Архив

Безжично зареждане на Porsche: Индуктивно зареждане за удобно захранване с енергия

SUV на Porsche със светещ, футуристичен дизайн на обвивката в студио, свързан към зарядна подложка.

По-голямо удобство при зареждане у дома: без кабел за зареждане, без щепсел

Мощност на зареждане до 11 кВт, ефективност до 90 процента

Технологична витрина: IAA шоу автомобил с иновативна светеща боя

Тази година: световна премиера на Cayenne Electric

На IAA Mobility в Мюнхен – volkswagen-group.com

Волфсбург. Безжичното зареждане вече радикално опрости използването на мобилния телефон: просто поставете смартфона в зарядна станция и енергията тече. Porsche скоро ще предложи порше беезжичнотази лесна за употреба технология и за електрически автомобили: Компанията ще бъде първият производител на автомобили, който ще пусне на пазара 11 кВт система за зареждане с еднокомпонентна основна плоча за електрически превозни средства с батерии. Еднокомпонентната кутия означава, че освен подовата плоча, монтирана на паркинга, вече няма нужда да се инсталира стенна кутия или контролен блок.

Новото, изцяло електрическо поколение на Cayenne ще бъде първата моделна серия на Porsche, която може да бъде поръчана с оборудване от страната на автомобила. Също през 2026 г. продажбите на подовата плоча ще започнат в Porsche центровете и онлайн в Porsche Shop. На IAA Mobility в Мюнхен прототип с флуоресцентна боя демонстрира иновативната технология. Световната премиера на новия Cayenne Electric е планирана за края на 2025 г.

„Лекотата на използване, пригодността за ежедневна употреба и инфраструктурата за зареждане все още са решаващите фактори, когато става въпрос за приемането на електрическата мобилност“, казва членът на борда на Porsche, отговарящ за развитието, д-р Михаел Щайнер. „Горди сме, че индуктивното зареждане скоро ще бъде достъпно в серийно производство в Porsche. Зареждането на електрически автомобил у дома никога не е било толкова лесно и удобно.“

С максимална мощност на зареждане до 11 кВт, производителят на спортни автомобили дори е достигнал нивото на кабелно зареждане с променлив ток със своята безконтактна система за зареждане. Ефективността на преноса на енергия от електрическата мрежа към батерията е до 90 процента.

Голям потенциал за индуктивно зареждане

Около 75 процента от всички процеси на зареждане в изцяло електрически Porsche се извършват у дома. Това е резултат от анализ на производителя на спортни автомобили. Потенциалът за индуктивно зареждане е съответно голям. Лесната за употреба подова плоча за безжично зареждане Porsche (дължина/ширина/височина: 117/78/6 сантиметра) може да се монтира в гараж, навес или открито паркомясто и да се свърже към електрическата мрежа. Както обикновено, клиентите могат да бъдат подкрепени от Porsche Installation Service: При поръчка, електротехник ще монтира индуктивната подова плоча и ще я пусне в експлоатация.

За да може да се зарежда безконтактно, е необходим и хардуер на автомобила. Новият Cayenne Electric (вътрешно съкращение: E4) ще бъде първата моделна серия, която ще бъде поръчана с опционална предварителна инсталация за безжично зареждане Porsche и табела за безжично зареждане Porsche. Защитен от камъчета и атмосферни влияния, приемникът е разположен в долната част на автомобила между предните колела. За процеса на зареждане Cayenne трябва само да се паркира над подовата плоча. Безконтактният пренос на енергия между двете зарядни устройства се осъществява на разстояние от няколко сантиметра. За тази цел Cayenne се спуска автоматично. Основната плоча е снабдена с детектор за движение и детектор за чужди предмети. Процесът на зареждане се прекъсва автоматично, ако между автомобила и подовата плоча се окаже живо същество или ако върху нея лежи метален предмет и се нагрее.

Безжичното зареждане на Porsche е интегрирано в приложението My Porsche, така че процесите на зареждане могат да се проследяват и да се удостоверяват няколко превозни средства. Специален изглед във функцията за паркиране Surround View улеснява насочването на Cayenne към оптималната позиция за зареждане. Веднага щом се достигне позицията за паркиране над подовата плоча и се активира ръчната спирачка, процесът на зареждане започва. Клиентите не е необходимо да правят нищо друго. За безжично зареждане се предлагат и удобни функции, познати от зареждането с променлив ток, като например зареждане с таймер с предварителна подготовка.

Подовата плоча, която тежи цели 50 килограма, е оборудвана стандартно с LTE и WLAN модул, така че дистанционните актуализации на софтуера и поддръжката на инфраструктурата също са гарантирани в бъдеще. Porsche Wireless Charging ще бъде пуснат първоначално в Европа през 2026 г. Други пазари по света ще последват.

Как работи индуктивното зареждане подробно

Индуктивното зареждане е познато от смартфоните, но също и от електрическите четки за зъби. Енергията се предава през въздуха чрез магнитно поле. За тази цел в основната плоча е разположена предавателна бобина, изработена от мед и ферити. През тази бобина протича променлив ток, който генерира магнитно поле.

Иновативната концепция на Porsche използва ултрашироколентова технология, за да определи относителното положение на автомобила над пода. Когато се достигне оптималното положение за паркиране, водачът бива информиран. Във вторичната бобина на автомобила, която действа като приемник, магнитното поле генерира променлив ток. След това токоизправител го преобразува в постоянен ток, така че високоволтовата батерия на Cayenne да може да го съхранява.

Устойчив на атмосферни влияния и обстойно тестван

Основната плоча за безжично зареждане на Porsche е подходяща и за употреба на открито. Всички компоненти под напрежение са защитени от дъжд и сняг. Дори шофирането върху подовата плоча не причинява значителни щети. Електромагнитното излъчване е ограничено до долната част на автомобила по време на зареждане. Обширните тестове – включително от TÜV Süd – потвърдиха здравината на системата. Освен това, подовата плоча е сертифицирана по CE и UL, т.е. отговаря на изискванията на ЕС и САЩ за безопасност и опазване на околната среда.

Ново измерение в бързото зареждане

Тези, които искат да пътуват възможно най-бързо на дълги разстояния, също могат да разчитат на много висок капацитет за зареждане с новия Cayenne. Подобно на Macan и Taycan, които преди бяха лидери в своите сегменти съответно с 270 и 320 кВт, Cayenne поставя нови стандарти. Твърди се, че мощността на зареждане с постоянен ток е до 400 кВт. Това означава, че Cayenne може да се зарежда оптимално например във всеки Porsche Charging Lounge.

Забележимо камуфлиран прототип с флуоресцентна боя

При първите си официални изяви във Великобритания, Cayenne предизвика вълнение с привличащо вниманието фолио. Изложбеният автомобил на IAA в Мюнхен вече е оборудван с много подобен дизайн, иновативна флуоресцентна боя. Веднага щом започне да тече електричество, се създава вълнуващ образ на каросерията с ярко оцветени повърхности: Style Porsche е проектирал динамичния камуфлажен модел. Отделните секции от боята са умишлено пропуснати и остават тъмни. Пет цветови тона, от синьо до виолетово, могат да се контролират целенасочено.

Иновативното покритие е съставено от над 25 изключително тънки слоя. Те включват проводими грундове, електродни и изолационни слоеве, както и самия електролуминесцентен материал с цветни пигменти. Под действието на променливо напрежение той излъчва светлина. Освен това има повече от 15 слоя прозрачни лакове. Нанесени са общо 100 литра прозрачен лак. Повече от 30 цикъла на шлайфане и над 500 метра кабел са доказателство за усилията зад това уникално боядисване на шоу автомобила.

 

Иновативният прототип ще бъде изложен за първи път на IAA MOBILITY. Това ще се проведе от 9 до 14 септември 2025 г. в Мюнхен.