на пазара през 2026 г. за 25 000 евро, ще се произвежда в Испания, а не в Германия. Но има и други причини, поради които Португалия има смисъл.
Както беше съобщено към края на миналата година, имаше три завода в движение за производството на предстоящия електрически автомобил – заводът на VW в Палмела, Португалия, заводът в Познан, Полша, и главният завод на Skoda в Млада Болеслав, Чехия. Още тогава Португалия беше считана за фаворит.
Четирите електрически автомобила на стойност 25 000 евро от VW (компактен автомобил и SUV), Cupra (компактен автомобил) и Skoda (SUV) се произвеждат в испанските заводи в Марторел и Памплона. Като дъщерно дружество за батерии на VW, PowerCo изгражда и фабрика за батерийни клетки в Сагунт близо до Валенсия, където ще се произвеждат клетките за предстоящите малки автомобили. Der Spiegel заключи тогава, че това също би било в полза на производствена площадка в Португалия за ID. 1. VW в момента произвежда компактния SUV T-Roc с размерите на Golf там.
Все пак ID.1 ще получи ли сестрински модели?
На този етап няма планове за Cupra или Skoda вариант на ID.1. Отново причината е цената. Беше съобщено, че с e-Up! Volkswagen Group е загубила около 10 000 евро на автомобил. Публикацията също така посочва, че VW изчислява само печалба от няколкостотин евро на бройка за ID.1. Това изглеждаше твърде трудно за ръководството на Skoda.
Въпреки това, техническият шеф на VW, Кай Грюниц, каза, че нищо не е твърдо фиксирано. Той каза пред британския портал Autocar: „Така че мисля, че 2027 г. е правилният момент за ID 1 и ако пазарът наистина тръгне нагоре, можем лесно да решим тогава да донесем модели Cupra или Skoda, но сега не още.“
Цената отдавна е основен проблем с проекта. Първоначално VW искаше да изгради ID.1 заедно с Renault и да използва EV платформата на последното. Това би намалило разходите и времето за излизане на пазара. Преговорите обаче се провалиха. Очевидно ръководителят на работническия съвет на VW Даниела Кавало е наложила вето на плана, настоявайки автомобилният производител да използва собствените си заводи.
Volkswagen представи своя предстоящ електрически автомобил във Волфсбург преди известно време. Той използва новоразработен електрически мотор със 70 кВт, който трябва да позволи максимална скорост от 130 км/ч. Все още няма подробности за батерията, но обхватът (WLTP) трябва да бъде „поне 250 километра“, според VW.
За да напредне бързо с разработката на ID.1, който трябва да бъде пуснат в продажба през 2027 г., малкият електрически автомобил ще бъде първият VW, който ще се възползва от новото партньорство на VW с американския производител на електрически автомобили Rivian. Новата архитектура на електрониката, която Rivian и VW разработват в съвместно предприятие, трябва да намали броя на контролните блокове в автомобила и следователно цената.