Специално за фенове на марката. Преосмислена икона: радикалната Škoda 110 R
Ако емблематичното купе на Škoda се прероди в днешния модерен дизайнерски език „Modern Solid“?
Дизайнерите на Škoda Auto отново са почерпили вдъхновение от богатото наследство на марката, за да създадат модерни интерпретации на легендарни модели. Сред тях е наистина впечатляваща нова визия на купето 110 R.
skoda-storyboard.com
Škoda 110 R е истинска икона. За времето си това елегантно купе се превърна в мечтата на безброй шофьори, като същевременно послужи като основа за множество състезателни версии, които спечелиха на Škoda лаври на едни от най-престижните писти в света. Дори днес „Erko“ е ценена класика сред ентусиастите. Един такъв почитател е Рихард Швец, дизайнер и член на екипа за дигитално моделиране в Škoda Design.
„Винаги съм имал страст към елегантните автомобили. Оценявам съчетанието от изчистени обеми с прости детайли, което 110 R въплъщава перфектно“, обяснява той. „Това, което ме впечатли също, беше навлизането на този модел в света на моторните спортове.“
Неговата съвременна интерпретация за това как 110 R би могъл да изглежда днес е всичко друго, но не и ретро. „Не исках да поема по ретро пътя. Целта ми беше да създам напълно нова форма, като внимателно интегрирам фини намигвания към определящите характера характеристики на 110 R. Исках дизайнът да се усеща възможно най-иновативен“, казва Ричард.
Улавянето на духа на оригинала, без да се разчита твърде много на миналото, не беше лесна задача. „Всеки елемент трябваше да бъде третиран внимателно – за да се избегне попадане в ретро територия, като същевременно се запази идентичността на автомобила. От самото начало беше ясно, че намирането на правилния баланс между пропорциите и обемното оформяне ще бъде ключът“, обяснява дизайнерът.
Серията „Икони получават преобразяване“ е почит към легендарните модели от историята на Škoda и честване на креативността на днешните дизайнери. Техните преосмисляния на исторически превозни средства са създадени ексклузивно за тази серия и не представляват бъдещи модели на Škoda.“
Концепцията 110 R на Ричард запазва своята елегантност, дефинирана от изчистени, непретрупани повърхности с минимални разсейващи елементи – подход, верен както на оригиналното купе, така и на настоящата философия на дизайнерския език Modern Solid на Škoda. За да подчертае наследството на автомобила от света на моторните спортове, той е включил разширени калници и детайли като интериорен ролкейдж, колела с централно заключване и оребряване в предната част на капака – почит към легендарната Škoda 130 RS.
Стилното купе Škoda 110 R е производно на седана Škoda 110 и е произвеждано между 1970 и 1980 г. в завода в Квасини. Подобно на други модели на Škoda от своята епоха, то е оборудвано със задно разположен двигател, задвижващ задните колела чрез четиристепенна ръчна скоростна кутия. Мощността идва от подобрен редови четирицилиндров двигател с обем 1107 куб. см, осигуряващ мощност 45,6 кВт. Благодарение на лекото си тегло – само 880 килограма – и относително аеродинамичния си дизайн, автомобилът достига максимална скорост от 145 км/ч. 110 R също така става основа за състезателните машини на Škoda, започвайки с екстремния прототип 200 RS и последван от изключително успешния специален модел 130 RS.
Според визията на Ричард, модерният 110 R е автомобил за млади шофьори, които обичат моторните спортове, но също така искат елегантно купе за ежедневна употреба. „Формата на автомобила е силно дефинирана, като се насочва повече към геометрична прецизност, отколкото към органично оформяне“, обяснява той. Изчистените повърхности са контрастирани с тъмни детайли на предния спойлер, страничните прагове и задния дифузьор.
Функционален въздухозаборник под задния страничен прозорец напомня за входните отвори на двигателя на оригиналния модел и в тази електрическа преинтерпретация той би могъл да служи за охлаждане на батерията.
Този елемент би могъл да изпълнява и охлаждаща функция. Съвременният 110 R е електрическо превозно средство и дори едно електромобилно превозно средство изисква известна степен на охлаждане за батериите и другите си компоненти. „Липсата на голяма охладителна система ми позволи да запазя формите и повърхностите на концепцията възможно най-чисти“, обяснява дизайнерът.
Високотехнологични характеристики
Вместо да се опитва да възпроизведе всеки характерен елемент от оригиналния 110 R, Рихард Швец се фокусира върху модернизирането на самата идея за спортно купе. Затова неговата визия включва няколко авангардни характеристики. Сред тях са малки камери, заместващи традиционните странични огледала, и скрити фарове, „които са скрити под капаци, които се плъзгат, отварят само когато е необходимо“, както обяснява той.
„Осветлението е една от характеристиките, които разкриват ерата на един автомобил. Преосмислянето на кръглите фарове и правоъгълните задни светлини би изтласкало дизайна твърде далеч в ретро територия“, обяснява той. Вместо това той въвежда изцяло нови за Škoda елементи, като например светлинния подпис Tech-loop, който току-що беше представен на света от концепцията Škoda Vision O.
Отпред всички необходими сензори и вертикални LED дневни светлини са интегрирани в контрастен черен панел, заедно с осветено лого на Škoda. Отзад самостоятелно осветеното лого се превръща в отличителен централен елемент на задния панел. Модерното лого се появява и върху аеродинамичните капаци на колелата и дори на задните прозорци.
Рихард създава своята модерна визия за легендарния модел, използвайки традиционни методи. Той скицира основните пропорции и форми на хартия, след което усъвършенства целия дизайн дигитално на компютър, където създава и 3D модел на автомобила. Това добавя реализъм към цялата визия. „110 R е близо до сърцето ми, особено заради наследството му в моторните спортове“, казва Ричард, коментирайки творческия процес. Благодарение на страстта си, това модерно купе 110 R има душа, точно както оригиналната кола.
Рихард Швец
„Произхождам от семейство, където неделите бяха запазени за гледане на Формула 1, а колите винаги бяха част от живота ни“, спомня си Ричард Швец за най-ранните си автомобилнивдъхновения. Започва да рисува коли като дете и никога не спира. В гимназията се фокусира върху продуктовия дизайн, преди да учи в Академията за изящни изкуства, по-специално в катедра „Дизайн“ в Братислава, специализирайки в транспортен дизайн.
По време на следването си натрупва безценен опит със стаж в Italdesign в Торино. „Тази възможност означаваше много за мен и ми даде богатство от знания“, казва той. След като завършва обучението си, той се присъединява към Škoda Auto през 2023 г. като дизайнер и дигитален моделист, а на следващата година става част от екипа за дигитално моделиране в отдела за дизайн на Škoda.