САЩ намаляват тарифите за производителите на автомобили от ЕС до 15%
Търговското споразумение между Съединените щати и Европейския съюз е сключено. САЩ намаляват тарифите за автомобили (включително електрически автомобили) от ЕС от 27,5 на 15% – със задна дата от 1 август. Това бележи подобрение спрямо статуквото, но за мнозина все още означава труден бизнес.
politico.eu, public-inspection.federalregister.gov, vda.de
26.09.2025
Производителите на автомобили от ЕС чакаха напразно от 27 юли – деня, в който Доналд Тръмп и Урсула фон дер Лайен обявиха споразумението си в търговския спор – обещаните намаления на тарифите. Първоначално САЩ се въздържаха от прилагане, позовавайки се на условия за ЕС. Едва сега Вашингтон потвърди намалението – със задна дата от 1 август. Според съвместно изявление на Министерството на търговията на САЩ и търговския представител на САЩ, ЕС „официално е внесъл необходимото законодателно предложение за прилагане на намаленията на тарифите, предвидени в Рамковото споразумение“.
Тръмп и фон дер Лайен обявиха пробива в края на юли. Споразумението определя 15% мито за повечето продукти от ЕС, внасяни в САЩ. Двете страни се споразумяха също да намалят митата за автомобили от всички видове задвижвания от 27,5% на 15% (ставката от 27,5% се прилагаше от април). Докато САЩ въведоха 15% мито за повечето стоки на 7 август, производителите на автомобили от ЕС продължиха да чакат облекчение за превозните средства.
По-нататъшни разговори забавиха прилагането. В края на август ЕС заяви, че съвместно изявление е възможно само след „интензивни преговори, водени от комисаря по търговията на ЕС Марош Шефчович с неговите американски колеги, министъра на търговията Хауърд Лутник и търговския представител на САЩ Джеймисън Гриър“. Те се фокусираха главно върху автомобили, но и върху други категории стоки.
ЕС прави широкообхватни отстъпки
Последното споразумение уточнява сделката от 27 юли. По отношение на автомобилите САЩ ще намалят митата до 15% със задна дата от 1 август, след като ЕС инициира законодателство за облекчаване на вноса на широка гама от американски продукти.
ЕС ще премахне тарифите за всички американски промишлени стоки, ще намали бариерите за внос на селскостопански продукти и ще се ангажира да закупи американски втечнен природен газ (LNG), петрол и ядрени продукти на стойност 750 милиарда долара, както и чипове на стойност 40 милиарда долара до 2028 г. Европейските компании също така планират да инвестират допълнителни 600 милиарда долара в стратегически сектори на САЩ. Споразумението не е правно обвързващо и всяка от страните може да го отмени.
Важно е да се отбележи, че 15-процентната тарифа се прилага само за износа на автомобили от ЕС за САЩ. Превозните средства от САЩ вече ще влизат в ЕС без мита. Досега ЕС налагаше десет процента върху вноса на автомобили от САЩ. САЩ продължават да налагат 15 процента върху автомобилните части от ЕС и 25 процента върху леките търговски превозни средства, плюс 50 процента „глобални“ тарифи върху различни стоманени и алуминиеви продукти.
ЕС прие условията, за да избегне 30-процентни тарифи и заплахата от пълномащабна търговска война. Но Урсула фон дер Лайен подчерта, че това не е краят на процеса: „Продължаваме да работим със САЩ, за да се споразумеем за повече намаления на тарифите, да определим повече области на сътрудничество и да създадем по-голям потенциал за икономически растеж.“
Смесени реакции от политиката и индустрията
Федералното министерство на икономиката на Германия приветства ретроактивното намаление като стъпка към планиране на сигурността и по-ниски разходи за компаниите. Говорител заяви пред Ройтерс, че е важно рамковото споразумение вече да е в сила. „Но тарифите остават предизвикателство за германските производители на автомобили и много средни доставчици.“
Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) нарече този ход важна стъпка. „Надеждните рамкови условия са от решаващо значение за нашите компании. Допълнителните тежести поставиха индустрията под силен натиск“, каза президентът на VDA Хилдегард Мюлер. Тя добави обаче, че американските тарифи върху автомобили, части, търговски превозни средства и стоманени и алуминиеви продукти продължават да представляват сериозни предизвикателства.
Мюлер призова ЕС да настоява за по-нататъшни подобрения в условията на трансатлантическа търговия. „Договореното сътрудничество по отношение на регулирането е възможност и за двете страни и трябва да формира основата на положителен дневен ред.“ Тя твърди, че спорът подчертава необходимостта от силна европейска икономика: „ЕС трябва да създаде условия, които правят Европа по-привлекателна в световен мащаб, и да ускори споразуменията за свободна търговия и суровини с повече региони по света.“
Междувременно тарифите не са единствената пречка за германските производители на автомобили на американския пазар на електрически превозни средства. Изтичащият данъчен кредит в САЩ може да увеличи рекордните продажби през третото тримесечие, но пазарните перспективи след това остават несигурни.