Volkswagen увеличава доставките на електрически превозни средства с 47%
Volkswagen Group регистрира 465 500 доставки на електрически превозни средства в световен мащаб през първата половина на 2025 г., което е с 47% повече от същия период на предходната година. Електромобилите на VW Group са търсени в САЩ и особено в Европа, но в Китай се наблюдава рязък спад.
volkswagen-group.com
465 500 доставени електрически автомобила през първата половина на годината и увеличението от 46,7% в сравнение с първата половина на 2024 г. са положително развитие. Ясно е обаче, че Групата не е успяла да поддържа огромния растеж от първото тримесечие на 2025 г. (+59%) през второто тримесечие: 248 700 електрически автомобила, доставени между април и юни, са подобрение спрямо първото тримесечие с 216 900 електрически автомобила, но 248 700 електрически автомобила през второто тримесечие съответстват на увеличение „само“ от 37,6% в сравнение със същото тримесечие на предходната година. Забележка на редактора: Volkswagen посочва, че доставките са закръглени до най-близките стотици. Поради грешки при закръгляването, сумата от резултатите от първите две тримесечия е 465 600 превозни средства; за първата половина на годината VW посочва 465 500 доставки, коригирани за тази неточност.
Донякъде по-бавният растеж на електрическите автомобили през второто тримесечие се дължи главно на Европа: Със 189 700 електрически превозни средства и ръст от малко под 73%, Европа остава най-важният пазар за продажби на електрически автомобили за Волфсбург – през първата половина на годината ръстът достигна 89% с 347 900 доставки на електрически автомобили. В Китай, вторият по големина пазар, тенденцията е по-малко положителна: през второто тримесечие доставките спаднаха с 32,6% до 33 400, като след първата половина на годината е отчетен спад от 34,5%. В САЩ, от друга страна, тенденцията е смесена: през първата половина на годината имаше увеличение от 24,3%, но през второто тримесечие имаше лек спад от 600 превозни средства или 5,2%.
Пазар Q2 2025 Q2 2024 ръст (%) H1 2025 H1 2024 ръст (%)
Европа 189 700 109 700 +72,9 347 900, 184 100 +89,0
САЩ 11 400 12 000 -5,2 31 300 25 200 +24,3
Китай 33 400 49 600 -32,6 59 400 90 600 -34,5
Ост. свят 14 200 9 500 +49,3 27 000 17 300 +55,8
Глобални 248 700 180 800 +37,6 465 500 317 200 +46.7
Между другото, през второто тримесечие VW Group е доставила 2,27 милиона автомобила с всички видове задвижване и марки – 248 700 електрически автомобила, което означава дял от 10,95%. Изчислено за първата половина на годината, с общо 4,4 милиона доставки и 465 500 електрически автомобила, това се равнява на 10,57% – преди година електрическите автомобили са представлявали само седем процента. Между другото, VW е доставила 192 300 plug-in хибрида през първата половина на годината, което е увеличение с 41%.
Не е изненадващо, че Volkswagen Passenger Cars е регистрирал най-много доставки сред марките, въпреки че доставките през второто тримесечие са спаднали леко с 2,8% на годишна база до 97 500 автомобила. При Skoda началото на доставките на по-малкия Elroq e-SUV и фейслифтът на Enyaq вероятно са оказали осезаемо влияние: Чехите са отбелязали огромно увеличение от 196% от 15 500 на 46 000 доставени електрически автомобила през второто тримесечие. Seat/Cupra (19 000 електрически автомобила, +67,2%) и VW Commercial Vehicles (14 800 електрически автомобила, +94,2%) също са допринесли за ръста от 31,5% в основната група марки.
Групите марки Progressive и Sport Luxury имат по-проста структура: В Progressive (Audi, Bentley и Lamborghini) само компанията, базирана в Инголщат, е доставяла електрически автомобили до момента. Следователно 55 000 електрически автомобила (+34,1%) са произведени от Audi. А увеличението от 235,6% при Sport Luxury се дължи на единствената марка в групата: Porsche. С 15 800 доставки след слаб резултат през второто тримесечие на 2024 г. (4 700), Porsche отново расте, благодарение на Macan като втория електромодел.
Споменатият Macan също влезе в челната десетка на най-продаваните модели в Групата с 25 900 бройки през първата половина на годината, по-точно на девето място. В допълнение към Macan, моделът-сестрин на PPE, Audi Q6 e-tron (вкл. Sportback), също влезе в челната десетка на шесто място с 36 500 доставки. Останалите осем модела са базирани на MEB: лидер е дуетът VW ID.4/ID.5 с 84 900 бройки, пред ID.3 (60 700) и Audi Q4 e-tron (вкл. Sportback) с 44 600 автомобила. VW ID.7 (вкл. Tourer) и Skoda Enyaq (вкл. Coupé) са почти наравно с тях с 38 700 автомобила. С 34 300 доставки, Skoda Elroq беше изпреварена от Q6 e-tron, но е пред ID. Buzz (вкл. Cargo) с 27 600 доставки, Macan и Cupra Born с 22 100 автомобила.
По марка Q2 2025 Q2 2024 ръст (%) H1 2025 H1 2024 ръст (%)
Осн. марки 177 200 134 800 +31,5 328 700 230 900 +42,3
Volkswagen 97 500 100 300 -2,8 192 600 168 500 +14,3
Škoda 46 000 15 500 +196,8 73 000 29 400 +147,8
SEAT/CUPRA 19 000 11 300 +67,2 37 600 18 300 +105,3
VW Търг. Авт. 14 800 7 600 +94,2 25 500 14 700 +73,4
Audi 55 000 41 000 +34,1 101 400 76 700 +32,3
Bentley – – – – – – –
Lamborghini – – – – – – –
Sport Luxury 15 800 4 700 +235,6 34 200 9 000 +279,0
Porsche 15 800 4 700 +235,6 34 200 9 000 +279,0
Група марки
TRATON 700 300 +124.1 1 300 600 +108.8
MAN 440 100 +330.4 810 240 +243.5
Scania 120 60 +88.7 220 110 +102.8
VW Group 248 700 180 800 +37.6 465 500 317 200 +46.7
MAN успя да увеличи доставките си на електрически камиони и автобуси от 100 на 440 бройки, докато Scania почти се удвои от 60 на 120. International (преди: Navistar) отбеляза спад от 21,2% до 90 бройки, докато Volkswagen Truck & Bus нямаше нито едно електрическо превозно средство в баланса си за второто тримесечие. Бележка на редактора: В случая с камионите VW отчита цифрите до най-близката десетица, така че тук също могат да възникнат грешки при закръгляване.
„Volkswagen Group продължава да има силен импулс благодарение на многото новопуснати модели. Това важи особено за изцяло електрическите превозни средства, като глобалните доставки са се увеличили с около 50% през първата половина на годината в сравнение със същия период на миналата година“, каза Марко Шуберт, член на разширения управителен съвет на групата за продажби. „Тази тенденция беше особено силна в Европа, с ръст от около 90%. Едно на всеки пет от превозните средства, които доставихме в Западна Европа, вече е изцяло електрическо. Съответните поръчки също се развиват динамично: те се увеличиха с повече от 60%.“