Архив

Tesla стартира услугата robotaxi в Остин с 20 модела Y

Tesla пусна обявената си услуга „Robotaxi“ в Остин. Използват се до 20 модела Y, които пътуват из малка част от града с пътник на борда като „монитор за безопасност“. Cybercab, първоначално предназначен за тази услуга, ще последва по-късно.

Изображение: Tesla

electrek.co, teslarati.com, theverge.com, 23.06.2025.

Tesla завърши дебюта на своята услуга „Robotaxi“, обявена преди няколко дни за 22 юни. В необичайно тихо събитие за стартиране, главният изпълнителен директор на тесла стартираTesla Илон Мъск просто обяви старта в своята социална медийна платформа. Редица снимки на Model Y, направени от частни лица в социалните мрежи, също свидетелстват за началото на експлоатацията. Пътуванията трябва да струват фиксирана ставка от 4,20 долара.

Въпреки това, както се очаква, услугата е много ограничена в началото. Има само няколко налични превозни средства и зоната на работа е ограничена до малка част от Остин. На предната пътническа седалка винаги има шофьор, който може да се намеси, ако е необходимо. На задната седалка се настаняват пътниците, които трябва да са навършили 18 години. Според съобщения в медиите Tesla също така иска да избегне лошото време и трудните кръстовища.

Изстрелването в неделя следобед местно време беше доста незабележително, също и с оглед на малкия флот. Преди това Мъск обяви, че Tesla първоначално ще разположи само десет до 20 автомобила в Остин. Ще се използват локално произведени модели Y със стандартен хардуер, които имат специален софтуер, който е оптимизиран за географски ограничената зона в Остин. Използването на производствения модел Ys предизвика много дебати, тъй като Tesla не използва ултразвук, радар или скъпите лидарни сензори в своите асистенти за шофиране и вместо това разчита единствено на камери. Някои експерти смятат, че лазерно базираните лидарни сензори са незаменими за реализиране на система за безопасно автономно шофиране. Роботакси на Waymo също използва лидарни сензори.

Tesla също има стегнат график: Тестовете без шофьор на борда започнаха в Остин едва в края на май и беше забелязано, че те винаги са придружени от друг Model Y с шофьор. Следователно е разумно да се предположи, че шофьорът в следващата кола ще може да спре безпилотната кола дистанционно, ако възникне проблем. Waymo, от друга страна, тества своите системи в продължение на шест месеца с драйвер за безопасност и още шест месеца без драйвер за безопасност преди търговското пускане с клиенти на борда. Дъщерната компания на Google в момента управлява над 1500 роботиксита и извършва повече от 250 000 пътувания седмично в четири американски града (включително Остин).

С чисто базирана на камера система, Tesla ще има голямо предимство в разходите при производството на автономни превозни средства. Действителното роботикси, наречено Cybercab, което е проектирано изцяло без волан, също трябва да разчита единствено на камери и следователно да се предлага на значително по-ниска цена, което може да допринесе за бързото разпространение на превозните средства. Илон Мъск обяви през 2016 г., че всяка Tesla, създадена оттогава, ще има необходимия хардуер за автономно шофиране, който може да бъде активиран чрез софтуерна актуализация; сега обаче има големи съмнения относно това. В отговор на директен въпрос от потребител кога Tesla ще предложи автономно шофиране без надзор на своите клиенти, Мъск наскоро даде уклончив отговор.

Според това превозните средства в Остин ще работят със софтуер, който има около четири пъти повече параметри от текущата клиентска версия на САЩ FSD v13. Мъск каза, че може да си представи този софтуер да бъде използван в клиентския парк преди края на годината. Tesla вече използва своята безпилотна система на затворени обекти, като фабрики, за да премести колите от заводския етаж до паркинга. Според Мъск модел Y без шофьор, произведен в Остин, ще бъде доставен директно до вратата на клиента на 28 юни, включително по обществени пътища.

Скромният размер на услугата Robotaxi обаче ще расте бързо. Според главния изпълнителен директор на Tesla, автопаркът ще се увеличи до повече от 1000 автомобила след няколко месеца, включително чрез филиали в други градове. Съобщенията обаче са нещо при Мъск. Първоначално той иска колите му да се движат напълно автономно в САЩ още през 2017 г.