Архив

Честване на 50 години от създаването на Škoda 130 RS

Докато Škoda Auto празнува своята 130-та годишнина тази година, компанията отбелязва и половин век, откакто Škoda 130 RS направи публичния си дебют на пистата Мост. С поредица от международни успехи на рали етапи и състезателни писти, този легендарен състезателен автомобил си спечели трайно място в историята на моторния спорт.

Неговото наследство продължава да живее и днес, с емблемата RS на най-динамичните модели в текущата гама на Škoda. В допълнение към специалната изложба в хранилището за прототипи и спортни автомобили в музея на Škoda.

Škoda 130 ve Škoda Muzeu Mladá Boleslav.

Škoda 130 в Škoda музей Млада Болеслав

Škoda 130 RS е един от най-емблематичните автомобили в историята на автомобилния производител от Млада Болеслав. Навремето той печели множество титли както в международни ралита, така и в пистови състезания. Надграждайки силните страни на своите предшественици, Škoda 180 RS и 200 RS, Škoda 130 RS бързо се превърна в страхотен съперник на утвърдени конкуренти благодарение на изключителната си динамика на шофиране. Многобройните му победи в престижни състезания му спечелиха репутация на мощна компания в чехословашкия моторен спорт.

За да отбележат 50-годишнината от дебюта си, три екземпляра на Škoda 130 RS бяха изложени в хранилището за прототипи и спортни автомобили в музея на Škoda в Млада Болеслав, където останаха до 27 април 2025.

Звезда на международната рали и състезателна сцена

Само месец след публичния си дебют на пистата Мост през април 1975 г., новоразработеното купе Škoda 130 RS – обозначено като Type 735 – постигна впечатляващ резултат в първото си състезателно участие. В състезанието от Европейския шампионат за туристически автомобили в Бърно два автомобила Škoda 130 RS завършиха трети и четвърти в клас под 2000 cm³. Това първоначално постижение постави началото на изключително успешна кариера в моторния спорт за 130 RS. Печели трофеи както в Източния блок, така и на международната сцена, където се сблъсква със сериозна конкуренция от водещи западни марки.

Сред своите триумфи Škoda 130 RS осигури победа в класа на легендарното рали Монте Карло през 1977 г., завършвайки 12-ти в общото класиране. Други забележителни резултати включват осмо място в общото класиране на рали Акрополис през 1979 г. През 1981 г. той повтори този забележителен успех, демонстрирайки още веднъж способността си да надминава значително по-мощните съперници.

Škoda 130 RS остави своя отпечатък и на сцената на пистови състезания, като спечели общата титла в Европейския шампионат за туристически автомобили през 1981 г. – най-големият му успех на пистата – след като постоянно завършваше сред първите три в предишните сезони.

Ключът към успеха: лек дизайн и изключителна работа

Škoda 130 RS се задвижва от монтиран отзад четирицилиндров OHV двигател с течно охлаждане и работен обем от 1,3 литра. С течение на времето мощността му се увеличи от първоначалните 113 к.с. до 142 к.с. във версията за пистови състезания. Благодарение на използването на панели от алуминиева сплав и компоненти от фибростъкло, състезателният автомобил тежи само 720 кг, което му позволява да достигне максимална скорост от 220 км/ч.

Но истинската сила на състезателния автомобил, произведен в Млада Болеслав, се крие в неговото управление и пъргавина. Неговият добре балансиран дизайн вдъхва увереност при всякакви условия на шофиране, позволявайки му да реагира надеждно при натиск. В оригиналната си фабрична спецификация бяха произведени близо 200 бройки от Škoda 130 RS, като десетки други бяха произведени частно с помощта на фабрично доставени компоненти.

Наследството на емблематичната емблема RS живее в днешните модели и моторните спортове

Именно Škoda 130 RS въведе обозначението RS – Rally Sport, което оттогава се превърна в емблематичен символ на високопроизводителните модели на Škoda. Това спортно наследство продължава и днес в избрани модели от текущата гама на марката.

На международната сцена на моторните спортове, Škoda Fabia RS Rally2 продължава да поддържа името RS в категорията WRC2.