Архив

Skoda Vision O: Погледът на Skoda към електрическата Octavia

С Epiq, Skoda използва IAA, за да представи предстоящия си компактен електрически SUV. Но чешката марка VW също гледа по-напред, представяйки концептуалния комби Vision O – модел, който евентуално може да достигне пазара като изцяло електрическа Octavia, вероятно с 800-волтова технология.

Изображение Skoda Vision O IAA25

skoda-media.de (in German), skoda-storyboard.com, 09.09.2025 – 11:00

Докато Epiq все още следва отблизо настоящия дизайнерски език „Modern Solid“ на Skoda – който се вижда и в Elroq и обновения Enyaq – Vision O „представлява смел скок напред в еволюцията на skoda-vision-o-oliver-stefani-2025-01-min-1400x933дизайнерския език Modern Solid на Skoda“.

Skoda казва, че е разработила Vision O отвътре навън, използвайки „ориентиран към клиента“ подход. Докато моделите на марката, базирани на MEB, се отличаваха с по-консервативен интериор в сравнение с някои от VW аналозите – като например липса на самостоятелен дисплей в кокпита, селектор на предавките в централната конзола, а не на кормилната колона или интегриран в дисплея – този нов подход доведе до напълно преосмислена кабина.

Според германското прессъобщение на Skoda, тя „се отличава с минималистичен дизайн, който подчертава максимална практичност, простота и простор, с над 650 литра капацитет на багажника“.

Ключовите елементи включват персонализируем Horizon Display както за водача, така и за пътника, подобрения AI асистент Laura и новото „Bio-Adaptive Lighting“, което автоматично настройва вътрешното осветление към циклите на естествената светлина, за да създаде приятна атмосфера. Типичните детайли на Skoda „Simply Clever“ включват преносим високоговорител и напълно интегрирана хладилна кутия.

Екстериорът на Vision O се определя от ясни, семпли линии. Минималистичният му дизайн поддържа максимална ефективност чрез оптимизирана аеродинамика, позволявайки по-дълъг пробег – дори при дълги пътувания, подчертава Skoda. Предният „Tech Deck“ е заменен от новопроектиран „Tech Loop“. Като цяло екстериорът е умишлено минималистичен, с остри, отличителни линии.

skoda-vision-0-2025-05-min-1400x933Vision O е с дължина 4,85 метра, ширина 1,90 метра и височина 1,50 метра. „Аеродинамичният дизайн на концептуалния автомобил е оптимизиран за максимална ефективност. Предната част на автомобила е с ламели, които действат като активен затвор, докато каналите по страните насочват излишния въздух към колелата“, обяснява Skoda. „Дизайнът на колелата е напълно аеродинамично оптимизиран, за да подобри динамичното шофиране.“ Плоските дръжки на вратите също допринасят за подобрен въздушен поток.

В задната част Vision O възприема новия Т-образен светлинен подпис на Epiq. Големият багажник може да нарасне до 1700 литра със сгънати задни седалки. Skoda обаче не предостави подробности на премиерата относно капацитета за теглене или натоварването на покрива.

Vision O се фокусира предимно върху дизайна, асистенцията на водача и функциите за изкуствен интелект, а не върху детайлите на задвижването. Skoda предлага само един ключов технически намек: „Серийното производство на Vision O, който ще бъде базиран на бъдеща платформа на Volkswagen Group, е планирано за следващото десетилетие.“

Тази „бъдеща платформа на Volkswagen Group“ е SSP, което означава, че електрическата Octavia ще се базира на платформата Scalable Systems на VW. Използването на актуализираната MEB+ също беше обмисляно – това би бил по-безопасният избор с доказана 400-волтова база – но технологията рискуваше да остарее с по-дълъг жизнен цикъл. SSP, със своята 800-волтова архитектура, представлява по-далечната опция, въпреки че въвеждането на нова платформа носи риск от забавяне. Очаква се пазарното пускане да започне през 2027 или 2028 г. – две години по-късно от първоначално планираното. Главният изпълнителен директор на марката Skoda Клаус Целмер вече потвърди това забавяне миналия октомври.

„В Skoda ангажиментът ни към нашите клиенти, които ни се доверяват като лидер в сегмента на комбитата от 2016 г., ни кара да реализираме Vision O: комбинация от иновативен дизайн, над 650 литра багажно пространство, функции за автономно шофиране и интуитивен асистент с изкуствен интелект“, казва Целмер за концепцията. „Това превозно средство превръща всяко пътуване в безпроблемно и обогатяващо преживяване. В същото време ни доближава до нашите цели за устойчивост и издига нашите принципи на модерен солиден дизайн на ново ниво.“