Архив

Volkswagen увеличава доставките на електрически превозни средства с 47%

Volkswagen Group регистрира 465 500 доставки на електрически превозни средства в световен мащаб през първата половина на 2025 г., което е с 47% повече от същия период на предходната година. Електромобилите на VW Group са търсени в САЩ и особено в Европа, но в Китай се наблюдава рязък спад.

volkswagen-group.com

465 500 доставени електрически автомобила през първата половина на годината и увеличението от 46,7% в сравнение с първата половина на 2024 г. са положително развитие. Ясно е фаувеобаче, че Групата не е успяла да поддържа огромния растеж от първото тримесечие на 2025 г. (+59%) през второто тримесечие: 248 700 електрически автомобила, доставени между април и юни, са подобрение спрямо първото тримесечие с 216 900 електрически автомобила, но 248 700 електрически автомобила през второто тримесечие съответстват на увеличение „само“ от 37,6% в сравнение със същото тримесечие на предходната година. Забележка на редактора: Volkswagen посочва, че доставките са закръглени до най-близките стотици. Поради грешки при закръгляването, сумата от резултатите от първите две тримесечия е 465 600 превозни средства; за първата половина на годината VW посочва 465 500 доставки, коригирани за тази неточност.

Донякъде по-бавният растеж на електрическите автомобили през второто тримесечие се дължи главно на Европа: Със 189 700 електрически превозни средства и ръст от малко под 73%, Европа остава най-важният пазар за продажби на електрически автомобили за Волфсбург – през първата половина на годината ръстът достигна 89% с 347 900 доставки на електрически автомобили. В Китай, вторият по големина пазар, тенденцията е по-малко положителна: през второто тримесечие доставките спаднаха с 32,6% до 33 400, като след първата половина на годината е отчетен спад от 34,5%. В САЩ, от друга страна, тенденцията е смесена: през първата половина на годината имаше увеличение от 24,3%, но през второто тримесечие имаше лек спад от 600 превозни средства или 5,2%.

Пазар      Q2 2025   Q2 2024  ръст (%)        H1 2025   H1 2024       ръст (%)

Европа      189 700    109 700   +72,9            347 900,   184 100         +89,0

САЩ         11 400      12 000     -5,2              31 300       25 200           +24,3

Китай        33 400      49 600     -32,6            59 400       90 600           -34,5

Ост. свят   14 200        9 500    +49,3            27 000       17 300          +55,8

Глобални  248 700    180 800  +37,6            465 500     317 200        +46.7

Между другото, през второто тримесечие VW Group е доставила 2,27 милиона автомобила с всички видове задвижване и марки – 248 700 електрически автомобила, което означава дял от 10,95%. Изчислено за първата половина на годината, с общо 4,4 милиона доставки и 465 500 електрически автомобила, това се равнява на 10,57% – преди година електрическите автомобили са представлявали само седем процента. Между другото, VW е доставила 192 300 plug-in хибрида през първата половина на годината, което е увеличение с 41%.

Не е изненадващо, че Volkswagen Passenger Cars е регистрирал най-много доставки сред марките, въпреки че доставките през второто тримесечие са спаднали леко с 2,8% на годишна база до 97 500 автомобила. При Skoda началото на доставките на по-малкия Elroq e-SUV и фейслифтът на Enyaq вероятно са оказали осезаемо влияние: Чехите са отбелязали огромно увеличение от 196% от 15 500 на 46 000 доставени електрически автомобила през второто тримесечие. Seat/Cupra (19 000 електрически автомобила, +67,2%) и VW Commercial Vehicles (14 800 електрически автомобила, +94,2%) също са допринесли за ръста от 31,5% в основната група марки.

Групите марки Progressive и Sport Luxury имат по-проста структура: В Progressive (Audi, Bentley и Lamborghini) само компанията, базирана в Инголщат, е доставяла електрически автомобили до момента. Следователно 55 000 електрически автомобила (+34,1%) са произведени от Audi. А увеличението от 235,6% при Sport Luxury се дължи на единствената марка в групата: Porsche. С 15 800 доставки след слаб резултат през второто тримесечие на 2024 г. (4 700), Porsche отново расте, благодарение на Macan като втория електромодел.

Споменатият Macan също влезе в челната десетка на най-продаваните модели в Групата с 25 900 бройки през първата половина на годината, по-точно на девето място. В допълнение към Macan, моделът-сестрин на PPE, Audi Q6 e-tron (вкл. Sportback), също влезе в челната десетка на шесто място с 36 500 доставки. Останалите осем модела са базирани на MEB: лидер е дуетът VW ID.4/ID.5 с 84 900 бройки, пред ID.3 (60 700) и Audi Q4 e-tron (вкл. Sportback) с 44 600 автомобила. VW ID.7 (вкл. Tourer) и Skoda Enyaq (вкл. Coupé) са почти наравно с тях с 38 700 автомобила. С 34 300 доставки, Skoda Elroq беше изпреварена от Q6 e-tron, но е пред ID. Buzz (вкл. Cargo) с 27 600 доставки, Macan и Cupra Born с 22 100 автомобила.

По марка          Q2 2025      Q2 2024   ръст (%)        H1 2025      H1 2024    ръст (%)

Осн. марки           177 200        134 800     +31,5                   328 700        230 900     +42,3

Volkswagen             97 500        100 300      -2,8                   192 600         168 500      +14,3

Škoda                       46 000           15 500    +196,8                 73 000         29 400        +147,8

SEAT/CUPRA          19 000          11 300    +67,2                     37 600        18 300    +105,3

VW Търг. Авт.          14 800           7 600      +94,2                   25 500        14 700    +73,4

Audi                            55 000           41 000    +34,1                  101 400        76 700   +32,3

Bentley – – – – – – –

Lamborghini – – – – – – –

Sport Luxury            15 800           4 700      +235,6                 34 200         9 000     +279,0

Porsche                       15 800           4 700     +235,6                 34 200         9 000      +279,0

Група марки

TRATON                       700               300     +124.1                     1 300              600      +108.8

MAN                                440              100     +330.4                     810               240     +243.5

Scania                              120               60       +88.7                       220                110     +102.8

VW Group                   248 700     180 800 +37.6                    465 500         317 200 +46.7

MAN успя да увеличи доставките си на електрически камиони и автобуси от 100 на 440 бройки, докато Scania почти се удвои от 60 на 120. International (преди: Navistar) отбеляза спад от 21,2% до 90 бройки, докато Volkswagen Truck & Bus нямаше нито едно електрическо превозно средство в баланса си за второто тримесечие. Бележка на редактора: В случая с камионите VW отчита цифрите до най-близката десетица, така че тук също могат да възникнат грешки при закръгляване.

„Volkswagen Group продължава да има силен импулс благодарение на многото новопуснати модели. Това важи особено за изцяло електрическите превозни средства, като глобалните доставки са се увеличили с около 50% през първата половина на годината в сравнение със същия период на миналата година“, каза Марко Шуберт, член на разширения управителен съвет на групата за продажби. „Тази тенденция беше особено силна в Европа, с ръст от около 90%. Едно на всеки пет от превозните средства, които доставихме в Западна Европа, вече е изцяло електрическо. Съответните поръчки също се развиват динамично: те се увеличиха с повече от 60%.“