Архив

Споразумението между ЕС и САЩ ограничава тарифите за автомобили до 15% – този път наистина

ЕС и САЩ подписаха съвместно изявление за ретроактивно намаляване на американските тарифи за автомобили и авточасти от 27,5% на 15%, при условие че ЕС инициира намаляване на тарифите за избрани американски стоки. Намаленията технически бяха част от споразумение през юли, но никога не бяха приложени. Това сега ще се промени.

whitehouse.gov, europa.eu

След седмици на несигурност след политическото споразумение между председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и президента на САЩ Доналд Тръмп на 27 юли, ЕС и САЩ урсула тръмпфинализираха съвместно изявление относно търговията и инвестициите. То потвърждава максимална всеобхватна тарифна ставка от 15% за по-голямата част от износа на ЕС за САЩ, обхващаща стратегически сектори, включително автомобили, фармацевтични продукти, полупроводници и дървен материал.

За европейските производители на автомобили, включително производителите на електрически превозни средства и компоненти, съобщението слага край на седмици чакане. Както бе споменато по-горе, техните продукти все още не бяха се възползвали от базовото намаление на тарифите, договорено през юли, оставяйки американската ставка за автомобили на 27,5%. Последната беше в сила от април.

Въпреки че намалението на тарифите трябваше да се прилага и за превозни средства, САЩ първоначално не приложиха тази част от споразумението. Съгласно съвместното изявление, Вашингтон вече ще прилага със задна дата таван от 15% за превозни средства и части от 1 август. Тръмп обаче ще приложи намалението на тарифите, само ако ЕС започне собствен законодателен процес за облекчаване на вноса на определени американски продукти.

15-процентното мито за автомобили се прилага само за внос от ЕС в САЩ, а не обратно. Автомобилите от Съединените щати скоро ще могат да се внасят в ЕС без мита. В момента ЕС налага 10-процентно мито върху вноса на автомобили от САЩ. В края на юли високопоставен служител на ЕС беше цитиран да казва, че вече е договорена ставка от 2,5% и че ЕС е готов да намали до нула процента – при условие че САЩ спази обещанието си и намали тарифите за автомобили до 15%.

Шефчович: „Това е сериозна, стратегическа сделка“

Търговията със стоки и услуги между ЕС и САЩ достигна 1,6 трилиона евро през 2024 г. Чрез ограничаване на тарифите до 15% за превозни средства, съвместното изявление предоставя по-ясна рамка за автомобилната индустрия.

Търговският комисар на ЕС Марош Шефчович, който ръководеше преговорите с министъра на търговията на САЩ Хауърд Лутник и търговския представител на САЩ Джеймисън Гриър, нарече резултата „сериозна, стратегическа сделка“ и подчерта, че „широк кръг от сектори, включително стратегически индустрии като автомобили, фармацевтика, полупроводници и дървен материал, ще се възползват от сделката. Алтернативата – търговска война с високи тарифи и политическа ескалация – би навредила на работните места, растежа и бизнеса от двете страни на Атлантика.“

Съвместното изявление обаче все още не е правно обвързващо. Както посочват германските медии, ЕС трябва да е подготвен, че Тръмп може отново едностранно да повиши тарифите, ако споразуменията не бъдат приложени. САЩ не отговориха на предложението на ЕС за пълно премахване на тарифите върху промишлените стоки.

Съвместното изявление разглежда и стоманата и алуминия, като целта е да се защитят пазарите от глобален свръхкапацитет, като същевременно се поддържат сигурни вериги за доставки чрез решения за тарифни квоти. Тези мерки са особено важни за веригите за доставки в автомобилната промишленост, които зависят от стабилен достъп до метали, полупроводници и химически прекурсори.

Фон дер Лайен подчерта стабилността, която споразумението осигурява: „Европейският съюз винаги ще се стреми към най-добрите резултати за своите граждани и предприятия. Изправени пред трудна ситуация, ние постигнахме резултати за нашите държави членки и индустрията и възстановихме яснотата и съгласуваността в трансатлантическата търговия“, каза тя.

Председателят на Европейската комисия също така подчерта, че „това не е краят на процеса, ние продължаваме да работим със САЩ, за да се споразумеем за повече намаления на тарифите, да определим повече области на сътрудничество и да създадем по-голям потенциал за икономически растеж.“

В допълнение към автомобилите, съвместното изявление въвежда специален режим от 1 септември за няколко категории, като например самолети и части за самолети, корк и генерични фармацевтични продукти, които ще бъдат обект само на „тарифи на най-облагодетелствана нация“. И двете страни се ангажираха да проучат възможността за включване на допълнителни продуктови групи.